Bevestigingsmogelijkheid losbreekreminrichting bij afneembare trekhaak?

andrehj

Forumguru
Op Youtube kwam ik het [video=youtube;EAOciXpTqdg]http://www.youtube.com/watch?v=EAOciXpTqdg[/video] tegen, waarin iemand demonstreert hoe de standaard (Westfalia) afneembare trekhaakkogel moet worden gemonteerd. Hierbij is duidelijk te zien dat er in de buurt van de kogel geen mogelijkheid is om een losbreekreminrichting te bevestigen. :ahum:
Hoe wordt dit opgelost? En als je iets aan de kogel bevestigt, past het afneembare deel dan nog wel in de uitsparing in het reservewiel?
 

ByeByePeugeot

Actief lid
Laat ik dat nu ook graag willen weten... Waarschijnlijk heb ik as. maandag contact met de dealer, als ik het niet vergeet dan vraag ik het..
 

TurboBooster

Forumguru
Bij mij zit aan de rechterkant van het gat waar de afneembare trekhaakkogel wordt ingestoken een ovale ring.
Hieraan kan de losbreekreminrichting worden bevestigd.
Dit geld alleen voor aanhangers/caravans met een zg. oplooprem.
Voor aanhangers onder de 750 KG die geen oplooprem hebben moet de dikke stalen hulpkabel met een klem aan de afneembare trekhaakkop worden bevestigd.
 

medic

Nieuw lid
Er zit wel degelijk een haak om de kabel aan te bevestigen maar die zit erg ver naar achteren, hetgeen betekend dat je er half onder moet liggen.
Gr Ton
 

Monteurtje

Forumguru
Die zit op het vaste deel. Boven de stekkerdoos volgens mij. Eigelijk achter de bumper. Niet een hele ideale plek maar het zit er wel.
 

andrehj

Forumguru
Niet heel ideaal? Dat is nog mild uitgedrukt. Het is gewoon een @#$%&*plek! Want met een gewone losbreekreminrichting (met zo'n staalkabeltje wat breekt als de caravan op de rem is getrokken) zal dit nog wel werken (maar wel je bumper beschadigen), maar hoe bevestig je zo'n dikke staalkabel die aan een ongeremde (huur)aanhanger zit? Dit is altijd te kort om een oog achter de bumper te bereiken...

Voor mij is dit een beetje de druppel, ik ga geen afneembare trekhaak meer nemen, maar gewoon een vaste. Eigenlijk heeft die alleen maar voordelen:
- Geen gepruts om het afneembare deel ergens achter de bumper te bevestigen.
- Kan een gewone (goed bereikbare) beugel voor de losbreekreminrichting op.
- Kan gewoon een Twinnyloadbeugel op zodat ik geen nieuw fietsenrek hoef te kopen.
- Ik kan bij een muurtje gewoon achteruitrijden tot de muur. (Zachtjes) boem is ho.
- En hij is nog goedkoper ook

Enig nadeel van de vaste trekhaak is dat ie er dus altijd zit, en ook altijd in het zicht zit.
 

Gysman

Actief lid
pfff... ben ik ff blij dat ik een vaste trekhaak heb. Wat een gepi*mel... Heb vroeger op mijn Alfa 147 ook een afneembare gehad, maar die was toch echt fors eenvoudiger te monteren. Of liever: de installatie was fors makkelijker bereikbaar. Overigens liet ik ook daar naar verloop van tijd de afneembare trekhaak gewoon gemonteerd zitten. Gemak werd belangrijker dan looks, waar je inderdaad ook weer erg snel aan went. Let overigens na montage van de trekhaak door de dealer op de afstand van de bumper tot het hart van de kogel. Moet toch echt ongeveer rond de 8 cm zijn, en dat was het bij mij niet... (6 cm)
 

joost_d

Nieuw lid
Ik heb ook even getwijfeld tussen vast of afneembaar. Maar na de zoveelste voltreffer op mijn schenen heb ik gekozen voor een afneeembare, bevalt me prima.
 

andrehj

Forumguru
@joost_d: Hoe bevestig jij de (dikke) staalkabel van een lichte (huur)aanhanger aan je trekhaak? Want als ik het zo begrijp is daar helemaal niet in voorzien....
 
Bovenaan Onderaan