Bi Xenon aan / uit codeerbaar met VCDS

CDK

Forumguru
vandaag was ik bij de Groot Autoservice / DGM Tuning in Meerkerk om wat LED verlichting aanpassingen te laten doen.
ik kwam tot de ontdekking dat mijn S2 die ik met bi xenon verlichting gekocht had, voor groot licht toch gewoon gloeilampen gebruikt, op de zilverkleurige rand in de unit staat wel bi xenon, de monteur kwam tot de ontdekking dat het met VCDS aan en uit te coderen was, de gloeilampen worden dus niet meer gebruikt en zowel dimlicht als groot licht maken nu gebruik van dezelfde lamp :)
ik ben hierin vast niet de enige, dus wie wil kan er zijn voordeel mee doen ;)

greetz Corné

Michelv.

Forumguru
Het is idd te coderen of je Xenon met een shutter hebt.

Maar vreemd dat het vanuit de fabriek niet gedaan is.

CDK

Forumguru
ja idd vreemd, ook bij mijn vorige S2 stond dat niet aan, maar toen was ik hier nog niet van op de hoogte

greetz Corné

s-line

Forumguru
Als ik sein zonder mijn xenon aan,branden de binnenste gloeilampen,maar met xenon aan gaan ook de xenons groot branden!

CDK

Forumguru
ik weet niet wat er gebeurt als ik sein met dimlicht uitgeschakeld, maar als het dimlicht brand en ik sein, dan wordt uitsluitend xenon gebruikt en de gloeilamp niet, heb het vanavond even in het donker uitgeprobeert, maar wat een verschil met hoe het was zeg! alleen kan ik er nog steeds niet bij dat zoiets uitgecodeerd staat....

greetz Corné

andrehj

Forumguru
Zo werkt het bij mijn S2 (geheel standaard):
Dimlicht via Xenon (gedimd met electromechanisch bediende shutter)
Grootlicht: Shutter gaat voor de Xenons weg, zodat de Xenons nu ook recht naar voren stralen. Aangevuld met de verstralers in het midden.

Seinen bij licht uit alleen met halogeenlampen.
Seinen bij licht aan zowel met de Xenons als met de halogeenlampen.

Eltjo

Forumguru
Duidelijk, dat begreep ik ook van Corné. Bij mij staat "High Beam via Shutter active/installed" niet aangevinkt.
Houdt dat dus in dat de shutters gesloten blijven? Ik ben volop bezig alle opties naar mijn zin in te stellen, maar ik heb deze nog niet uitgeprobeerd.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Zo werkt het bij mijn S2 (geheel standaard):
Dimlicht via Xenon (gedimd met electromechanisch bediende shutter)
Grootlicht: Shutter gaat voor de Xenons weg, zodat de Xenons nu ook recht naar voren stralen. Aangevuld met de verstralers in het midden.

Seinen bij licht uit alleen met halogeenlampen.
Seinen bij licht aan zowel met de Xenons als met de halogeenlampen.

Zo kan het technisch gezien ook alleen. Xenon heeft een paar seconden nodig om op te warmen, waardoor je er niet mee kunt seinen als de dimlichten uit staan. En wel wanneer de dimlichten branden.

CDK

Forumguru
@eltjo2, welke bits en bytes het zijn weet ik niet helaas, ik heb het laten doen bij DGM in Meerkerk waar ik toevallig eens beland was met LED upgrades :)

Noord26

Forumguru
@Noord26, ik sein toch echt met de xenons, ook als alleen m'n DRL maar brand :jaja:

Qua techniek is het niet mogelijk om met Xenon te seinen. Auto's af-fabriek zullen derhalve ook nooit met Xenon's kunnen seinen.

Is het nu wel correct gecodeerd dan?

Vraag mij ook af of de lampjes überhaupt er wel tegen kunnen om als seinlamp gebruikt te worden. In (aanname) 2 seconden 5 maal halverwege de opstartcyclus afgebroken worden lijkt mij niet bevorderlijk voor dit type lampje.

Heb je een LED of halogeen, geen probleem met seinen: maar xenon is daar niet voor gemaakt.

CDK

Forumguru
@Noord26, ik heb het zo laten coderen, het was een verborgen optie. Veel gebruik ik het niet, ben niet van Duitschen bloed ;) maar m'n xenon pitten hebben me tot nu toe (3 jaar) nog niet in de steek gelaten.

Pendragon

Donateur
Bij mij gaat het ook via de xenon in de O3. Ik heb volgens mij geen aparte lampen voor seinen. Zal het morgen nogmaals checken.

Eltjo

Forumguru
Zo net bij een etalageruit in het donker getest of de Xenons nu feller worden met groot licht of niet.
Dat is moeilijk te zeggen. In ieder geval gaan extra de lampen direct naast de grill branden en had ik weer even tijd nodig om aan het "normale donker" te wennen......
Kan iemand vertellen of je bij Bi-Xenons met AFS inderdaad 09- Cent. Elect. 0 -- 1KO 937 087 H -- BCM PQ35 H+ 103 0575, Byte 24, Bit 2 "High Beam via Shutter active/installed" moet aanvinken?

hemi24

Forumguru
Groot licht kan geen kwaad, lichtsignaal lijkt me omwille van de levensduur niet wenselijk, zolang de Xenon's niet al als dimlicht branden.

Kortom, zoals @andrehj heeft omschreven in post #8

Pendragon

Donateur
Ach ze gaan ook regelmatig snel aan/uit wanneer ik onder viaducten door ga met standje auto. Had ik bij vorige auto's ook en ik heb nog nooit een stukje lamp gehad.

Antera

Donateur
Je weet eht snel genoeg. Als je grootlicht op zet en je luistert buiten de auto hoor je duidelijk klikken. Grootlicht seinen met Xenon kan zeer zeker wel en is op nagenoeg alle auto's die standaard xenon hebben ook mogelijk ook in DRL stand.

Bovenaan Onderaan