Bijgeluid O3 HB 1.2 tsi 105pk (2013)

Sinds kort (160.000 km) heb ik boven de 50 km/u een bijgeluid vanuit (zoals het klinkt) onder de motorkap.
Ik heb het natuurlijk alleen nog maar vanuit de 'cockpit' kunnen horen, maar het klinkt als een brom. Het is eentonig en wordt niet luider naarmate ik harder rijd. Het lijkt een brom (of grom) of zoem.. Lastig te omschrijven. Alsof er een vliegwiel iets te hard ronddraait. Bij gas los wordt het wel minder, dus het heeft ook met de toeren te maken die de motor maakt. Bij stationair toerental op snelheid is het geluid er bijna niet.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Ik wil er sowieso nog mee naar de garage gaan waar ik hem een half jaar geleden gekocht heb, maar wellicht dat hier al tips uit komen?

MvG,
John
 

jadijkstra2000

Forumguru
Wat ik vaak hoor... lager in de versnellingsbak... wacht daar niet te lang mee als je nog garantie hebt, want is een prijzige fix
 
@jadijkstra2000 de afspraak bij de garage staat al, maar ik was benieuwd of er in dit forum misschien uit ervaringen al tips uit komen waar we naar kunnen kijken.. De jouwe neem ik mee, dank je wel!
 

haggard

Senior Member
Oei, dan moet ik mijn auto ook ff in de gaten houden...
Zelfde bouwjaar en motorisering en getuned...
Gelukkig hoor ik nog geen gebrom oid, maar toch goed om te weten dat de lagers van de bak een probleem kunnen krijgen...
 

haggard

Senior Member
De “jankende” aircopomp heb ik inderdaad ook. Tijdens stationair draaien airco uitzetten dan stopt het geluid meteen...
 

Highway

Forumguru
In reactie op vooral @gerven en @haggard

Geluid in de auto had ik ook (Superb 2). Het viel als eerste op na het vervangen van de condensor van de airco. Dan ga je nl. op alle geluidjes letten.

Airco opnieuw laten vullen, maar geluid was er nog. Is een piepend geluidje, niet luid maar als je goed luistert hoorde je dit geluid. Leek ook een beetje toeren afhankelijk te zijn.

Was al bang dat de airco compressor slecht zou zijn. Gekke was dat je in de motor ruimte er niets van kon horen.

Afgelopen weekend de oorzaak van het geluid gevonden: de interieur ventilator. Deze zit al 200 000km+ in de auto en stat altijd aan.

Viel me vorige week op, dat het geluid wat hoorbaarder aan het worden was en bij onderzoek merkte ik dat het geluid ook te horen was met airco uit en alleen de ventilator aan.

Ventilator verwijderd (in S2 kan je er gelukkig goed bij). Deze draaide inderdaad vrij zwaar. Ik heb de motor gedemonteerd, goed schoon gemaakt en opnieuw voorzien van smeervet. De ventilator in de S2 gebruikt geen kogellagers maar een glij lager bus.

Opnieuw gemonteerd en geluid is weg. Zal wel de ventilator gaan vervangen gezien de aangetroffen slijtage.
 
Wat ik vaak hoor... lager in de versnellingsbak... wacht daar niet te lang mee als je nog garantie hebt, want is een prijzige fix
Lager in de bak is het niet. Hebben we met een stethoscoop naar geluisterd en liep mooi regelmatig.

De “jankende” aircopomp heb ik inderdaad ook. Tijdens stationair draaien airco uitzetten dan stopt het geluid meteen...
Is het ook niet. Dat geluid ken ik inderdaad ook, maar heeft mijn O3 (nog) geen last van.

Het is de wiellager rechtsvoor. Wordt woensdag de naaf voor vervangen onder coulance (ik zit net 3 weken buiten mijn 6 mnd garantie). Ik betaal alleen de inkoop van de naaf.
 

Highway

Forumguru
Goed te horen dat ze het gevonden hebben! Geluiden in de auto zijn vaak erg lastig op te lossen.
 
Bovenaan Onderaan