van RS naar FR

dirkie996

Forumguru
Ik denk dat sommigen onder ons toch looks boven functie verkiezen.
Die 17” keuze is niet om goedkoper uit te komen, maar uit praktische redenen. Door voor 17” te gaan, heb je zo banden met ‘n hogere wang die soepeler zijn en zodoende meer demping geven. En die 205 breedte zal zo niet sporen in de sneeuw nalopen zoals ‘n 225 doet en beter presteren tegen aquaplanning en gemakkelijker zijn om kettingen om te leggen.
Het is inderdaad geen zicht, maar qua prestaties in winterse omstandigheden weten die duitsers het blijkbaar wel.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rallye , volgende week wordt de akte geschreven van onze tweede woning. Ik zal de afrekening hiervan naar jou doorsturen. Van dat appartementje kan je in BE 7 vRS-en kopen, dus tja ... kwestie van prioriteiten leggen ;)

En voor joker lopen ... had je beter een Audi/bmw/Mercedes gekocht ipv een Skoda. Zelfs met een instapmodelletje hoor je er dan bij :pieker:
 
En waarom eens niet uitkijken naar een setje originele velgen in occasie ? Heb het zelf ook gedaan en oké er staat dan wel een krasje hier en daar maar voor de winter maakt dat niet zoveel uit... Ik heb de originele 19" voor de zomer en 18" gemini voor de winter. Voor 800€ , velgen en nieuwe banden was ik klaar.
 

dirkie996

Forumguru
@Rallye : ik kocht ‘n RS omdat ik het model mooi vond en voor z’n prijs enorm veel auto kreeg. Wat de buren of medeweggebruikers ervan vinden, kan me geen r..t schelen. En als de wagen nu met velgen van 17-18-19-of zelfs 20” uitgerust is, mij om ‘t even. Ik ben absoluut geen patser en het moet er van mij niet “bruut” uitzien om anderen te imponeren. Misschien komt dit wel door m’n leeftijd( volgende maand 54:pieker:), of zou er toch ‘n verband bestaan tussen de grootte v/d velg enerzijds en de lengte v/d p...... anderzijds?.:maakmegek::deuk:
 

leon-cupra

Forumguru
@bjorn_van_velthoven_ , tweedehands moeilijk te vinden in BE. Zou ik anders ook nog een oplossing vinden.
Beklaag het mij nog steeds dat ik de turini's niet heb overgenmen van de vorige eigenaar van mijn vRS :banghead:(was zijn wintervelg)
maja de aankoop van de vRS was niet echt gepland en wederhelft was uiteraard al niet happy met de aankoop, laat staan met een extra set velgen :D
 

leon-cupra

Forumguru
Als gezegd, ieder mag zijn eigen afweging maken...
yepz en uiteindelijk ieder maakt zijn eigen rekening maar aangeven "had dan geen vRS gekocht" raakt dan kant noch wal. Omdat het een vRS maakt het budget niet meer uit? Had budget niet uitgemaakt dan had ik geen vRS gekocht. De meeste kopen net omwille van het budget een vRS en niet iets anders.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ben ik blij dat ik een kant en klare set voor de winter had gevonden. Tijd naar op zoek geweest maar heeft zo moeten zijn.

Marktplaats in de geen houden, komen zat mooie sets voorbij. En staar je niet blind op 'Skoda' velgen. Er zijn plenty of rims die ook op je prachtige vRS passen!

Zolang je maar rekening houdt met ET-waardes, naafgat diameter en steekmaat.

Naafgat mág groter zijn, maar ikzelf ben geen fan van rijden met centreerringen.

Nogmaals, functionaliteit even voor optisch genot dan maar! Tot de kas weer gespekt is voor iets interessanters :D.
 

