Besteld: Octavia 1.6 Hatchback TDI 77kW Elegance Businessline DSG

mr_jummy

Nieuw lid
Beste forum leden,

Na 8 jaar Peugeot, bestaande uit een 206 Roland Garros en een 307 XT, de sprong gewaagd en van de Franse slag overgesprongen op Duitse cq Oost-Europese degelijkheid. Na uitgebreid te hebben georienteerd en diverse proefritten te hebben gemaakt gekozen voor de Skoda Octavia 1.6 TDI 77kW Elegance Businessline DSG, in hatchback uitvoering.

Waarom de diesel? Verplichting vanuit werkgever bij leaseauto's
Waarom een hatchback? Vind ik mooier dan de Combi...en iets goedkoper

Kleur van de auto is zwart metallic, met daarbij een "Onyx Ivory" dus lichtgekleurd interieur. Dat is besmettelijk en zal de komende vier jaar wel wat te verduren krijgen, maar ik ben zuinig op mijn (lease-)wagens dus dat komt wel goed.

Helaas lange levertijd. Bestelling was medio juni. Dealer gaf toen aan dat de auto binnen 12 weken geleverd zou worden. No way dus! Eerst was het eind oktober, nu wordt het al eind september maar da's nog steeds lang.

Anyway, rustig wachten wij af en tot die tijd rijd mijn Peugeot prima.
 

corsaar

Senior Member
Ziet heel mooi uit in het zwart.
Die wachtijd is voor iedereen balen.
Dat gaat vanzelf over, ik vraag me wel eens af of dat bij andre merken ook zo erg is. (De voorlaatste zin even omdraaien)
 

Wasmachineman

Forumguru
Hoi Mr-Jummy, leuke wagen, in grote lijne dezelfde als ik krijg!
Welkom hier op het forum. En dat wachten gaat vanzelf voorbij. Ik wacht nu ook lekker tot ik mag omruilen. Lekker in de zon op het terras van het zwembad wachten we maar!!!! Kan ik meerdere aanraden. Zo is het wachten nog verdraagzaam. Kijk lekker hier rond op het forum, genoeg leesplezier......soms zelfs teveel! :smiley29:
 

mr_jummy

Nieuw lid
Hij is er!

Beste forumleden,

Afgelopen dinsdag was het dan eindelijk zover! Ver voor de aangegeven levertijd van eind september kon ik mijn nieuwe Skoda Octavia ophalen.

De dealer maakte er een leuk event van door de auto in te pakken in een doek, die ik samen met de verkoper moest afhalen. Daarna uitgebreide uitleg gekregen over allerlei functies, waaronder uiteraard de Columbus. Hij vertelde goed-om-te-weten dingetjes, zoals dat je Xenon lampen niet zelf in hoogte kunt stellen (ik had me waarschijnlijk rotgezocht) en dat je mistlampen worden geactiveerd door de lichtknop uit te trekken. Je moet het maar weten!

Eén van mijn grootste zorgen was het samenwerken van de auto met mijn telefoon, een HTC Touch Pro 2. Deze zorg bleek echter onterecht, want met behulp van de keurig ingebouwde MoBridge werd de auto gevonden door de telefoon en de contactpersonen in de auto zichtbaar. Ik kan nu dus via de Maxidot en via de Columbus door mijn contactpersonen scrollen en zoeken en telefoontjes plegen. Wat nog niet werkt is spraakherkenning, maar dat moet ik nog even induiken. Het is geweldig om gewoon in je auto te gaan zitten, je telefoon op te bergen en dat alles wordt verbonden en werkt.

Eerste impressie bij het rijden is uiteraard positief. Wel ontzettend wennen na mijn vorige auto (zie eerste post). De auto is velen malen stiller dankzij de diesel en de DSG, die de wagen voornamelijk laag in de toeren houden bij rustig rijden. Wel viel me op dat de DSG soms wel erg hoog opschakelt, waardoor de toeren te laag worden en de motor begint te brommen. Ik heb inmiddels gelezen en ontdekt dat als je meer speelt met gaspedaal, de DSG minder snel opschakelt. De Octavia rijd eigenlijk als een auto uit een duurdere prijsklasse, niet gek als je ziet hoeveel onderdelen de wagen deelt met Audi en Volkswagen.

