Bevindingen na 4000km

Ernst001

Nieuw lid
Zoals de meesten van jullie denk ik kunnen beamen is de 3de generatie Skoda Superb een hele fijne en comfortabele reisauto. Ik merk ook iedere keer dat collega's onder de indruk zijn van de auto, terwijl zij vaak duurder leasen bijvoorbeeld een BMW 5 of Volvo V70, aan de ruimte van de Superb kunnen ze geen van allen tippen :yeehaa:. Ook verbaasde blikken over de afwerking, opties en veiligheidssystemen.

Toch zijn er een tweetal punten waar ik mij aan heb gestoord, ben benieuwd of iemand deze herkent. Als ik 's ochtends de parkeergarage van m'n werk in rij, geef toe dat ik dat soms best stevig doe, grijpen preventieve veiligheidssystemen regelmatig wel erg enthousiast in. De auto gaat vol in de ABS en direct toeteren, het lijkt wel of 'ie bang is voor een andere auto :maakmegek:. Het tweede punt is dat ik een paar keer heb gemerkt dat de auto qua vermogen soms even 'wegvalt'. Het gaat maar om max 0,5 seconde, maar uiteraard vind ik dit irritant en zou niet moeten horen. Ik neem aan dat het iets softwarematigs is of hebben jullie andere ideeën?

Voor de rest is het iedere dag gewoon weer een feestje om in deze heerlijke auto te mogen rijden!

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    910,7 KB · Weergaven: 75

willemk

Senior Member
@Ernst001 ik heb wel eens een ingreep gehad, maar dat was omdat er ineens een voetganger vantussen een paar geparkeerde auto's de straat over stak. Een vreemde gewaarwording, maar wel erg goed en veilig. Ik rij ook iedere dag een ondergrondse garage in en dat geeft bij mij in ieder geval geen toeters en bellen. Wellicht eens even wat rustiger proberen. Heb je een diesel of benzine?

Willem

ljo13

Lid
Ik heb zelf ook al een paar keer een iets mindere ervaring gehad met de preventieve veiligheidssystemen. Zeker in de file of op versmalde rijstroken bij werken durven de systemen wel eens onnodig in te grijpen. Zo ging hij bij mij plots in de remmen toen ik een vrachtwagen inhaalde bij werken. Er was meer dan voldoende plaats en ik reed zeker niet te snel maar de wagen dacht er precies toch anders over...

Schep

Forumguru
Toch zijn er een tweetal punten waar ik mij aan heb gestoord, ben benieuwd of iemand deze herkent. Als ik 's ochtends de parkeergarage van m'n werk in rij, geef toe dat ik dat soms best stevig doe, grijpen preventieve veiligheidssystemen regelmatig wel erg enthousiast in.
Ik heb gemerkt dat dit per garage behoorlijk verschilt.
Onder mijn huis, bij het achteruitrijden, is mijn auto er van overtuigd dat er een auto rijdt en ik krijg regelmatig een ingreep van de uitparkeerhulp. Hij reageert erg fel op de betonnen palen in mijn garage.

In de garage bij mijn vorige klant raakte de ACC/Front-assist nogal in de stress van het hek achter de slagboom met ingrepen tot gevolg en onder mijn oude kantoor waren de bochten soms wat krap waardoor ik het rode autootje in beeld kreeg. Daar echter nooit een ingreep gehad.

Op de een of andere manier gaan rare betonnen vormen, hekken en radars niet lekker samen.

Ernst001

Nieuw lid
Dank voor de reacties en @Schep ik denk idd dat combinaties van vormen/materiaal etc het systeem kunnen verwarren. Ik rij nu wel echt stapvoets door de garage en dat gaat zonder problemen. Alleen het af en toe wegvallen van het vermogen is nog een mysterie, hoewel ik het afgelopen week niet meer heb meegemaakt. Ik heb trouwens de 2.0tdi 150pk variant.

Cordoba

Forumguru
Wegvallen van het vermogen dat is geen tractioncontrol of ESP? Onder welke omstandigheden treedt het op?

@ljo13 Volgens mij zijn er in elk geval bij de Octavia gevallen bekend waarbij de afregeling van het systeem iets te strak stond, waarbij de auto soms vroegtijdig ingrijpt, en daardoor juist gevaarlijke situaties ontstaan. Als ik het goed heb, is dat door software-update en/of betere afstelling door de dealers sterk verbeterd.

Bovenaan Onderaan