Beschermrooster Airco-condensor achteraf inbouwen. Ervaringen?

andrehj

Forumguru
Omdat Skoda het nodig vond om het airco-beschermrooster (Pos 15 uit onderstaande afbeelding) weg te bezuinigen (wie bezuinigt nu een rooster van €7.30 weg, die een condensor van €265 (excl arbeid) moet beschermen??), wil ik dit rooster zelf gaan inbouwen. Rooster kost bijna niets, maar hoe bouw ik het in?
Rooster-Etka.jpg
In diverse forums heb ik wat ervaringen gevonden van mensen die het rooster in een Roomster, een Yeti (met handige handleiding) of een VW Caddy hebben ingebouwd, maar nog niemand gevonden die het in een Superb heeft ingebouwd.
Grootste vraag is natuurlijk waarlangs het rooster voor de condensor kan worden geschoven. Heeft iemand daar ideeën over?
 

turboturbo

Forumguru
Ik weet dat @Cordoba dit heeft gedaan -edit- bij zijn Fabia. Zoek maar eens, of misschien ziet hij dit draadje ook wel!
 

Marcel2

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde rooster onlangs in mijn Octavia ingebouwd.
Is heel erg eenvoudig: je houd het rooster (nr 15) tegen de condensor (onderzijde) en daarna druk je voorzichtig de (stuk of 8) clips (nr 16) door het rooster in de condensor (ja dat gaat goed!), en dan zit het vast.
Het rooster beschermd enigszins de dure condensor tegen steenslag, erg nuttig lijkt mij.
Bij volkswagen is het volgens mij een optie en onderdeel van het "schlechtwege pakket"
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Marcel ook al aangeeft, gewoon er inclicken/drukken, overigens is het rooster voor mijn Fabia iets korter geknipt, omdat het te lang was. Foto's heb ik geplaatst in een Fabia II topic over een lekke condensor (waar ook de tip van monteurtje staat). Bij mijn Fabia I was het eenvoudig: motorkap open, en van bovenaf kon je er zo bij komen.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb hetzelfde rooster onlangs in mijn Octavia ingebouwd.
Is heel erg eenvoudig: je houd het rooster (nr 15) tegen de condensor (onderzijde) en daarna druk je voorzichtig de (stuk of 8) clips (nr 16) door het rooster in de condensor (ja dat gaat goed!), en dan zit het vast.
Dat snap ik wel (werd uitgebreid toegelicht in de bovengenoemde Yeti thread), maar mijn probleem is: Hoe krijg ik het rooster op zijn plek? Ik kan namelijk niet bij de voorzijde van de condensor komen, daar zit de gril voor. En ook de onder- en bovenzijde zijn afgedicht.
 

Cordoba

Forumguru
Dan is denk ik nu voor 100% duidelijk wat je probleem/vraag is. Ik heb daarop geen antwoord, maar vermoedt dat het demontage bumper wordt.

Edit: Als je de onderplaat onder de motor vandaan haalt, kun je er op een brug/vanuit smeerput ook niet bij? Verwijderen ondergrill heb je -denk ik - al naar gekeken.
 

andrehj

Forumguru
Nummer spreidpluggen?

Volgens mij heb ik inmiddels een oplossing gevonden (het was vandaag eindelijk eens wat droger, zodat ik weer naar buiten kon): Volgens mij zijn twee plastic kappen vlak achter de gril makkelijk te verwijderen. Dan zou ik het rooster makkelijk moeten kunnen plaatsen. Zie foto:
PlasticKappen.jpg
Probleem is alleen dat ik de plastic spreidpluggen (zie onder) niet los krijg, die dingen zitten veel te vast. Ze zullen dus bij demontage wel sneuvelen, zodat ik (samen met het rooster) direct al nieuwe moet meebestellen.
Spreidpluggen.jpg
Maar uit ETKA kan ik niet het juiste nummer halen, ik heb twee mogelijkheden:

N 905 369 01 Spreidpopnagel 5x11 Deze heeft de juiste positie, maar is volgens ETKA slechts 4x nodig
N 903 591 01 Spreidpopnagel 6,5x15 Deze staat op de verkeerde plak getekend, maar heeft wel het juiste aantal van 8x.

