Belgie// Euro 95 verdwijnt/vervangen door e10

Cordoba

Forumguru
@ertromp Voor een enkele keer zal 98 zeker geen probleem zijn, maar om permanent over te stappen heb ik zo m'n vraagtekens:
- motoren die niet voor 98 bestemd zijn, hebben een lagere compressieverhouding, dat zal betekenen dat ook de brandsnelheid lager zal zijn, met als risico dat de uitlaatgassen brandend langs de uitlaatkleppen gaan (en dus risico op verbranding van de uitlaatkleppen)
- de vraag is of je door vervroeging van het ontstekingstijdstip dit probleem op kunt vangen: dan is de druk nog lager op het ontstekingstijdstip, waarbij de variatie in de brandsnelheid bij iets andere omstandigheden (luchtdruk, luchtvochtigheid enz.) wel eens fors kan veranderen, dus onzekerheid in het functioneren
- bij ouderwets mechanisch geregelde motoren was het zeker niet verstandig om benzine met hogere klopvastheid te tanken, bij alle sensoren en electronische aanpassingen van tegenwoordig is het voor mij de vraag in hoeverre de elektronica dit op kan vangen bij motoren die er eigenlijk niet voor bedoeld zijn.

Wat ik verder opmerkelijk vind: bij mijn Fabia I staat heel duidelijk aangegeven ROZ91-95, terwijl bij de Cordoba die ik hiervoor reed stond aangegeven minimaal 95 (en 98 dus ook geen probleem was, maar ook niets extra opleverde in vermogen, of aantal km/liter brandstof). SAM_4510.JPG

Rallye

Forumguru
Je maakt het erg technisch, maar volgens mij zit je toch niet goed (je argumenten vind ik ook niet terug in beide filmpjes van Fifth Gear):

"- motoren die niet voor 98 bestemd zijn, hebben een lagere compressieverhouding, dat zal betekenen dat ook de brandsnelheid lager zal zijn, met als risico dat de uitlaatgassen brandend langs de uitlaatkleppen gaan (en dus risico op verbranding van de uitlaatkleppen)"

Benzine verbrandt als het goed is in tegenstelling tot diesel niet door compressie (dat gebeurt nu juist bij pingelen) maar door ontsteking (door de vonk van de bougie). Een hoger octaangetal houdt in dat benzine minder gauw ontbrandt door compressie. Meer niet. Ik heb geen reden om aan te nemen dat benzine met een hoger octaangetal als het wordt ontstoken langzamer zou verbranden. Heb je hier een onderbouwing voor?

"- de vraag is of je door vervroeging van het ontstekingstijdstip dit probleem op kunt vangen: dan is de druk nog lager op het ontstekingstijdstip, waarbij de variatie in de brandsnelheid bij iets andere omstandigheden (luchtdruk, luchtvochtigheid enz.) wel eens fors kan veranderen, dus onzekerheid in het functioneren"

Naar ik heb begrepen is het vervroegen van de ontsteking nu juist de oplossing die het motormanagement toepast bij benzine met een te laag octaangetal (dat voorkomt pingelen). Niet bij een "te hoog" octaangetal.

"- bij ouderwets mechanisch geregelde motoren was het zeker niet verstandig om benzine met hogere klopvastheid te tanken, bij alle sensoren en electronische aanpassingen van tegenwoordigis het voor mij de vraag in hoeverre de elektronica dit op kan vangen bij motoren die er eigenlijk niet voor bedoeld zijn."

Kon je vroeger geen superbenzine in een op normale benzine afgestelde auto gooien? Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik heb vroeger regelmatig super in mijn vader zijn Kadett 1.3n gegooid. Nooit problemen gehad. Ook geen voordeel gemerkt trouwens...... Waar haal jij vandaan dat dat vroeger niet verstandig was?

Een moderne motor die benzine krijgt voorgeschoteld met een "te hoog" octaangetal hoeft helemaal niets aan te passen en doet dat ook niet. Daarom komt er bij een op euro95 afgestelde motor ook geen pk extra uit als je er 98 ingiet. Een op 98 afgestelde motor gebruikt de hogere klopvastheid optimaal en zal dus meer pk's geven op 98 dan op 95, vooral omdat hij bij 95 zichzelf "terugregelt" en dus niet aan zijn maximale vermogen komt.

dirkie996

Forumguru

@Cordoba : Het rijden op 98octaan zal zeker geen kwaad kunnen in een Fabia. Je spreekt over brandsnelheid en aanpassen van voorontsteking alsof we over een Formule 1 motor bezig zijn die 15000rpm/min draait en waar alles zeer nauwkeurig luistert.
Het enige verschil dat er is met 98 octaan, is dat deze niet zo snel spontaan zal ontbranden door een te hoge compressie.
Ik denk persoonlijk dat als het mengsel door de bougie wordt ontstoken, er geen verschil zal merkbaar zijn tussen 95 en 98 octaan.
En ja, met 98 octaan, halen de tuners meer pk's uit een motor, maar dan wel door turbodruk te verhogen, compressie te verhogen of de voorontsteking aan te passen ( lees vervroegen). Want als ik het niet verkeerd voor heb wordt bij detonatie de ontsteking zelfs verlaat en niet vervroegd.
Bij de modale gebruiker van een seriewagen die ontworpen is om op 95octaan te kunnen rijden, zouden er dan ook geen problemen Mogen ontstaan door op 98 octaan te rijden. Verhogen van octaangetal kan geen kwaad, verlagen naar 95octaan bvb, voor een wagen die 98octaan vraagt, is iets anders en de motorsturing zal door detonatie ontsteking later zetten e.d. met vermogensverlies als resultaat.

0ri0n88

Forumguru
Vroeger of later. Had ik het toch verkeerd onthouden. Gelukkig lijkt de rest van mij redenering wel goed. Een mooi oud stuk over pingelen: http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app/uploads/2015/04/attachment-002_1985_2_31_motoren.pdf
Daar wordt zelfs geadviseerd: "tank in het verre buitenland voor zekerheid het beste wat er is", oftwel (mijn uitleg) benzine met een zo hoog mogelijk octaangetal.
Precies wat ik dus ook doe in landen waar alleen e10 te verkrijgen is, ook al zou de tsi er tegen moeten kunnen. Bijkomend voordeel is dat het verbruik wel iets zuiniger is bij gelijkblijvende rijstijl dus het is wat mij betreft om het even. Is het niet kwa kosten is het wel kwa zuiverhuid benzine.

Hier kan je testen voor Skoda
en hier voor VW.
Volgens deze site zouden veel fsi motoren van VW niet geschikt zijn.
Maar heeft Skoda geen fsi-motoren?

Hoe zit het met de verstuivers en een octaan gehalte van 98? Kunnen die daar goed tegen?
Na 40.000 km op 98 gereden hebben waren 3 verstuivers van mij kapot. Nu rijdt ik maar op 95.

Bovenaan Onderaan