Cordoba
Forumguru
@ertromp Voor een enkele keer zal 98 zeker geen probleem zijn, maar om permanent over te stappen heb ik zo m'n vraagtekens:
- motoren die niet voor 98 bestemd zijn, hebben een lagere compressieverhouding, dat zal betekenen dat ook de brandsnelheid lager zal zijn, met als risico dat de uitlaatgassen brandend langs de uitlaatkleppen gaan (en dus risico op verbranding van de uitlaatkleppen)
- de vraag is of je door vervroeging van het ontstekingstijdstip dit probleem op kunt vangen: dan is de druk nog lager op het ontstekingstijdstip, waarbij de variatie in de brandsnelheid bij iets andere omstandigheden (luchtdruk, luchtvochtigheid enz.) wel eens fors kan veranderen, dus onzekerheid in het functioneren
- bij ouderwets mechanisch geregelde motoren was het zeker niet verstandig om benzine met hogere klopvastheid te tanken, bij alle sensoren en electronische aanpassingen van tegenwoordig is het voor mij de vraag in hoeverre de elektronica dit op kan vangen bij motoren die er eigenlijk niet voor bedoeld zijn.
Wat ik verder opmerkelijk vind: bij mijn Fabia I staat heel duidelijk aangegeven ROZ91-95, terwijl bij de Cordoba die ik hiervoor reed stond aangegeven minimaal 95 (en 98 dus ook geen probleem was, maar ook niets extra opleverde in vermogen, of aantal km/liter brandstof).
- motoren die niet voor 98 bestemd zijn, hebben een lagere compressieverhouding, dat zal betekenen dat ook de brandsnelheid lager zal zijn, met als risico dat de uitlaatgassen brandend langs de uitlaatkleppen gaan (en dus risico op verbranding van de uitlaatkleppen)
- de vraag is of je door vervroeging van het ontstekingstijdstip dit probleem op kunt vangen: dan is de druk nog lager op het ontstekingstijdstip, waarbij de variatie in de brandsnelheid bij iets andere omstandigheden (luchtdruk, luchtvochtigheid enz.) wel eens fors kan veranderen, dus onzekerheid in het functioneren
- bij ouderwets mechanisch geregelde motoren was het zeker niet verstandig om benzine met hogere klopvastheid te tanken, bij alle sensoren en electronische aanpassingen van tegenwoordig is het voor mij de vraag in hoeverre de elektronica dit op kan vangen bij motoren die er eigenlijk niet voor bedoeld zijn.
Wat ik verder opmerkelijk vind: bij mijn Fabia I staat heel duidelijk aangegeven ROZ91-95, terwijl bij de Cordoba die ik hiervoor reed stond aangegeven minimaal 95 (en 98 dus ook geen probleem was, maar ook niets extra opleverde in vermogen, of aantal km/liter brandstof).
