Benodigdheden koppakking vervangen

Edevries1987

Nieuw lid
Skoda Fabia (6Y2) Hatchback
Uitvoering: 1.4i AQW (12-1999/05-2003), 50kW / 68pk Loodvrij (Oct.95/98)
02-JB-JD

Beste leden,

Ik zal mij eerst even voorstellen aangezien ik nieuw op dit forum ben.
Mijn naam is Erik de Vries, laatste jaars student Technische Bedrijfskunde en ben eigenaar van een leuke Skoda Fabia hatchback 1.4i uit 2002.

Nu is het zo dat ik tijdens een rit binnen de bebouwde kom plots het olielampje aan zag springen. Met een beetje verstand van auto's dankzij mijn vader ben ik direct gestopt en draaide het contact om om eventuele slijtage te voorkomen. Ik wist dat het oliepijl voldoende was dus dacht zelf direct aan een storing of kapotte sensor aangezien ik nooit hoogtoerig rij of loop te racen. Olie was bij check inderdaad goed maar toen ik de oliedop eraf draaide zag ik de geel/bruine smurrie....koppakking lek. Ook het koelvloeistofreservoir was gevuld met een bruin mengel. Wel was dus zowel het niveau van koelvloeistof en oliepijl nog ruim voldoende en de temperatuur was nog onder het gemiddelde gebleven. Ik heb mij daarna naar huis laten slepen en wil nu graag mijn koppakking gaan vervangen samen met een kennis automonteur maar wil alvast even de materialen bestellen en hoop dat jullie onderstaande lijst even kunnen beoordelen of aanvullen;)

cilinderkoppakking
klepdekselpakking
o-ring koelvloeistoffles 1x
klepsteeldichting 8x
inlaatspruitstukpakking
uitlaatspruitstukpakking
cilinderkopboutenset

Verder was ik benieuwd naar jullie mening omtrent het vlakken van de cilinderkop, is dit altijd nodig? Ik weet namelijk zeker dat de motor dus niet warmer is geworden dan normaal en dat er vrijwel geen slijtage heeft plaats kunnen vinden omdat de niveaus van koelvloeistof en olie nog op het maximum staan. En heeft iemand enig idee wat dit vlakken zou gaan kosten mocht het wel moeten gebeuren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,

Erik
 

Erik_NL

Forumguru
met de zoekfunctie op trefwoorden <sludge>, <koppakking> en <oliepeil> (!) is binnen dit forumdeel al het nodige aan informatie te vinden
Toen de koppakking van onze Fabia (door de Skodadealer) is vervangen wegens lekkage koelvloeistof is de kop niet gevlakt. Inmiddels 100 dkm verder.
 

turboturbo

Forumguru
Voor de 1.4mpi motoren was dacht ik wel een gemodificeerde versie beschikbaar, omdat de af fabrieks idd sowieso niet goed genoeg was....
 

Edevries1987

Nieuw lid
Beiden bedankt voor de reactie, ik had inderdaad ook al gehoord van een gemodificeerde versie, zal eens kijken wat die kost.

Klopt het lijstje van onderdelen een beetje? Dan kan ik alvast het een en ander gaan bestellen.

Alvast bedankt!

Groet, Erik
 

polf

Senior Member
Ik lees 2 mogelijke problemen maar schrik nog niet!

1 Het olie druk lampje is gaan branden
2 Smurrie onder de dop en donker prut in het expansie vaatje

Ref 1 oliedruk: Het zou kunnen dat de oliedruk is weg gevallen omdat in 1 keer je koppakking doorsloeg naar een water kanaal maar dat lijkt me minder waarschijnlijk omdat het niveau nog steeds goed is. --> Kan je de stekker eens van je olie druk sensor (1 polig) afhalen en kijken of daar olie uit komt lopen. Zoja, --> Sensor (#3) wisselen en stekker schoonmaken.
upload_2014-3-26_17-36-26.png
http://www.skodaforum.nl/forum/i/oliedruk-waarschuwing.8846/ geeft nog wat achtergrond en pics.(let op die direct naast je olie filter zit een 3 polige en dat is niet je oliedruk, dat is die 1 polige, item 3 in het plaatje hierboven)

ref 2. QAW staat bekend om zijn mindere kwaliteit koppakking maar inmiddels ruim 106K en 13 jaar met een AQW leren leven en dan schrik ik nog niet van een donker gekleurd expansie vat. Vanaf afstand natuurlijk moeilijk te zien of de vloeistof ook bruin/zwart is maar als dat nog een beetje roze is zou ik nu nog niet de kop trekken. Naar wat je beschrijft over vloeistof niveau zie ik ook die aanleiding nog niet als er bevindingen zijn op de oliedruk sensor uit probleem 1.

Inmiddels doet die van ons het nog steeds prima na 102K met een "bruin tankje" te hebben gereden. Nadeel is wel dat je niveau meet naalden in je expansie vat aangetast raken en daardoor na verloop van tijd je een nieuw vat (20,-) erin moet zetten om van dat knipperende temp lampje af te komen. Ook de smurrie aan je olie dop is heel erg afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. Met veel korte ritjes heb je bij deze motor zo een berg smurrie aan je olie dop.

