Belsignaal naar max bij bluetooth verbinding

Hi,

Een vreemd probleem: als mijn iPhone 11 via bluetooth verbindt met de Columbus in mijn Superb III, wordt het belsignaal naar max opgeschroefd. Erg irritant, want als ik vervolgens gebeld word kan iedereen in een straal van 10 meter meegenieten van mijn ringtone. Ik heb op internet gelezen dat anderen dit probleem hebben, en het lijkt in de combinatie nieuw model iPhone en Skoda (of misschien wel VAG) te zitten. Ik heb nergens een oplossing kunnen vinden. Herkent iemand dit probleem? En (belangrijker nog) heeft iemand een oplossing?
 

Duijzer

Donateur
Is dat niet een instelling in je telefoon? Bij Flitsmeister kun je kiezen voor ‘belsignaal op 100%, wellicht zit die instelling ook ergens in bluetooth.
 

Canon-Eye

Forumguru
In mijn Fabia met fabrieks-Bluetoothmodule had ik dat in het begin ook (Android telefoon overigens). Als ik onderweg werd gebeld, schrok ik me wezenloos van de keiharde ringtone.
Door tijdens het afgaan van de ringtone het volume (gewoon met het wieltje op het stuur) terug te draaien was dat op te lossen. Met een "klein" nadeel: het gespreksvolume werd daarmee ook lager gezet, en wel zóveel dat ik het niet meer kon verstaan. Dus het volume dan weer opgeschroefd, maar dan moest ik er wel aan denken om het aan het einde van het gesprek nét voor het afbreken weer een zwieper omlaag te geven. Vergat ik dat, of was ik er te laat mee, dan kwam bij het volgende gesprek de ringtone weer op volle sterkte binnen...

Dit, samen met nog een ander probleem (ik kon niet bij mijn telefoonboek komen, alleen de laatste paar gesprekken waren op het scherm te krijgen), heeft gemaakt dat ik de BT-module er na een paar maanden ergernis uit heb laten slopen en vervangen door een Parrot die wél deed wat ik wilde.
 
Is dat niet een instelling in je telefoon? Bij Flitsmeister kun je kiezen voor ‘belsignaal op 100%, wellicht zit die instelling ook ergens in bluetooth.

Heb daar naar gezocht, maar niets kunnen vinden (maar de huidige telefoons hebben heeeel veeel instellingen, dus wie weet blijkt het toch een instelling te zijn)
 

Turbo Harry

Actief lid
Datzelfde...."probleem" heb ik ook met de Columbus 9,2" in mijn kodiaq MY2018.

"Probleem" want in principe is het geen probleem, de 'STIL' toggle op mijn iphone voorkomt prima dat mijn telefoon geluid laat horen bij gebeld worden e.d.

Het is alleen zo vervelend dat je je 's ochtends helemaal de pleuris schrikt omdat het volume van je wekker op 100% staat. Ja, belvolume en wekkervolume is aan elkaar gekoppeld. Nee, dat kun je niet loskoppelen of individueel van elkaar instellen (dank u Apple, not. :D ).

Flitsmeister heeft inderdaad de optie "Zet volume op 100% bij starten", maar die is bij mij uitgeschakeld.

Ik had het trouwens met mijn oude iphone 8 en nu ook met mijn nieuw iphone xs.
 

Gege001

Actief lid
Zelfde probleem in mijn Kodiaq, na koppeling met de wagen staat het belvolume steeds op het maximum wat zeer irritant is...
Heeft hiervoor ondertussen iemand een oplossing ?

G.
 

Smeeuwis

Donateur
In een ander draadje op het forum werd voorgesteld om A2DP in de Bluetooth instellingen uit te zetten. Dit protocol is verantwoordelijk voor het streamen van audio. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar wellicht is dit een oplossing. Nadeel: je kan via BT dus geen muziek meer luisteren. Voordeel: dat kan wel via Apple CarPlay.

Overigens gebeurt in mijn privé auto (2007 Ford S-Max) exact hetzelfde! Dat had ik nog niet eerder gemerkt, totdat ik afgelopen zondag de stekker in de Aux aansluiting deed. Muziek streamen via BT is op het toestel in mijn Ford niet mogelijk. Bellen uiteraard wel. Ik vraag me dus ernstig af of dit niet een probleem in de iPhone of de software is, en niets te maken heeft met de Skoda apparatuur...

Aanvulling: vanmiddag reed ik even in de Octavia zonder mijn telefoon te koppelen aan ACP via de kabel, en de beltoon staat nu op normaal volume. Dit sterkt mij in de gedachte dat dit optreedt zodra je de telefoon met een kabel met een toestel verbindt. Ik zal vanavond de A2DP in de Columbus uit zetten en kijken of ik effect zie. Dat laat ik hier dan ook weer even weten.
 

Smeeuwis

Donateur
Nog een aanvulling: mijn Columbus is de iets oudere versie, ik geloof MIB 2,5, wel met touch screen, maar zonder draadloos ACP. Om ACP te laten werken moet ik dus via een kabeltje verbinden. Of dit probleem ook speelt bij toestellen met draadloos ACP: geen idee...
 

Smeeuwis

Donateur
Vanavond even getest:

1. Contact aan, Columbus aan, telefoon verbonden via Bluetooth, audio-overdracht aan, werkt allemaal, contact uit, volume telefoon normaal belniveau.
2. Contact aan, Columbus aan, telefoon verbonden via kabeltje met Apple CarPlay, contact uit, kabeltje los, belvolume maximaal, foute boel.
3. A2DP uit gezet in Bluetooth instellingen in Columbus.
4. Contact aan, Columbus aan, telefoon verbonden via kabeltje met ACP, contact uit, kabeltje los, belvolume normaal.

Mijn conclusie is dat het aan A2DP moet liggen in combinatie met kabelverbinding met ACP, kennelijk reageert de iPhone software door het belvolume (en misschien ook andere dingen) aan te passen. Ik heb A2DP nu uit gelaten omdat ik toch nooit Bluetooth gebruik voor muziek dus ik hoop er verder geen last meer van te hebben.

Hopelijk kan je hier iets mee.
 
Dank voor je inspanning en onderzoek, geeft in ieder geval meer inzicht. Ik verbind zelden met ACP, en het treedt bij mij altijd op ondanks/dankzij de bluetooth verbinding. Ik zal ook eens kijken naar die A2DP instellingen.

Met al die kleine stukjes informatie kunnen we de puzzel misschien samen maken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gege001

Actief lid
Hallo,

Dat is al heel wat interessante informatie.

Probleem is dat ik altijd muziek via BT stream omdat ik niet zo'n fan ben van Apple Car Play.
Reden hiervoor o.a. is dat ie steeds mijn Waze aanschakelt op mijn telefoon bij gebruik van Apple Car Play (ben er nog niet in geslaagd om dit uit te zetten) waardoor deze toepassing steeds blijft actief staan na het verlaten van de wagen en mijn batterij binnen de kortste keren leeg is...

En als ik die A2DP uitschakel kan ik géén muziek meer streamen via BT als ik het goed begrijp ?

G.
 
Ik heb precies hetzelfde, ben ook niet zo'n fan van ACP (opent Waze, je moet een kabeltje aansluiten, schakelt over op Whatsapp als er een bericht binnenkomt etc) dus maak liever de 'good old' bluetooth verbinding. Voor zover ik begrijp is het inderdaad zo dat als je A2DP uitschakelt dat je dan niet meer via BT kan verbinden, dus ik vrees dat voor ons het probleem nog niet opgelost is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Smeeuwis

Donateur
Is dit geen instelling in Waze? Beetje vreemd dat een app uit zichzelf opstart bij verbinden.

ik constateerde dat het probleem niet optreedt zolang je geen kabelverbinding met de Columbus maakt. Kennelijk ervaren jullie dat anders? Of stop je wel de kabel in de USB aansluiting?
 

Sleegemi

Nieuw lid
Is dit geen instelling in Waze? Beetje vreemd dat een app uit zichzelf opstart bij verbinden.

ik constateerde dat het probleem niet optreedt zolang je geen kabelverbinding met de Columbus maakt. Kennelijk ervaren jullie dat anders? Of stop je wel de kabel in de USB aansluiting?


Ik heb het júist als ik de kabel gebruik (Amundsen). Héél irritant. Daarom heb ik mijn iPhone 7 met een lange kabel aan de USB van de armsteun hangen en connect ik via bluetooth.
'k heb alle instellingen doorlopen in Waze en in Amundsen, maar nog geen oplossing gevonden.
 

Japanese Power

Donateur
Ja, belvolume en wekkervolume is aan elkaar gekoppeld. Nee, dat kun je niet loskoppelen of individueel van elkaar instellen (dank u Apple, not. :D ).
Ga even naar je instellingen, horen en voelen en zet daar het geluidsniveau een heel einde naar links.

Ik weet niet of deze instelling ook invloed heeft op de andere hierboven genoemde problemen...

8AE0221E-C6C3-4991-A32D-8DA5C2A98FC7.jpeg
 

Roy111

Lid
Hi,

Een vreemd probleem: als mijn iPhone 11 via bluetooth verbindt met de Columbus in mijn Superb III, wordt het belsignaal naar max opgeschroefd............heeft iemand een oplossing?
Ik heb exact hetzelfde probleem! Heb net mijn (2e) Kodiaq opgehaald en loop tegen hetzelfde irritante probleem aan. Mijn eerste Kodiaq had dit probleem overigens niet. Heb jij inmiddels dé oplossing??
 

Roy111

Lid
Heel vreemd verhaal.. Weet iemand of alle nieuwe Skoda dit probleem hebben of dat dit random is? De dealer kon mij overigens ook niet helpen -_-
 

Patron

Senior Member
Je kunt even de bluetooth instellingen in je iphone aanpassen.
Instellingen > Bluetooth > "Kies je auto" > Apparaattype
Probeer eens door die op Koptelefoon te zetten.

Ik had hetzelfde met mijn oude O3 met columbus met IOS 14.1, maar na een update van de iPhone was het opgelost (tijdje met A2DP uit gereden)
 
Bovenaan Onderaan