Bij warme motor slaat de motor af.

Hallo, ja ja het betreft niet mijn fabia maar van mijn dochter.
Welnu een fabia (elegance) uit 2005 met een bky motor en loopt op benzine en lpg.
Starten en lopen, maar nu als de motor warm is en je trapt de koppeling in gaat de toerental op en neer ,van 1200 naar 600 en terug en dan 1200, 600, 400 en slaat af.
Lastig bij een rotonde of stoplicht.
bij afslaan kan je gewoon weer starten.
Welnu wat hebben we gedaan: gasklep gereinigd,niet geholpen andere er opgezet geen resultaat.
Dit is verricht door een monteur die dit in de avonduren doet.
Uitgelezen, alleen lamdasonde defect andere erop en deze foutmelding is weg.
Aansluitingen gecontroleerd op scheuren of gaatjes ,geen kunnen ontdekken.
Andere bougies, ook geen resultaat.
De desbetreffende monteur weet het ook niet meer
Het gebeurt bij benzine en gas rijden en alleen bij een warme motor.
Zelf dacht ik aan de krukassensor maar je kunt de fabia direct weer starten.
ja ook het net afgezocht maar tot nu toe geen resultaat.
Heeft iemand enig idee waar we nog naar kunnen kijken.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
 

verhulstr

Forumguru
Hallo @Bokbier, bij het schoonmaken van het gasklephuis....is de stekker toevallig los gemaakt? Zo ja....dan heb je daar de oorzaak van het springerige gedrag van het stationaire toerental. Na het losmaken van de stekker op het gasklephuis hoort eigenlijk dat je het gasklephuis opnieuw moet in leren.
 
Ja dat weet ik, maar diegene die de gasklephuis heeft gemonteerd is een oud vw monteur met computerkast voor instellen. Dat heeft de monteur gedaan. Maar het probleem is er ook met de oude gasklephuis.
 

Edwinz

Forumguru
Heb er nog geen ervaring mee maar wellicht carterventilatie vol? (Had bij mn lupo er veel rotzooi in zitten jaren terug)
 
Heb zonet de fabia uitgelezen:
Foutmelding:17545 - p1137 systeem to rich.
17519 lamda p1111 system to lean (intermittent)
17977 cruise control -p1569
17961 barometric\ manifold pressure signals (intermittet)
central electric: 01598 drive battery voltage 07-10 signal to low (intermittert)
airbags : 00532 supply voltage b+ 07-10 signal to low (intermittert)

Heb alle fouten gewist en maak deze week een andere scan.
Verder nog suggesties?
 

Duijzer

Donateur
Heeft ie een automatische choke? Moet ergens bij het gasklephuis zitten. Het lijkt alsof de motor bij warme motor teveel brandstof krijgt. Daardoor wil hij bij lage toeren afslaan, dat zou ook de foutnelding in batterijspanning en airbags kunnen verklaren. (Ik neem even aan dat je accu nog goed is).
 

turboturbo

Forumguru
Klonk mij ook direct in de oren als een niet ingeleerd gasklephuis. Maar als dat wel gedaan is, kunnen we dat uitsluiten.

Ik denk dat je live data moet gaan uitlezen om te kijken wat er mis gaat. Geeft de LMM bijv goede waarden door? De lambda sondes? De koelvloeistof temperatuur?
 

Cordoba

Forumguru
Als de melding over te lage spanning niet komt door het eerdere sleutelwerk, denk ik als eerste aan slechte accu of dynamo, dat kan allerlei vreemde foutmeldingen veroorzaken. Je hebt dus kans dat je alleen met de accu en/of dynamo aan de slag moet, en alle andere foutmeldingen het gevolg zijn van te lage accuspanning (en dus overbodige reparaties).
 

verhulstr

Forumguru
Wat ook kan zijn...met die meldingen van een te lage spanning....is als de motor dus piekt van 800 > 1200 > 400 dat even tijdelijk de laadspanning wegvalt en daar een storingsmelding van maakt.
Ik geloof niet dat een dynamo nog veel doet bij 400tpm...
 

Cordoba

Forumguru
@verhulstr Als de accu goed is opgeladen en in orde is, zal ie van even lage toeren niet direct een lage spanning krijgen. Wat wel kan is dat door de hogere toeren de te lage spanning even wordt onderbroken en dat daardoor de melding 'intermittent' is.
Andere mogelijkheden:
- tijdens stilstand zakt de accuspanning geleidelijk weg door een kapotte accucel en komt dan onder de 10V (en krijg je dus de foutmelding)
- de spanningsregelaar is niet goed meer en daardoor levert de dynamo continue of regelmatig te lage spanning om de accu bij te laden.
- de dynamo zelf is toe aan een revisie en levert daardoor onvoldoende vermogen om de accu bij te laden.
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba...wat ik dus net zei.....het kan een melding zijn van een te lage laadspanning......dat de accu die dip van een te lage laadspanning opvangt is begrijpelijk ...(mits een slechte accu..maar daar ga ik niet vanuit)
Je kan zelfs een auto laten rijden zonder een dynamo.....alleen heb je dan een karrevracht aan opgeladen accu’s nodig bij lange afstanden. :D

