Beurt bij 100.000km

Hallo iedereen,

De Skoda Octavia Combi 1.6fsi van mijn moeder heeft weer zijn jaarlijks onderhoud nodig.
Mijn grootste vraag is: welke motorolie wordt aangeraden voor deze auto?

De remvloeistof is vorig jaar vervangen en is dus dit jaar niet nodig. Ook de remmen heb ik net schoongemaakt en voorzien van een nieuw laagje kopervet op de contactpunten en deze zijn voldoende dik, etc.

Daarnaast zijn 45.000km geleden in 2014 de bougies vervangen, dien ik deze dan nu mee te nemen?
Welk brandstoffilter wordt aangeraden en waar vind ik deze bij deze auto?
Wat zou nog meer raadzaam zijn om te vervangen/bij te houden?
 

ertromp

Forumguru
Als je jaarlijks ververst dan zou ik een olie kiezen die voldoet aan de VW 501 01 specificatie dus een 10W40. Zeker met een FSI jaarlijks verversen hoor
Koperpasta ben ik geen voorstander van maar liever keramisch vet.
Bougies zou ik om de 4 jaar doen voor de FSI
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
E9A4677C-9775-45D0-831C-147048207041.jpeg

Zelf heb ik bij mijn beide Octavia 2’s bovenstaand boek gebruikt. Ideaal om zelf e.e.a. aan te pakken
 
Dank voor je reactie!

Heb je een merk/type als voorbeeld voor de olie die je zojuist noemt? De vorige beurt is gedaan met Mobil 5w30...
En welke merk/type bougies zou ik het best kunnen monteren? Ik zie NGK bougies voorbij komen, ik dacht dat die voornamelijk voor japannertjes zoals mijn trouwe Starlet bedoeld waren, Ook zie ik Beru en Bosch, maar dan staan er nummers achter waar ik vrij weinig van kan maken. Mijn onderhouds-/serviceboekje maken mij ook niet veel wijzer op dit gebied.
 

ertromp

Forumguru
Die 5W30 is een longlife met code 504 00 die is duurder en zou ik ook jaarlijks verversen hoor
Zelf gebruik ik altijd olie van Castrol
Voor de 1.6FSI wordt een BOSCH FGR 6 HQE 0 bougie aangeraden met een elektrode afstand van 1,35mm en 30Nm aantrekken
 
voor olie wordt ACEA a2 of a3 aangeraden, als ik een olie vindt met de code 504 00 dan is het altijd een andere ACEA waarde, daarbij vindt ik op een site als winparts geen een olie met de ACEA a2 waarde maar alleen die met ACEA a3... Ik vind het knap lastig!:arghh:
 
Bovenaan Onderaan