Rallye

Forumguru
@leon-cupra: Ik zeg niet dat het budget niet uitmaakt, ik zeg dat ik van mening ben dat je met een paar honderd euro meer ook in de winterperiode in een mooie auto rijdt. Zo’n RS kost nu eenmaal iets meer en ook dit soort dingen kan meer kosten. Mijn mening is dat 17”, laat staan zwart staal, meer afbreuk doet aan een RS dan aan een niet-RS. Heb je het er niet voor over, of heb je het geld ff niet maar kies je toch voor de veiligheid winterbanden, dan kan ik die keuze begrijpen (en op veiligheidsgebied zelfs toejuichen); even goede vrienden hoor.....
 

CDK

Forumguru
Persoonlijke ervaring met een setje wielen op mijn vorige auto. Ik werk er nooit meer mee in ieder geval..

Kan goed gaan hoor, want gok dat jij ze ook in de wielen hebt :D?

Ben nu toch zeer benieuwd.....?
Nee heb ik niet. Momenteel zitten er Skoda velgen onder en Bentley heeft ook dezelfde naafdiameter.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ben nu toch zeer benieuwd.....?
Nee heb ik niet. Momenteel zitten er Skoda velgen onder en Bentley heeft ook dezelfde naafdiameter.

Het geheel voelde niet goed aan. Kan ook (gedeeltelijk) aan de velgen zelf liggen. Waren goed uitgebalanceerd. Geen idee maar voor mij niet meer vanwege deze ervaring.

Ahh, dat is ideaal mijn inziens!

Laten we verder @Spector zijn topic niet meer kapen!

Keuze is natuurlijk aan hem zelf en uiteindelijk is @Spector de laatste die in z'n vuistje lacht (verder ben ik niet jaloers :deuk:).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Spector

Forumguru
haha, mooie discussie en eigenlijk ben ik het met @Rallye eens (zonder iemand anders voor z'n hoofd te stoten)
Echter kon ik vorige week vrijdag m'n bolide ophalen en heb ik mij niet voldoende voorbereid :D daarnaast viel de winter ook gelijk in wat de situatie nog wat ingewikkelder maakte (allemaal smoesjes).
De huidige banden kunnen nog een seizoen mee en aangezien ik volgende week + de week erna naar Duitsland moet heb ik er nu voor gekozen de set banden dit seizoen op te rijden en deze velgen te behouden. Functionaliteit en veiligheid voor de looks. In maart/april gaan de 19" er weer onder en gaan we de mogelijkheden voor volgend seizoen bespreken.

En verder boeit het mij eigenlijk niet hoe het op het moment eruit ziet. Als ik erin zit zie ik er toch niets van :D
 

Spector

Forumguru
De eerste 1.100km zijn een feit en wat een genot om in te rijden. De aanpassing van een schakelbak naar een DSG-7 valt mij 100% mee. Stoelen zitten goed en het motortje pruttelt en spint naar tevredenheid. In de sportstand is het een beetje zoeken en doseren om niet te blijven staan terwijl de wielen draaien :-) het blijft nog een beetje wennen.
Volgende week een ritje in Duitsland in het verschiet, ik kijk er naar uit.
 

innocenti

Forumguru
Heb gezien dat Skoda voor 17" velgen met 205/50 r17 winterbanden, 1499€ vraagt. Ik vind dit wel 'n dure oplossing.
Waarom geen stalen velgen van 17", worden deze dan misschien te zwaar, in dit formaat? Het is toch maar om de winter door te spartelen,en gemakkelijker om kettingen te monteren, dus functie boven looks.
Of anders bij 'n banden/velgenboer gaan zien. Denk toch wel dat er ettelijke honderden euro's bespaard kunnen worden, met als voordeel, 'n enorme keuze aan lichtmetalen velgen.

https://shop.skoda.nl/auto-accessoi...-lichtmetalen-winterset-crystal-zwart-octavia

€1049 incl BTW met banden. Deze heb ik ook als winterset onder mijn Octavia
 
Bovenaan Onderaan