Beste bougies voor 1.8 tsi CDAA motor + remvloeistof

Highway

Forumguru
Ik heb mijn Superb (2010 CDAA 1.8 tsi) nu iets meer dan een jaar. Tot dusverre erg blij met de auto.

Qua onderhoud wil ik het als volgt aanpakken:

- Voorgeschreven beurt bij de dealer.
- tussendoor (na 1 jaar/15 000km) zelf een basis beurt doen.

Indien ik iets zelf kan doen waardoor de dealer iets niet hoeft te doen, heeft dat natuurlijk mijn voorkeur (qua kosten).

Auto is getuned (chip tuning, geen hardware aanpassingen).

Meeste onderhoud kan ik zelf. Olie verversen, filtertje, remmen nalopen etc. geen probleem. Maar dan moet ik wel weten wat ik moet gebruiken. Vandaar mijn vraag;

* qua bougies zit ik te kijken naar de PFR 7S8EG JP van NGK. Zijn dit de juiste bougies of kan ik beter andere nemen (betere ervaringen met ander type/merk?). Op dit moment zitten er bougies in met de opdruk VW AG (originele OEM vermoed ik).

* welk remvloeistof kan ik het beste gebruiken. Dot 4 neem ik aan, maar een bepaald merk waar men goede ervaringen mee heeft?

Alvast bedankt!
 

andrehj

Forumguru
Ditzelfde heb ik ooit eens uitgezocht. Eerste keus zou wat mij betreft ook NGK zijn. Dan heb je twee varianten:
1. De PFR7S8EG
2. De PFR8S8EG, die een hogere temperatuurbestendigheid heeft en veel wordt gebruikt icm LPG.
Maar ook de Beru 14 F-5 DPURS2 of de Bosch FR5KPP332S zijn volgens mij prima.

Over de remvloeistof, daarover heb ik ooit een speciale thread geopend. Conclusie daaruit was dat je eigenlijk een speciale vloeistof geschikt voor snel regelende ESP-systemen moet gebruiken. Mijn keuze is toen gevallen op de ATE SL.6.
Overigens vond ik het zelf vervangen maar een gepruts (vooral goed uitkijken om niet te knoeien, de vloeistof vreet zo je lak weg), en heb ik de daarvoor gebruikte set later weer verkocht, ik laat het in het vervolg wel weer door de garage doen.
 

Spierings

Forumguru
Op de originele bougies staat ook een merk.. Als je hetzelfde merk wilt hebben...

Voor het vervangen van de remvloeistof is een vacuüm ontluchter altijd handig. Met de voet pompen kun je de hooftremcilinder kapot trappen..
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Hetzelfde merk hoeft van mij niet perse. Als het maar goed is. Ik heb goede ervaringen met Denso en NGK in andere auto's vandaar dat ik hierna heb gekeken.

Van de hoofdremcilinder kapot trappen - dat is me bekend ja. Doordat de zuiger in de

hoofdremcilinder nooit verder komt dan een bepaald punt, gaat hier juist verontreiniging achter zitten. Bij het pompen bij ontluchten trap je dan de rubbers hierdoorheen wat de rubbers kan beschadigen. Je kan een blok hout achter je rempedaal leggen zodat deze niet verder gaat dan anders om dit probleem te ondervangen.

Zelf werk ik met een systeem die werkt met overdruk bij het rem vloeistof reservoir. Deze drukt het remvloeistof door het systeem heen. Dacht dat dit een van Easybleed is.

@andrehj bedankt voor de info, ga je link even bekijken.
 

andrehj

Forumguru
Die Gunson Eezibleed heb ik dus ook gebruikt, en ik vond het helemaal niks. Was niet luchtdicht op het reservoir aan te sluiten, waardoor daar perslucht weglekt en je dus al heel snel het reservoir gaat overvullen. Gelukkig zag ik dit op tijd. Eerst dacht ik dat het aan het reservoir van de S2 lag, maar bij de onze tweede auto (een Twingo) had ik precies dezelfde problemen. Dus het hele spul maar op Marktplaats gezet.
 

andrehj

Forumguru
In mijn ETKA van 2012 of 2013 staat 06H 905 611, met als opmerking BOSCH F5KPP332 SBN (ook voor een 1.8 TSI).
 

turboturbo

Forumguru
@andrehj werkt jouw garage vervolgens wel met die speciale remvloeistof dan?
Of spreek je dat speciaal af.

Ik ben in het verleden nog wel eens een garage tegengekomen die doodleuk blauw/groene koelvloeistof in m'n auto wilden gooien ("dat kan bést hoor!")
 

andrehj

Forumguru
Als ik mijn auto over anderhalf jaar voor de volgende beurt met remvloeistofwissel naar de garage breng, dan ga ik dat zeker vooraf met hen overleggen. En als hun vloeistof mij niet naar de zin is, neem ik gewoon mijn eigen remvloeistof mee.
Zelfde geldt overigens voor de olie. Ik ben (op basis van specs) wel gecharmeerd van de nieuwe 0W30, waarbij ik minder risico op verstopte oliekanaaltjes verwacht. Dus ook dat zal ik van tevoren overleggen.
 
Bovenaan Onderaan