Benzinelek

Borrie

Nieuw lid
Ik heb een Skoda Karoq Sportline bouwjaar 2021en deze ruikt sinds kort sterk naar benzine. In de auto is dit goed te ruiken maar vooral voor thv de injectoren.
Bij de 4e cilinder lijkt het lek, de motorafdichting lijkt goed maar op de hoge druk rail lekt die benzine.
Is dit normaal voor een auto die nog geen 4 jaar oud is?
Heeft iemand hier ervaring mee?
km stand 115.000
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2025-02-25 180533.png
    Schermafbeelding 2025-02-25 180533.png
    1,9 MB · Weergaven: 33

hemi24

Forumguru
Nog geen 4 jaar oud? Dan snel naar de dealer, zolang je nog binnen de garantie bent…!

En nee, dergelijk defect is niet normaal!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Borrie

Nieuw lid
Helaas heeft de 2e termijn garantie met als voorwaarde dat de auto niet meer dan 100.000 heeft gelopen ( bij mij 115.000) en dat ie altijd door de dealers is onderhouden ( bij mij na 2 jaar door de plaatselijke garage).
 

Tees

Donateur
Desalniettemin een goed idee om naar de garage te gaan, lijkt me niet iets waar je al te lang mee rond wilt rijden...
 

Tees

Donateur
Ben wel benieuwd waarom je dat vraagt @HenkBNS? Moderne autos (eigenlijk zon beetje alle auto's van na 2000) hebben namelijk geen enkel probleem met E10, dat zou geen oorzaak mogen zijn hiervan.
 

Borrie

Nieuw lid
De auto staat nu bij een gewone garage omdat de dealer pas eind april, begin mei tijd heeft om een raparatie in te plannen. Dan zou ik de auto die ik nodig heb nog min 2 maanden moeten missen. Ik moet dan weer onderzoekkosten betalen, waarbij de kans groot is dat de uiteindelijke reparatie niet onder garantie valt. Heb namelijk de auto na 2 jaar niet meer onderhouden bij de dealer en heb meer dan een ton met deze auto gereden).
 

HenkBNS

Actief lid
Ben wel benieuwd waarom je dat vraagt @HenkBNS? Moderne autos (eigenlijk zon beetje alle auto's van na 2000) hebben namelijk geen enkel probleem met E10, dat zou geen oorzaak mogen zijn hiervan.
Klopt, moderne auto's kunnen er tegen. Maar op een gegeven moment is de kans groter dat bij een hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen kan zorgen. Daarom tank ik liever E5 premium brandstof. Je rijd ook meer km op een tank. Maar goed een ieder moet dat voor zich zelf weten natuurlijk.
 

Tees

Donateur
Nou, gegeven dat E10 al 6 jaar standaard is en we hier zelden brandstoflekkage langs zien komen als probleem, acht ik de kans klein dat er echt significant meer schade aan pakkingen / afdichtingen is door E10.

Overigens is het verschil tussen E5 en E10 qua verbruik niet meetbaar in de ruis van alledag. Theoretisch zou E5 1.5% zuiniger moeten zijn dan E10, en E0 3%. In de tijd dat E0/E5 nog relatief betaalbaar was t.o.v. E10 tankte ik meestal E0, maar ik heb geen verschil kunnen meten qua verbruik. Sinds t prijsverschil in heel korte tijd van 6-8 ct/l naar rond de 20 ct/l gegaan is, kan t financieel totaal niet meer uit en tank ik weer E10.
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Overigens is het verschil tussen E5 en E10 qua verbruik niet meetbaar in de ruis van alledag.
Grappig, ik merk juist op dat mijn karoq op vpower zuiniger is dan euro, lange (half jaar 18000km) termijn op euro weet ik nu, ben nu bezig met vpower.
De huidige pakkingen zijn gewoon geschikt voor de e10, als je weinig rijdt is het wel verstandig om e5 (0% ethanol) te tanken aangezien ethanol coaguleert met water, en daar word je niet vrolijk van. ( ik werk dagelijks met ethanol, en het is echt waar, ethanol en water zijn vriendjes)
 

Borrie

Nieuw lid
Intussen is een slangenset met kleppen vervangen en de afdichtingsringen bij de injectoren. Hij lekt nog steeds benzine nog goed te ruiken voor bij de auto, echter niet meer in de auto. De volgende stap wordt de hogedrukrail en eventueel de injectoren vervangen. Weten jullie of je de hogedrukrail ook kunt testen op benzinelek voordat ik deze laat vervangen?
 

Tees

Donateur
De rail zelf is zelden het probleem, er komt niet vaak een lek in een stuk metaal. Over het algemeen zijn het de pakkingen of idd bijvoorbeeld de injectoren. Een lage druktest kunnen de meeste garages wel, maar de druk die op de injectoren staat is wel heel hoog, dat kan alleen met hydrostatische testers. Weet niet of een gemiddelde garage die heeft, lijkt me vrij specialistisch werk.
 

Borrie

Nieuw lid
De auto gaat waarschijnlijk naar een Bosch car service. Misschien moet de hogedrukrail en de 4 injectoren van een 3 jaar oude auto vervangen worden, wat waarschijnlijk een dure aangelegenheid worden:oops:
 

hemi24

Forumguru
Niet dat je er nu nog wat aan hebt, maar bij de dealer had je tenminste nog op een coulance kunnen aansturen.

Want, NEE dit is niet normaal voor een auto die nog geen 4 jaar oud is...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan