Beschermhoes achterste schokdemper

Hey, ik was net mijn schokdempers aan het inspecteren en aan de linker achterkant zien ze er zo uit...heb het gevoel dat dat niet al te best is. Kan dit kwaad en zo ja, wat vervang ik dan best? De gehele schokdempers of enkel de beschermhoes? Thanks!

Bijlagen

• IMG_5471.jpeg
    IMG_5471.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 25

gehaktbal

Forumguru
Zeker. Laatste tijd ben ik best wel te spreken over skoda-parts.com

Stoprubber origineel: https://www.skoda-parts.com/spare-part/3c0511359-shock-absorber-stop-buffer-skoda-16648.html
Stoprubber imitatie: https://www.skoda-parts.com/spare-p...er-stop-buffer-germany-oe-producer-19930.html

Beschermhoes origineel: https://www.skoda-parts.com/spare-part/1k0513425d-rear-shock-absorber-sleeve-skoda-17365.html
Beschermhoes imitatie: https://www.skoda-parts.com/spare-part/1k0513425d-rear-shock-absorber-sleeve-germany-17364.html

Mocht je ze daadwerkelijk gaan bestellen, check even goed de montage instructies/video's op bijvoorbeeld Youtube.
En doe voor het bestellen een controle met je chassisnr, om te zien of deze écht passend zijn voor jouw wagen.

EdK

Forumguru
14 jaar oude dempers ?
En lijkt erop dat de demper as er ook wat olieachtig uitziet ?
Maw is deze misschien lek ?
Zou toch eens kijken voor een nieuw setje achter dan, of eens kijken of BM parts een nette 2e hands set heeft liggen

Tees

Donateur
Dit verkort (mogelijk) de levensduur van de schokdemper, maar ik heb er jaren mee rondgereden totdat ik de dempers niet meer goed vond. Alleen het stootrubber vervangen heeft weinig nut, je moet dan toch al alles loshalen en kan je beter meteen de hele setup (toplager, rubber, hoes en demper) in één keer vervangen.
Persoonlijk zou ik zulke slijtageonderdelen niet van de sloop halen, maar ieder z'n eigen portemonnee en afweging daarin.

ertromp

Forumguru
Exact wat @Tees aangeeft en de kosten voor nieuwe dempers zullen niet echt een groot bedrag zijn maar tevens weer een update voor een stuk wegligging/veiligheid van de auto. En natuurlijk beide kanten doen.

Tees

Donateur
Volgens mij monteerde Skoda op de O2 origineel Monroe. Mijn Vakgarage heeft ze voor ook vervangen voor Monroe, ik heb achter zelf gedaan en daar Sachs onder gezet, was maar iets duurder en staat wat beter bekend dan Monroe.

eriktv

Forumguru
Nouja er is voor alles wat te zeggen, het zit hem er meer in of je paar honderd euro arbeid wilt laten verrichten en dan een onderdeel van een paar tientjes laat vervangen. Hangt er ook vanaf hoe lang je met de auto door wilt en hoe je in de slappe was zit.

Ik had dit zelf ook, heb ze eerst nog twee jaartjes met tiewraps omhoog gehouden en daarna alles laten vervangen. Tiewrap rondom het overgebleven bovenste deel en dan haaks daaraan een tiewrap door een gaatje in de plastic dop.

gehaktbal

Forumguru
Ligt er ook wel een beetje aan of je het zelf kan of niet. Stel dat je het zelf doet, dan ben je met een paar tientjes al klaar in dit geval.

Nouja er is voor alles wat te zeggen, het zit hem er meer in of je paar honderd euro arbeid wilt laten verrichten en dan een onderdeel van een paar tientjes laat vervangen. Hangt er ook vanaf hoe lang je met de auto door wilt en hoe je in de slappe was zit.

Ik had dit zelf ook, heb ze eerst nog twee jaartjes met tiewraps omhoog gehouden en daarna alles laten vervangen. Tiewrap rondom het overgebleven bovenste deel en dan haaks daaraan een tiewrap door een gaatje in de plastic dop.
Schokdempers zelf zijn nog in goede staat...ik keek gewoon even boven de band en ik zag het dus miss wel best doen wat jij hebt gedaan, want het rijgedrag is nog steeds even soepel

Tees

Donateur
Als ik de stops zo zie zijn die in vergelijkbare staat toen ik de dempers van mijn O2 verving. En lijkt het mij waarschijnlijk dat het de originele stops en dempers zijn. Die zijn dan zeker wel richting vervanging aan t gaan, ook al merk je t niet meteen, als er nieuwe onder zitten zal je waarschijnlijk wel t verschil merken. Bij mij was t namelijk precies zo: ze waren niet echt slecht en lekten niet oid, maar toen ik er nieuwe onder gezet had, was t wel een stuk beter. En zoal @ertromp al aangaf: achter is prima te doen zonder speciaal gereedschap. Een brug is wel fijn werken.

Bovenaan Onderaan