Ben overstag, Octavia gekocht

hallo allemaal,

Gisterne een mooie tdi octavia station gekocht uit 2006 met niet te veel kilometes in goede staat.
Na 5 jaar in me a4 avant 2000 tdi te hebben gereden heb ik lang getwijfeld en uiteindelijk mijn gevoel de doorslag laten geven over te stappen naar skoda, immers de motoren en veel andere onderdelen zijn vag, dus meer voor minder laten we maar zegggen. waarschijnlijk komende zaterdag mijn pronkstuk ophalen. wordt vervolgt:grin::grin::laugh:

Dennis Nijholt

Forumguru
Gefeliciteerd met de Octavia, ik ben dus van Skoda (lease) naar BMW (prive) gestapt, ze zeggen dat BMW (me laatste was een 318D uit 2010 met m-pakket en alles erop en eraan). En weer terug naar Skoda (privé). Maar om te zeggen dat Skoda minder is dan Audi of BMW ...nee niet echt. Het enige waar Skoda nog een beetje " last " van heeft is het zogenaamde " oostblok" imago, maar als ik hoor hoe ze dan over Skoda praten tegenwoordig...Euh ja Skoda maakt wel erg leuke auto's tegenwoordig....tegenover toen ik me eerste Skoda Superb bestelde...Je gaat toch geen Skoda rijden..komt het met het imago ook wel goed. Skoda heeft niet meer het "oostblok" autootje imago als een jaar of 10 a 15 geleden.

Hetzer

Forumguru
Welkom hier op het forum, veel plezier met je Octavia
Ter info voor jouw, op de 27 april hebben we een meeting te Gorinchem, mss is het leuk om je nieuwe aanwinst te laten zien

Hier weer even een update:

De eerste 5000 km zitten er inmiddels op, heb de auto dus uitgebreid kunnen testen de afgelopen periode.

De auto bevalt me goed , al zijn er wel wat punten van aandacht:
- De auto hobbelt erg in vergelijking met mijn audi a4, is dit normaal bij de octavia of wellicht banden(conti) of schokbrekers???
- airco blijkt niet te werken, ga hem eerst laten afvullen, komt dit vaak voor bij de octi 2?
- Dan mijn belangrijkste punt dat is de wegligging: de auto zoekt zowel naar links als rechts op de weg, en de LM ( standaard skoda) velgen blijven na balanceren erg trillen, komt dit vaak voor??
- De motor "hikt "bij optrekken in 2e versnelling. In de andere versnellingen heb ik dit niet, wie weet of dit een bekend iets is en eventueel op te lossen is??

Verder ben ik overigens erg tevreden , zeker gezien de soepele motor en de enorme binnenruimte

CharlesTucker

Forumguru
Die binnenruimte was voor mij een belangrijke reden om voor de O2 te kiezen, ook op vakantie gewoon alles binnen, en onder het afdekscherm, geen probleem, zoveel bagageruimte heeft dat ding :).

Je problemen herken ik niet, wat betreft dat zoeken (alsmede zijwindgevoeligheid), daar zijn wel meer discussies over geweest op dit forum. Mijn indruk na die discussies was dat het nogal exemplarisch is, de ene O2 heeft er vrij veel last van, de andere O2 (waaronder de mijne gelukkig) heeft er helemaal geen last van.

Trillen heb ik gelukkig ook geen last van, zowel niet in de zomer (wanneer de auto op standaard 15" Skoda LM velgen staat, Conti banden) als in de winter (op 15" staal, ook Conti). De mijne is echter wel wat nieuwer dan die van jou, nu bijna 2 jaar oud en 67.000 km gereden.

Cordoba

Forumguru
@Overstapper: ik denk dat de auto allereerst goed gebalanceerd (als tenminste de velgen recht zijn en geen hoogteslag hebben) en uitgelijnd worden, en wel door een vakkundige garage (er zjn meer matige en slechte adresen voor uitlijnen, dan echte goede). Bij balanceren vooraf laten checken of de velgen recht zijn, een hoogteslag in een velg kan de oorziaak zijn van hobbelen/trillingen in de auto.

Wat de airco betreft: het komt bij Skoda naar mijn idee iets vaker voor dat men last heeft van een kapotte condensor. Dit heeft te maken met het vaak erg open karakter van de ondergrillen, waardoor de condensor makkelijker beschadigd wordt door steenslag. Overigens is er voor een handvol euro's een roostertje te koop om de condensor te beschermen
(voor gegeven moet je even in een Fabia II topic kijken, er is een topic over een lekke condensor bij een Fabia II en daar staan ook de gegevens van het universele roostertje.

Het 'hikje' is misschien op te lossen door 'm te chippen?

Bovenaan Onderaan