Maar die punten die je opnoemt kunnen zeker 1 van de mogelijkheden zijn.....:thumbsup:

Edit...er schiet me nog iets in mijn gedachte......ik heb het wel eens meegemaakt bij een auto dat met een koude motor/auto een slechte accu de motor toch gestart kreeg maar bij warme motor gewoon de accu volledig dood was. Na afkoelen en laten rusten van de accu kon je ...als je geluk had...de motor weer starten (vraag alleen niet hoe). Op den duur houdt het een keer op natuurlijk....maar ik heb het al een aantal keren meegemaakt...

Edit#2.....als je dynamo stuk gaat tijdens rijden.....moet dan het EPC lampje en het rode accu lampje dan niet gaan branden i.p.v. het Motor management lampje? Een dynamo is toch een electriek voorzienend machientje dacht ik zo :arghh:
 
Laatst bewerkt:
Als ik de berichten lees van de accu c.q dynamo met te lage spanning dan zal ik eens kijken hoe het met de accu is gesteld, voor zover ik weet is de accu doorgemeten en goed bevonden.
Hoe moet ik de accu doormeten en of die verder wel word opgeladen.
Ga zelf eerst zoeken op het net en als ik er niet uitkom meld ik me.
Dus het kan ook zijn dat wanneer de accu minder is of de dynamo op zijn einde loopt er problemen zijn met het stationair lopen en alleen wanneer de motor goed op temperatuur is.
Wat betreft het gasklephuis kan deze zelf lerend zijn ,heb ik gehoord maar weet niet of dit het geval is.
Trouwens het onregelmatig toerental is er niet altijd direct ,kan zijn dat het een aantal keer goed gaat.
Kan ik dan de krukassensor uitsluiten, omdat je de fabia na het afslaan gewoon weer kan starten.
 

verhulstr

Forumguru
Voor het testen van je laadspanning moet je eigenlijk met 2 mensen zijn....1 die meet...1 die gas geeft aangezien we een fly by wire gasklep hebben (in makkelijke woorden een gasklep die electronisch wordt aangestuurd i.p.v. een gaskabel).

Heb je een multimeter? Zo ja zet die op je polen van de accu.....goeie stand kiezen en je kan zien hoeveel spanning je accu (nog) heeft.......laat de motor stationair draaien en meet vervolgens nog eens.
Laat de persoon eens voorzichtig gas geven.....vanaf stationair zachtjes opbouwend naar 2000 tot 2500 tpm zo kan je zien dat de dynamo zijn laadspanning opbouwt. Zal bij stationair ergens rond de 13tot 13,8 opwekken......bij hogere toeren zal ie op kunnen lopen naar 14 tot 14,5 volt......
Als dit gebeurd is je dynamo ok.......ga je voltages meten boven deze waarden lees boven de 18 volt ...dan is het gedaan met de dynamo....ook bij 0 volt trouwens :D

De accu kan je zo zelf niet door meten, daar is apparatuur voor nodig die de accu aan het werk kan zetten en tegelijktijd meet.....alleen zo kan je zien hoe goed je accu nog is. Je kan altijd wel je “rust” spanning meten met je multimeter.

Wbt je krukas sensor.....in je eerdere post heb ik niets terug gezien van een fout van een krukas sensor.....dus die kan je van je lijst afstrepen....teminste dar zou ik het niet direct in zoeken.

Gasklep ...heb ik begrepen dat ie enigszins zelf lerend is.....maar geef het wat tijd.....dat is niet met 1 minuut van de motor laten lopen en ie is weer als vanouds....
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn weten is de gasklep zelflerend, zodat ie als in de loop der jaren/kilometers het gasklephuis vervuilt (langzaam dichtslibt), de gasklep de 'open' en 'dicht' stand langzaam aanpast. Als er dan een (dikke) laag rommel uit het gasklephuis wordt verwijderd, zijn er echt een aantal ritten (ik zou niet verbaasd zijn van tientallen ritjes) nodig om het weer optimaal te krijgen. Als de gasklep na de klus direct wordt ingeleerd, zal ie gelijk vrijwel goed staan, en merk je geen verschil met de volgende ritten.
 
Er is met de fabia nadien de gasklep is gemonteerd al vele kilometers gemaakt, dus eigenlijk moet deze al weer zijn ingeleerd.

Het probleem doet zich vooral voor bij filerijden en stel bij 4000 toeren koppeling intrappen gas loslaten voel je dat even later het toerental erg gaat schommelen en de motor afslaat.

Terug komend op de krukassensor deze hoeft geen foutmelding te geven.

Had gelezen dat relais 109 eventueel ook problemen kon geven.

Weet niet of de fabia een relais 109 heeft, of is dit bij een diesel.
 
Bovenaan Onderaan