Als je toch alvast wil gaan sleutelen moet attached document je wel een idee geven wat je allemaal moet doen.
Tijdens het verwijderen van de kop moet je deze eraf schuiven en niet rechtstandig optillen of zonder kop de krukas draaien want dan heb je kans dat de cylinderbussen van hun plek komen en dan heb je pas echt lekkage na het in elkaar zetten

EDIT: spulletjes.http://outcat-cs.tecdoc.net/ows/nl/...3C4BFFB25C9148.ows_cs5?view=VIndexFramesetJsp

Greetzz Polf
 

Bijlagen

  • AQW kop trekken.pdf
    183,1 KB · Weergaven: 79
Laatst bewerkt:

Edevries1987

Nieuw lid
Beste Polf,

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Als opmerking op ref1: Ik zal morgen even de oliedruksensor controleren, maar ik heb na het oplichten van het oliedruklampje niet meer gereden, wat dus de reden zal zijn dat alle olie en koelvloeistof er nog in zit? Tevens zie ik lichtelijk olieverlies aan de voorzijde van het blok boven het oliefilter, wat dus wel op de koppakking kan duiden toch?

Ik was mij ervan bewust dat de kop er inderdaad afgeschoven moet worden i.v.m. de bussen, maar toch bedankt voor de volledigheid en de documentatie!;)

Ik laat nog even weten wat de uitkomst is m.b.t. de sensor.

ps. de link bij EDIT werkt niet meer.

Groet,
Erik
 

DimiTator

Actief lid
De kop zou ik altijd laten vlakken als dat voor die kop toegelaten is.. Dat kost amper €50 en is 10minuten werk.
Indien de klepzittingen slecht zijn, dan kunnen die mee vervangen worden.
 

Octavia3

Nieuw lid
Brandend olielampje wordt vaak veroorzaakt door defecte oliedruksensor, die zou ik eerst controleren voordat je de koppakking gaat vervangen. Oliedruk sensor kost nog geen 10euro bij de dealer.
 

Cordoba

Forumguru
Meest waarschijnlijke is een lekkende koppakking tussen koelkanaal en oliekanaal, maar niet naar een cilinder (daarom klopt de hoeveelheid vloeistof nog, maar zijn ze wel gemengd).

Als je de koppakking gaat vernieuwen, let er dan op dat de cilinderbussen op hun oorspronkelijke plaats blijven. Ook bij dealers is het regelmatig gebeurd dat er onvoldoende aandacht aan de cilinderbussen is geschonken, en binnen enkele weken de kop opnieuw gelicht moest worden, omdat er flink verlies van koelvloeistof optrad na vernieuwen van de koppakking.

En natuurlijk van harte welkom Erik.:bloemen:
 

Antera

Donateur
Kop altijd laten controleren/vlakken. Zorg voor de juiste aanhaal moment en nieuwe kopbouten. Het zijn namelijk rekbouten en advies is ook deze te vervangen al word dit vaak niet gedaan.
 

Edevries1987

Nieuw lid
Allen super bedankt voor de tips! Oliedruksensor was inderdaad stuk (lek), ga vanmiddag even kijken of ik een nieuwe kan bestellen. Daarnaast klinkt de analyse van Cordoba inderdaad logisch en denk ik dat alsnog de koppakking lek is aangezien de koelvloeistof 2 weken terug nog mooi roze was en nu bruin.
Ik heb even een aantal foto's toegevoegd waarop de situatie te zien is.
Kan ik trouwens de nieuwe oliedruksensor er gewoon direct in doen (na droogmaken van de stekker uiteraard)? Want ik neem aan dat dit los staat van een eventuele lekke koppakking? Of kan de oliedruksensor dan weer direct stuk gaan aangezien er plots minder oliedruk kan voordoen?

Groet, Erik
2014-03-27 10.33.30.jpg 2014-03-27 10.35.13.jpg 2014-03-27 10.35.36.jpg
 

Joske

Forumguru
oliedruksensor kan je gewoon vervangen, staat volgens mij ook gewoon los van een lekkende koppakking.
 

Antera

Donateur
Oliedruksensor zeker gewoon vervangen. Ff laten afpersen op de koelvloeistof kan je snel zien of er een lek zit als bij afpersen blijkt dat de druk zakt. Dan vermoedelijk je koppakking. Bruin lijkt idd wel van de olie te kunnen zijn. Is je olie ook waterig?
 

polf

Senior Member
Mooi 1 probleem te pakken, stekker schoonmaken en nieuwe olie druk sensor monteren en klaar. Kan je idd gewoon nu al doen.

Als de koelvloeistof 2 weken geleden nog roze en nu op weg naar zwart is was doe je er idd goed aan om je koppakking te wisselen.
In http://www.reinz.de/pictures/PKW_SKODA.pdf kan je ook nog ff je type motor opzoeken voor onderdelen.

Voor de echte koppakking fetisjisten mogen er best een paar foto's van de klus geplaatst worden.

Greetz&succes,
Polf
 

Bijlagen

  • AWQ kop parts.pdf
    85,8 KB · Weergaven: 43
  • AWQ kop.pdf
    165,7 KB · Weergaven: 45
  • exhaust AQW parts.pdf
    75,9 KB · Weergaven: 25
  • exhaust AQW.pdf
    85,7 KB · Weergaven: 24
Bovenaan Onderaan