De bediening van de auto komt in eerste instantie wat overweldigend over, met al die menu's en knoppen. Ik moet echter zeggen dat het allemaal snel went. De belangrijkste functies, ook bij de route navigatie, zijn snel gevonden. Soms zoek je echter te lang naar iets simpels en ik zie wel verbeterpunten voor een volgende "Columbus". De Maxidot display vind ik meer speelgoed, een gadget met enkele nuttige functies. Ik heb deze meestal op de grote digitale snelheidsweergave staan; lekker makkelijk af te lezen.

Anyway ik rij er nu een paar dagen naar volle tevredenheid mee, genietend vooral van de stilte in het interieur op de snelweg.

Foto's van het ophalen en de eerste dag staan online, zie hier voor het webalbum. Let vooral ook even op de 16" Proxima velgen, die in mijn bescheiding mening erg passen bij de wagen.

Reacties welkom!
 

Wasmachineman

Forumguru
Hoi Mr jummy, ik weet hoe je je voelt want vandaag heb ik de mijne opgehaald. Topwagens hebben we!!!
Mooie foto's heb je in het album.
Kijk ook in mijn album, zie je veel overeenkomsten!

Veel fijne kilometers!!!!!
 

Darkside

Forumguru
Gefeliciteerd. En hoop dat je de spraakherkenning aan de praat krijgt.
Bedoel je trouwens het bellen van mensen Of het bedienen van het columbus systeem?

Ben met name geïnteresseerd omdat ik ook een MoBridge in bestelling heb staan. En er eigenlijk vanuit was gegaan dat dit gewoon zal werken. Ik gebruik het in mijn huidige auto ook vaak. En wil eigenlijk niet meer zonder.
 

mr_jummy

Nieuw lid
Hoi Darkside, ik bedoel hiermee primair het bellen van contactpersonen. Andere zaken van de Columbus met de stem bedienen lukt niet. Als je dat wilt instellen krijg je de melding dat Nederlandse spraakherkenning niet beschikbaar is. Ik ga hier dit weekend eens mee aan de gang en post mijn resultaten in dit forum.
 

Darkside

Forumguru
Weet dat de columbus op engels ingesteld moet worden wil die spraak herkenning werken.
Maar had toch wel verwacht dat je de telefoon met de stem kon bedienen.
Hoop dat het op te lossen is
 

Falcon

Donateur
Lijkt mij een mooie vraag voor in het Columbus topic ;)

Gefeliciteerd met de auto! Maar toch 1 vraag, zo ook even voor Wasmachineman... Waarom hebben jullie niet gekozen voor een spoiler? Maakt in mijn ogen de auto net wat meer af..

Ik zie ze hoofdzakelijk zonder spoiler rijden en het lijkt net of mensen niet weten dat het kan. Oh en ik vroeg mij af of jullie ook een chromenuitlaatpijpopzetstukje hebben gekozen?
 

mr_jummy

Nieuw lid
Spraakherkenning in Columbus

Ik zou nog even terugkomen op spraakherkenning op de Columbus. Dit kan aangezet worden, ook al staat de Columbus op NL ingesteld. Wel zijn dan de gesproken commando's (zowel van de ingebouwde dame als van jezelf) in het Engels. Ik heb dit even geprobeerd en het resultaat was waardeloos.

Mijn test:
- Spraakherkenning aan (via een druk op de volume knop op het stuur)
- Ik roep: Radio
- Antoord van Columbus: "Calling..." en een bepaald contactpersoon werd opeens gebeld.

Dat ging dus niet lekker. Daarom besloten het niet te gebruiken. Ik heb het niet nodig en als de commando's tijdens het rijden verkeerd worden geïnterpreteerd dan vind ik het afleidend en dus gevaarlijk.

Anderen veel succes met de spraakherkenning!
 

mr_jummy

Nieuw lid
Falcon, heb niet voor de spoiler gekozen omdat dat niet mijn smaak is. Maar als jij het wel mooi vind moet je dat doen. Chromen uitlaat pijpjes geef ik ook niet zoveel om.
 

Wasmachineman

Forumguru
Hoi Falcon, ik heb ook geen spoiler. Niet op gelet door mij.
En wel een chromen uitlaatstuk maar dat had je al gezien. Vind ik iets mooier nog.
 
Bovenaan Onderaan