Skodified
Lid
Goedenavond,
Ongeveer 2 maanden geleden, bij km stand 134.00, is er een bijgeluid in de aandrijving van mijn Octavia Combi 1.2 TSI ontstaan.
Het is altijd lastig om geluiden te omschrijven, maar ik zou het "geknisper" willen noemen, een metaalachtig geluid.
Bepaald verontrustend wordt het bij lastwisselingen, bijvoorbeeld als je met cruise control over een viaduct rijdt, dan komt er een moment dat de auto de motor wil aandrijven, dan klinkt ca. 1/2 seconde licht geratel afgesloten met een klik. Als de motor het weer overneemt is er ook weer een reactie geluid.
Het geknisper is niet afhankelijk van de ingeschakelde versnelling, vrijloop of ingetrapte koppeling, dus echt alleen een aandrijfgeluid.
In eerste instantie heb ik de auto door een VW-specialist laten controleren. Auto op de brug, aan de wielen gedraaid, assen en bak visueel geïnspecteerd, proefrit met als conclusie: gecontroleerd en in orde bevonden.
Maar hier was de kous niet mee af, want het geluid is sterker geworden, dus vandaag de auto bij een andere garage aangeboden. Proefrit op de snelweg gemaakt, ja, er is toch wel iets aan de hand.
Mijn suggestie dat het differentieel de oorzaak kan zijn werd niet overgenomen, want het geluid is niet karakteristiek voor een fout in het differentieel. Meer voor de hand liggend is dat het geluid van een lager in de versnellingsbak afkomstig is, met name van een as die continu via tandwielen met het differentieel meeloopt.
Het voorlopige advies is om het nog even aan te zien, mocht het erger worden dan bekijken we de (magnetische) aftapplug van de versnellingsbak, als hier gruis aan zit dan is de zaak wel duidelijk maar niet prettig uiteraard.
Ik zou het fijn vinden als er forumleden zijn die hier nog iets aan kunnen toevoegen, bijvoorbeeld of het raadzaam is de bak te laten repareren of via een onderdelenzoeker een gebruikte bak te laten monteren.
Ongeveer 2 maanden geleden, bij km stand 134.00, is er een bijgeluid in de aandrijving van mijn Octavia Combi 1.2 TSI ontstaan.
Het is altijd lastig om geluiden te omschrijven, maar ik zou het "geknisper" willen noemen, een metaalachtig geluid.
Bepaald verontrustend wordt het bij lastwisselingen, bijvoorbeeld als je met cruise control over een viaduct rijdt, dan komt er een moment dat de auto de motor wil aandrijven, dan klinkt ca. 1/2 seconde licht geratel afgesloten met een klik. Als de motor het weer overneemt is er ook weer een reactie geluid.
Het geknisper is niet afhankelijk van de ingeschakelde versnelling, vrijloop of ingetrapte koppeling, dus echt alleen een aandrijfgeluid.
In eerste instantie heb ik de auto door een VW-specialist laten controleren. Auto op de brug, aan de wielen gedraaid, assen en bak visueel geïnspecteerd, proefrit met als conclusie: gecontroleerd en in orde bevonden.
Maar hier was de kous niet mee af, want het geluid is sterker geworden, dus vandaag de auto bij een andere garage aangeboden. Proefrit op de snelweg gemaakt, ja, er is toch wel iets aan de hand.
Mijn suggestie dat het differentieel de oorzaak kan zijn werd niet overgenomen, want het geluid is niet karakteristiek voor een fout in het differentieel. Meer voor de hand liggend is dat het geluid van een lager in de versnellingsbak afkomstig is, met name van een as die continu via tandwielen met het differentieel meeloopt.
Het voorlopige advies is om het nog even aan te zien, mocht het erger worden dan bekijken we de (magnetische) aftapplug van de versnellingsbak, als hier gruis aan zit dan is de zaak wel duidelijk maar niet prettig uiteraard.
Ik zou het fijn vinden als er forumleden zijn die hier nog iets aan kunnen toevoegen, bijvoorbeeld of het raadzaam is de bak te laten repareren of via een onderdelenzoeker een gebruikte bak te laten monteren.