betere GPS antenne gevonden!

Ralph

Lid
Laatste tijd heb ik last van uitval van GPS signaal op mijn Columbus.
Hoop dingen uitgeprobeerd zoals firmware update, harddisk compleet formateren en opnieuw installeren maar alles zonder positief resultaat.

Nu heb ik mijn daskboard opengemaakt en gekeken tijdens deze uitval of er misschien iets met de antenne is. Er zit dus een klein breukje in mijn kabel welke er voor zorgt dat het signaal telkens wegvalt. Dit is waarschijnlijk gekomen na de laatste diefstal van mijn columbus...

Nu heb ik dus een nieuwe GPS ontvanger nodig! Nu heb ik de keus om een normale standaard GPS antenne te kopen, of deze, welke een versterker heeft voor een beter ontvangst! Ik ben totaal niet onderlegd in technische data zoals er op deze pagina's te zien is. Wie kan hier advies of mening over geven?!?!

Misschien kunnen jullie gelijk vertellen waar jullie de GPS antenne geplaatst hebben...
 

Ronnie

Forumguru
Gewone standaard GPS antenne volstaat volledig, gebruik ik al jaren...Ik heb hem onder het dashboard liggen bovenop de kachel, net onder de voorruit.
 

Ralph

Lid
Niemand verstand van DB's en Ruisgetallen om hier advies in te geven?!?!
Ik heb net iedergeval het desbetreffende bedrijf een emailtje gestuurd met de vraag om nadere uitleg...
 

vincefra

Actief lid
heb zelf ervaring met gps niet versterkte antenne en versterkte antenne ...


De niet versterkte antenne werkt uitstekend bij mooi weer, in open lucht. Versta naviagtei is +- correct (op 60 meter na ...) en tussen hoge gebouwen, bomen, ietsje minder.
Zeg maar een goed signaal voor 95% van het gebruik van een auto GPS.

Versterkte antenne geeft een veel beter signaal, meestal nauwkeurig tot op een 5 a 8 tal meter ... en is ook veel sneller bij verplaatsen, draaien, ... wat maakt dat navigatie zeer accuraat gebeurd (geen verspringingen ... ).
Nog beter, heb in vele tunnels (als ze niet 100den meters lang zijn) nog een redelijk signaal ...

Vraag is of en hoe je de GPS antenne kan aansluiten met voeding voor extra versterking ... want dat is primordiaal voor een versterkte GPS antenne.
 

TurboBooster

Forumguru
Beide antenne's die in de openings-topic worden genoemd zijn versterkte GPS antenne's.
Beide hebben ook ongeveer dezelfde waardes.
Ik zou dus maar gewoon voor de normale / standaard GPS antenne gaan.
Hou je in ieder geval 5 euro in de 'knip'.

TB.
 

vincefra

Actief lid
kijk eens naar:
http://www.gpsantennas.com/

Gewoon om een idee te geven van verschillende type connectoren ...


Hiervoor had ik een garmin (lost te gebruiken) dat ik in de wagen aansloot aan een externe antenne via een MCX connector ... zodat ik ten alle tijden (fiets, wagen, ... ) hetzelfde systeem kon gebruiken ...

Nu vandaag gebruik ik een iPhone met een losse externe GPS signaal versterker ... daar de iPhone geen aansluiting voor externe GPS antenne heeft en de GPS antenne in de iPhone zwak is ... ééntje dat niet aangesloten is aan de iPhone maar een antenne heeft die het GPS signaal versterkt terug zend naar de iPhone ... .
(http://www.gps.nl/re-radiating.html)


De meeste antennes werken op alle systemen, echter de aansluitingen verschillen wel eens van systeem ...
Nu zie dat mijn bemerking eigenlijk absurd is ... daar het een specifieke FAKRA aansluiting is voor de VW groep auto's ingebouwde GPS systemen ...
 

Ralph

Lid
Is inderdaad een columbus met een ingebouwd GPS systeem met een FAKRA aansluiting! Dezelfde die jij in jou prachtige nieuwe auto gaat krijgen!! Wanneer wordt ie geleverd VINCEFRA?
 

vincefra

Actief lid
Ralph
Als alles goed zit, midden December ... heb wat vertragende opties (kessy, pano dak, dsg).
Nu droom van vroeger maar denk dat het later zal zijn ...

Over uw initiele vraag:
Die GPS antenne ligt best buiten de wagen, op een plek dat niet te zichtbaar is ... (bvb. onderaan uw voorruit) ... dan heb je het beste signaal. Anders leg je die direct tegen een raam langs de binnenkant met zoveel mogelijk vrij zicht naar boven (weerom, voorruit is daar zeer geschikt voor).
je kan natuurlijk proberen de originele GPS plaats te vervangen met deze, waar dat ook mag zijn ...
 
Bovenaan Onderaan