beschermings - of zijstrips verwijderen

laagvlieger

Forumguru
Ik heb in dit Fabia 2 forum met de zoekfunctie niet meteen een topic gevonden over dit onderwerp, wel in het Octavia forum. Mijn vraag is dan ook of er Fabia eigenaren zijn die deze zwarte strips eraf hebben gehaald. Is deze strip gewoon geplakt zoals het embleem op de achterklep (en dus met fohn en visdraad te verwijderen?)

Ik vind het niet mooi en na wat goochelen met een computerprogramma ben ik helemaal overtuigd dat ik ze eraf wil. Ik ben wel voorzichtig genoeg om mijn deur niet tegen een muur of andere auto open te gooien :winkie:

nu:
DSC04437.jpg

achteraf:
DSC04437b.jpg
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je ze verwijderd kunnen ze niet weer gebruikt worden, ze gaan dan rond staan. Optie is inderdaad met een draad, met een plamuurmes gaat ook(echter wel een behoorlijke ervaring gewenst) of met een breed afbreekmes (denk om de lak) daarna kun je de achtergebleven lijm/plakstripresten verwijderen met een z.g. rubbertol voor op de boormachine (of zoiets) te verkrijgen bij de betere automaterialenhandel(of een bedrijf in autoschadeart.) Pas op dat je de tol niet te lang op een plek houdt, daar wordt het plaatwerk te warm en is er kans dat het gaat golven!
Succes!!
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je weet wat je doet valt het wel mee, maar ik kan je verzekeren dat de lijsten er muurvast op zitten geplakt want de lak was bij de montage nog klinisch schoon!
Ga niet proberen om ze er zo af te trekken, dan trek je builen en "bulten" in het plaatwerk!
 

laagvlieger

Forumguru
Met een mes ga ik dat toch maar niet doen! Ik heb er even (lichtjes) aan getrokken en zie nu dat het is vastgeplakt, ik kan de lijm er tussen zien. Zijn die lijmresten niet weg te krijgen door ze te laten weken en enkele stevige poetsbeurten?
Bij de Fabia van m'n ouders (3 jaar oud) komt die strip vanzelf al los aan een kant ...
 

Ronnie

Forumguru
De rubberschijf (plm 10 cm diameter en een cm. dik) "rolt a.h.w. de laatste overgebleve stukken plakstrip en lijm van de lak. Wat er dan nog overblijft kun je met een doekje met thinner verwijderen (niet met aceton of ether) en dan de zaak "bijpoetsen".
 

laagvlieger

Forumguru
Ziezo, anderhalf uurtje van rustig klussen (en ontdekken) en de strips zijn eraf gekomen. In totaal zijn er 4 van die dingen, 1 voor elke deur. De eerste heb ik volledig met een sterke draad losgewrikt. Toen bleef er heel wat lijm op de lak plakken. Maar bij de tweede strip heb ik slechts de eerste centimeters met een draadje losgepeuterd, en daarna voorzichting getrokken, millimeter per millimeter. Dan kwam alle lijm mee en de lak bleef ook gaaf. De resterende lijmresten konden gemakkelijk met thinner verwijderd worden. Meteen ook maar het TDI-embleem op de achterklep verwijderd.

Ziet er in mijn ogen heel wat strakker uit zo!

De volgende stap is waarschijnlijk 20 a 30 mm verlagen met Eibach sportveren.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik gooi op het einde van het weekend wat foto's online. Hopelijk komt de zon nog eens door de wolken ...

Ik heb trouwens nog een vraag voor je, Hetzer. Je vertelde eens op het forum dat je een K&N luchtfilter ging plaatsen. Ben benieuwd of je hier al meer nieuws over hebt?
 

Noord26

Forumguru
Het ziet er zeer fraai uit. Denk dat het op deze kleur ook mooier staat. Zelf heb ik antraciet en de beschermstrips passen dan juist in de kleur.

Voor deze lichte kleur, fantastisch.
 

laagvlieger

Forumguru
Bedankt voor de reacties! Ik sta er ook van te kijken hoeveel zo'n kleine aanpassing al kan doen, de auto ziet er volwassener uit. En inderdaad, een aanrader bij een lichte kleur.
DSC04478b.jpg
 
En nu maar hopen dat mensen die naast je parkeren zo sociaal zijn om hun deur(en) voorzichtig te openen en niet open te gooien!
Ik heb hier veel negatieve ervaringen mee gehad in het verleden.
Parkeerplaatsen in vrijwel geheel Nederland zijn helaas erg smal.
 

laagvlieger

Forumguru
Dat risico is nu wel groter. Ik probeer ook altijd te parkeren waar er ruimte is. Of in een vak waar er slechts aan 1 zijde iemand kan staan.
Zo'n strip is ook geen garantie om geen schade van dat soort te krijgen. Bij een wat hogere of lagere auto, en zeker bij de achterportieren, zal de deur toch contact maken met de lak.
 
Bovenaan Onderaan