Welke moet ik hebben?
 

roeland

Actief lid
beetje wd 40 of andere kruipolie erop spuiten, zijknip tang eronder (niet doorknippen natuurlijk) en dan eerst het pennetje met kleine kop eruit, vervolgens de grote eruit (soms bij het verwijderen van de kleine komt de grote gewoon mee )

grt
roeland
 

Antera

Donateur
die popnagels zijn herbruikbaar. je trekt het midden omhoog en de popnagels kan je er zo uitwippen.
 

andrehj

Forumguru
Nou, het heeft even geduurd, maar zonet heb ik toch het rooster geplaatst. Montage is bij een Superb overigens niet zo eenvoudig. De truc is:
Aan de bovenzijde moet je links en rechts van de motorkapontgrendeling twee afdekkapjes weghalen. Die spreidpopnagels zijn in theorie herbruikbaar, maar omdat ze enorm vast zitten beschadigt de kop nog al. Loshalen doe je het makkelijkst met een zijkniptang. Let alleen op dat je ze niet doorknipt!
Het juiste nummer van die popnagels is overigens "N 903 591 01 Spreidpopnagel 6,5x15".
Daarna kan het rooster erin en begint de uitdaging van het plaatsen van de clips. Hier kun je ook niet bij, vooral omdat het rooster zo'n 25cm achter de onderste gril zit en je daar dus niet bij komt....
Uiteindelijk heb ik de langste tang die ik had (een sokketang...) gebruikt om vanaf de voorzijde de clips er in te drukken. Het koste de nodige vloeken, maar het is gelukt.
 

Rallye

Forumguru
Grappig. Bij mijn Octi II was het (op de brug) zo gebeurd. De garage heeft niets gerekend voor de montage. Heeft de Superb dan zoveel extra isolatie?
 

andrehj

Forumguru
Zowel vanaf de onderzijde als vanaf de bovenzijde is de voorzijde van de condensor niet toegankelijk, alles is afgedicht. Als je vanaf de bovenzijde dan de afdekkappen losmaakt, zit er nog een horizontale plaat (ter hoogte van de nummerplaat) in de weg, de spleet tussen het eind van die plaat en de condensor is maar een paar centimeter, niet genoeg om lekker bij de montageplek te kunnen komen, vooral omdat het beschermrooster is bedoeld voor de onderste helft van de condensor, die immers het meest heeft te lijden van steenslag (was overigens al duidelijk te zien).
De enige manier om er een beetje bij te komen is via de onderste gril, maar dan zit je dus al zo'n 20 cm (of meer) voor de condensor, en de spleten in de gril zijn niet groot genoeg voor je arm...
Montage van de clips heeft mij in totaal wel een uur gekost denk ik.

Voor de liefhebbers wat foto's:
Zo zit ie er nu in:
RoosterGeinstalleerd.jpg
Met een bovenaanzicht, waarbij de beperkte inbouwruimte zichtbaar is:
Bovenaanzicht.jpg
Met tot mijn frustratie weer schroeven met beginnende roest. De linker had ik in RVS liggen, de rechtse twee (M6x60) moet ik eerst nog even kopen.

Maar de allerergste roest vond ik bij verwijdering van de afdekplaten:
BovenaanzichtRoestendeSchroef.jpg
En die schroef is pas 3 jaar oud.... Helaas is de kopvorm nogal speciaal, dus maar een nieuwe besteld bij de dealer (nummer N 908 259 01), en dan die morgen maar flink ingevet monteren.
 

ertromp

Forumguru
Netjes gedaan. Zo kom je ook nog eens de zwakke punten tegen. Bout aan de andere zijde ook in die staat?
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj Enig idee over de oorzaak van het roesten van die schroeven? (denk aan contact met de motorkap bij dichtgooien, of aan contact-corrosie door contact met ander (verkeerd) metaal).
 

andrehj

Forumguru
Het is alleen de kop van de schroef die roest, de schroefdraad was nog als nieuw. Kop zat verder ook nergens tegenaan, er zit slechts een kunststof kapje vlak boven.
De oorzaak is dat er schroeven worden gebruikt met een veel te dunne oppervlaktebehandeling, die ook nog eens slecht tegen strooizout kan. En die veel te dunne oppervlaktebehandeling wordt beschadigd bij het contactpunt tussen de schroevendraaier en de boutkop. Dit is ook het punt waar de roest bij al die bouten begint. Vervolgens roest vanuit die initiële beschadiging langzaam de hele boutkop weg.
En dit zijn niet de enige bouten waarbij dit gebeurt, ik heb er ondertussen al een heleboel vervangen.
Dit valt mij bij VAG zwaar tegen. Renault heeft dit veel beter onder controle. Onder de motorkap van de Twingo van mijn vrouw (die slechts 1/3 kostte van mijn S2) roest er helemaal niets.
 
Bovenaan Onderaan