Benzine lucht Rapid spaceback 1.2TSI 105pk

React

Actief lid
Om onze Rapid hangt altijd een redelijke benzinelucht of ie nu koud of warm is. Ik kan niks vinden, geen lek, auto rijdt prima verder maar stationair stinkt ie behoorlijk, Ik heb ooit eens iets over een koolstoffilter gelezen?
 

widojo

Actief lid
Gokje. Onderzoek de wat "zachtere" slangen onder de motorkap eens op knaaggaten van een marter.
 

haassie

Forumguru
Heb afgelopen jaar een keer een lekkende rubberen ring op een injector gehad....bij een koude start kwam er een enorme benzine walm naar binnen....tijdens het rijden trok het weg, waarschijnlijk door rijwind en verdampen op warm blok. In eerste instantie niets te zien, later zag ik onder de inlaat de benzine liggen...ring is vervangen, probleem weg. Is waarschijnlijk ontstaan tijdens het walnutblasten waarbij de inlaat en de injectoren eruit zijn geweest....
 

React

Actief lid
Heb het al gevonden door niet specifiek op skoda maar 1.2 TSI benzinelucht te googlen: er is een slangpilaar afgebroken van de terugslagklep die op de carterontluchting zit. Het is ook erg klein en kwetsbaar. Heb vanochtend de onderelen al gehaald bij de dealer (die het ook direct al herkende en blind pakte zonder chassisnummer) en zal vamiddag wel wat foto's maken als ik het ga vervangen!
 

turboturbo

Forumguru
Bij het lezen van je topic moest ik ineens aan een filmpje denken dat ik laatst zag.

In dat filmpje van een 1.4TSI was een brandstof druk regelaar (heet dat zo?) de boosdoener van de brandstof lucht:
Trouwens, een erg leuk YouTube kanaal vind ik, Danny (?) is een landgenoot die internationaal al bekendheid geniet vergelijkbaar met andere bekende monteur vloggers :)

Succes met je reparatie!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

React

Actief lid
Bedankt @turboturbo maar dat heeft niets met het probleem wat ik had te maken. Dat gaat over een brandstofdrukregelaar, bij mij zat het in de carterontluchting. Hieronder komen de foto's:
 

React

Actief lid
Het afgebroken terugslagklepje naast de nieuwe: (kosten €20,51)

stank1.jpg
stank1.jpg



Het nieuwe terugslagklepje vervangen op de slang tussen de luchtfilterbox en de turbo:

stank2.jpg



Dit is de tule op de hoek van het kleppendeksel/cylinderkop waar de (afgebroken) slangpilaar in moet:

stank3.jpg



Het hele zwikkie zit verstopt onder de buis van de turbo naar het inlaatspruitstuk:

stank4.jpg



Het afgebroken stukje slangpilaar heb ik niet teruggevonden; (dit zat niet meer in de rubberen tule door het kleppendeksel) en is waarschijnlijk in de cylinderkop gevallen. Ik heb een monteur vd dealer gesproken; die verwacht dat het uiteindelijk in het carter terecht is gekomen en daar niet meer weg kan ivm de aanzuigzeef op de oliepomp. Hij had het over vrij grote oliekanalen omlaag en ook dat een stukje hard plastic bij de distributieketting of nokken weggetikt zal worden en geen schade zal veroorzaken. Waarschijnlijk komt het er met een oliewissel mee uit. Er is nu toch niks meer aan te doen verder.
 

React

Actief lid
Ja alleen al stationair komt er behoorlijk wat luchtdruk uit dat kleine gaatje in het kleppendeksel, tesamen met een hoop olie-benzinelucht. Het blaast ook richting het tussenschot dus zonder rijwind zullen de dampen ook door de blower aangezogen worden. Mijn vrouw zei toen de onderdelen op tafel lagen al direct "dat is wat ik ruik steeds".

Ik vond dit op een UK-forum uit bij iemand met een Polo 6R met dezelfde motor.
 
Bovenaan Onderaan