van RS naar FR

HarrieSkoda

Forumguru
Waarom zou je dat nodig hebben? Wil je met winterbanden harder dan 210 km/h rijden?

Laat ik het zo zeggen; is geen verplichting, maar als je zelf harder wilt rijden als de voorgeschreven 210 km/h moet je andere banden nemen inderdaad.

Lage(re) snelheidsindicatie = goedkopere band. Misschien dat ze op die manier de kosten voor een complete set willen drukken.
 

boontjeRS

Forumguru
Je mag die banden wel steken hoor, je krijgt dan een sticker die je op je snelheid meter display moet hangen met daarop max 210 km/u op. Heb dat op m'n vorige auto gehad. Moet zichtbaar zijn voor bestuurder. Op de keuring was het zo geen probleem om erdoor te geraken. Mag maximaal 1 snelheidsindex minder zijn dan voorgeschreven.
 

innocenti

Forumguru
is, denk ik, een band die niet op een vRS mag. H-type is max 210km/u. Op een vRS heb je een W-type nodig wat de band een stuk duurder maakt.
Waarom deze aanname? In de landen ten oosten van ons is dat het wiel welke voor de RS geadviseerd wordt. Ik heb deze set voor mn auto besteld en er zitten V banden op tot 240kmh.
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad, je mag banden monteren met een lagere snelheidscodering. Of je dat wilt is een tweede, maar inderdaad een persoonlijke afweging. In Duitsland krijg je (of kreeg je vroeger) dan een sticker op je dashboard. In Nederland niet. Wel kun je via maxidot een signaal instellen bij de max van je banden.
 

leon-cupra

Forumguru
Ok, ik dacht dat je steeds je de band met de juiste snelheidsindex moest monteren. Is dan toch een belachelijke regelgeving. Sticker erop en het mag. Precies of de wagen dan geen 240 meer kan. :pieker:
 

leon-cupra

Forumguru
Waarom deze aanname? In de landen ten oosten van ons is dat het wiel welke voor de RS geadviseerd wordt. Ik heb deze set voor mn auto besteld en er zitten V banden op tot 240kmh.
het leek mij gewoon niet logisch. En wagen die +240 kan, mag je een band van max 240 leggen. De overheid stelt zoveel regeltjes om de veiligheid te garanderen en op een band, die het enigste contact is met het asfalt, zou je dan mogen besparen. :pieker:

En voor jou maakt het minder uit, een 1.4 haalt geen 240;)
 
Laatst bewerkt:

innocenti

Forumguru
Zover ik weet is t alleen met winterbanden toegestaan, ook in Duitsland. De stickers die verkrijgbaar zijn hebben altijd een M&S symbool. Ik ken ze iig niet zonder symbool.

Op mn V70R heb ik ook altijd met een sticker gereden voor winterbanden.
 

Tuner111

Forumguru
hier in belgië of in nederland rij je toch geen +200 km/u ? dus is een band van een klasse minder toch goed vindt ik :)

Natuurlijk als je veel daar Duitsland gaat is het wel aangeraden om de juiste banden te nemen... trouwens een klasse hoger mag dat dan ? Daar heb ik eigenlijk geen idee van :)
 
Snelheidsindex slaagt enkel op winterbanden en M+S banden. Hogere index mag altijd, lager is toegestaan mits een sticker met snelheidsbeperking in het gezichtsveld van de bestuurder. In Belgie gaat het als volgt voor de keuring; rijd je met zomerbanden waar de snelheidsindex lager is als de max. snelheid volgens COC dan ben je afgekeurd. Rijd je met winterbanden of M+S banden en hangt er een sticker geen probleem. Als er geen sticker is heb je een opmerking.
 

leon-cupra

Forumguru
@Tuner111 , is al even geleden maar af en toe wel eens de 220/230 aangetikt. Secondje ofzo en dan terug naar normale snelheid. (Uiteraard wanneer omstandigheden het toelieten).
Vind het eigenlijk niet logisch dat een winterband 1 snelheidsindex lager mag. Het is niet omdat het winter is, de omstandigheden het niet toelaten om je topsnelheid te rijden.
Een hogere snelheidsindex mag uiteraard.
 

innocenti

Forumguru
Volgens mij zit de logica in de rubbersamenstelling van de winterbanden. Ik heb ooit een test gelezen van 2 identieke type winterbanden in dezelfde maat. Echter 1 een H band en de andere geloof ik een W band. De H band had veel meer grip in de sneeuw door een zachtere samenstelling. Dat werd toen als reden aangegeven dat je met winterbanden mag afwijken van de snelheidsindex.
 

Spector

Forumguru
is, denk ik, een band die niet op een vRS mag. H-type is max 210km/u. Op een vRS heb je een W-type nodig wat de band een stuk duurder maakt.

Je hebt gelijk, ik heb alleen naar de foto gekeken maar daar ligt een zomerband op met indicatie W.
Ik heb nu 225X45 '17, smallere band maakt niet uit maar verdere specs kloppen ook niet...
 

Spector

Forumguru
Vanaf 1 januari is het überhaupt niet meer voldoende om met een M+S band in Duitsland te rijden. Het moet een winterband zijn met een sneeuwvloksymbool. De nieuw geproduceerde banden moeten hieraan voldoen. De "oude" setjes mogen dus nog wel gebruikt worden tot ze vervangen worden.
 

Spector

Forumguru
IMG_9265.jpg IMG_9266.jpg IMG_9268.jpg IMG_9269.jpg

Een weekendje Duitsland (zuidelijke Eiffel), op vrijdag weg en mooi ff een langere afstand om de RS uit te proberen ook op "hogere" snelheid. Dat liep iets anders... hoogste snelheid op de Duitse Autobahn was 85 km/u :D. Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw gooiden behoorlijk wat roet in het eten. Van de snelweg af een aantal keren vast komen te staan op de hellingen omdat de vrachtwagens niet naar boven kwamen en zodoende de wegen blokkeerden. Even links langs de file (moest toch wat proberen) was echt een uitdaging en de pk's waren moeilijk te temmen. Het laatste stuk vrolijk door geglibberd om uiteindelijk ruim 2 uur later dan verwacht aan te komen bij het reisdoel.

Gelukkig was het gisteren een stuk beter ( wel nat ) en had ik een mooie route binnendoor gekozen door de Eiffel, met een stuk A61 als toetje. Zowel door de bochtige Eiffel met klimmen en dalen als de snelweg tot een kleine 200+ rijdt de RS waanzinnig, ligt heerlijk op de weg, minder zenuwachtig (lastig uit te leggen) als de vorige. Over een paar weken richting Oostenrijk, hopelijk werkt het weer dan iets mee tijdens de reis maar ik kijk er nu al naar uit.
 

Spector

Forumguru
Vandaag een vcds date gehad met @Antera en een aantal aanpassingen laten doen,
- comfort instappen, makkelijk met een lengte van 2 meter
- ch/lh via de mistlichten en drl
- drl met achterlichten zonder kenteken en dashboard
- drl fel bij ch/lh
- bij drl ook de strips aan in de koplampen aan
- mistlampen aan bij seinen grootlicht
- bochtenverlichting vanaf 70km/u
- claxon bij open/sluiten deuren
- achterklep via afstandsbediening + knop bij pook open en dicht
- nawissen ruitenwisser
- dak open met comfort openen i.p.v. kantelen
- deuren op slot terwijl motor loopt
- driving mode in MFD
- ventilatorstand zichtbaar dmv de lampjes
- snelweglicht activeren
- comfort knipperen op 4x

Dat was het wel volgens mij. Bedankt weer Antera en op de terugweg gezien dat de bochtenverlichting werkt.
Nu nog wat kleine dingetjes van Ali afwachten en daarna zien we wel verder. Het rijden blijft genieten.
 

Rallye

Forumguru
Leuk. Roept bij mij een paar vraagjes op:
- wat is comfort instappen?
- kun je een plaatje doen van wat de Driving mode in de MFD weergeeft?
- wat is dat over de ventilatorstand via de lichtjes?
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Leuk. Roept bij mij een paar vraagjes op:
- wat is comfort instappen?
- kun je een plaatej doen van wat de Driving mode in de MFD weergeeft?
- wat is dat over de ventilatorstand via de lichtjes?

Comfort instappen houd in dat de stoel naar achteren schuift zodra je het contact uit zet wat dus makkelijker in en uitstappen is. de stoel schuift terug zodra je de auto op slot doet of contact aan zet

Driving mode in MFD krijg je de tekst van de standen in het MFD een paar seconde te zien

In de auto stand zie je niet hoe hard de Fan blaast. Dit kan hij nu wel zien na de aanpassingen
 

Spector

Forumguru
Antwoorden al gegeven :D
Als je wilt kan ik nog wel een foto maken van de ventilatorstand met lichtjes, maar het zegt het eigenlijk al. Dmv van de lampjes in de draaiknop zie je op welke stand de ventilator blaast. Iets wat op Mn O2 standaard al aan stond.
 

Spector

Forumguru
Alleen als je op max zet gaan alle lampjes branden en als je hem handmatig versteld. Bij Auto staan ze niet aan mits aangezet via VCDS.
 
Bovenaan Onderaan