Belgie// Euro 95 verdwijnt/vervangen door e10

0ri0n88

Forumguru
Ja, maar of je het moet willen....
Nu weekie door het buitenland gecrossed en tank gewoon 98 nu kan dat ook aangezien je in Spanje 1.20 voor een liter betaalt ;)
Gelukkig is dit geintje vooralsnog voor Belgie.

Cordoba

Forumguru
Op zich nog al een typisch besluit: men geeft aan dat auto's van vóór 2010 (en zelfs sommige jongere auto's) problemen kunnen krijgen. Als je dan nagaat dat de levensduur van auto's tegenwoordig in NL (en ik neem aan voor Belgie vergelijkbaar) gemiddeld!! zo'n 16 jaar is, dan lijkt dit besluit me zo'n 10 jaar te vroeg. Daarnaast zijn veel auto's niet geschikt om op euro98 te rijden.

Het neveneffect kan wel eens zijn dat veel minder Nederlanders in Belgie gaan tanken, en dan ook niet gelijk daar boodschappen inslaan. Ik gok dat het uiteindelijk nog wel eens duur kan uitvallen voor de Belgen.

Bart81

Forumguru
Als ik artikel moet geloven is de super 98 ook geen lang leven meer gegeven???:nailbiting:

Wat moet ik dan in mijn superb tsi 4x4 kappen?

Cordoba

Forumguru
:sterretjes::pieker: Leg uit. Waarom niet?

Bijvoorbeeld omdat motoren geschikt voor RON91-95? Zeker voor de niet turbo-motoren, en oudere blokken die niet prestatie gericht zijn. Bijvoorbeeld voor de 1.4 16V blokken uit o.a. de Fabia I (maar ook andere modellen uit de Vaggroep) wordt aangegeven dat ze geschikt zijn voor benzine met een RON tussen 91 en 95, dat is dus echt iets anders dan 98. De VW-groep is over het algemeen nogal vooruitstrevend met motoren geschikt maken voor toekomstige brandstoffen, dus ik vermoed dat dit probleem bij andere fabrikanten nog groter is. Daarnaast is het grote verschil dat je bij mijn weten niet met een toevoeging de klopvastheid kunt verlagen (wel verhogen door bijvoorbeeld ethanol toe te voegen), dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de loodvrije benzine zoals die een jaar of 30 terug is geïntroduceerd, daar kon je loodvervanger toevoegen. In het voorbeeld van de loodvrije benzine, is het bij VW zo dat alleen de luchtgekoelde motoren niet geschikt waren voor loodvrije benzine, alle VW modellen vanaf de eerste Passat en Golf waren geschikt voor loodvrije benzine.

Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Bijvoorbeeld motoren geschikt voor RON91-95? Zeker voor de niet turbo-motoren, en oudere blokken die niet prestatie gericht zijn. Bijvoorbeeld voor de 1.4 16V blokken uit o.a. de Fabia I (maar ook andere modellen uit de Vaggroep) wordt aangegeven dat ze geschikt zijn voor benzine met een RON tussen 91 en 95, dat is dus echt iets anders dan 98.
Ik kan me niet voorstellen dat een hoger octaan gehalte problemen geeft. Misschien gaat men er bij die auto's er vanuit dat de eigenaar niet de duurste brandstof gaat tanken?

B.Stuurder

Forumguru
Het getal is een octaangetal. Het nummer is een referentiewaarde voor de klopvastheid van benzine. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Wanneer benzine klopvaster is houdt het in dat het meer compressie aankan voordat het vlam vat. Hierdoor is de explosie groter wat uiteindelijk leidt tot meer vermogen. Normale auto’s rijden over het algemeen op een octaangehalte van 95, waar sportieve auto’s vaak vanaf de fabriek worden ingesteld op octaan 98 wat over het algemeen ook overal verkrijgbaar is. Maar als het aan de autofabrikanten lag tankte iedereen die nu voor 98 gaat 102.

Bart81

Forumguru
Het getal is een octaangetal. Het nummer is een referentiewaarde voor de klopvastheid van benzine. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Wanneer benzine klopvaster is houdt het in dat het meer compressie aankan voordat het vlam vat. Hierdoor is de explosie groter wat uiteindelijk leidt tot meer vermogen. Normale auto’s rijden over het algemeen op een octaangehalte van 95, waar sportieve auto’s vaak vanaf de fabriek worden ingesteld op octaan 98 wat over het algemeen ook overal verkrijgbaar is. Maar als het aan de autofabrikanten lag tankte iedereen die nu voor 98 gaat 102.
Maar waar kun je deze brandstof dan tanken? Heb in belgie volgens mij nog nooit iets anders dan euro 95 of super 98 gezien aan een tankstation

B.Stuurder

Forumguru
Maar waar kun je deze brandstof dan tanken? Heb in belgie volgens mij nog nooit iets anders dan euro 95 of super 98 gezien aan een tankstation
In Duitsland kun je al langer 102 tanken en in Nederland zou het ook komen, maar ik heb het ook nog nooit gezien.
Overigens is de huidige Euro 95 als E5 aan te geven, omdat er minimaal 4,5% Ethylalcohol in moet zitten.

Rallye

Forumguru
Ik heb inderdaad altijd begrepen dat benzine taken een hoger octaangetal dan wordt geadviseerd niet schadelijk is, maar ook geen extra prestaties oplevert. Benzine met een te laag octaangetal taken kan wel schadelijk zijn, omdat de benzine dan mogelijk te vroeg ontsteekt ("pingelen"). Bij de modernere auto's wordt de onsteking aangepast aan het octaangetal van de benzine: de motor pingelt niet, maar zal wel minder presteren. Eigenlijk kun je dus, bij wijze van spreken in een moderne auto alle benzine gooien, zelfs met een octaangetal gelijk aan dat van Bulgaarse yoghurt.

Nog even over die prestaties: als je een auto dus tuned op een hoog octaangetal, haalt hij dus meer prestaties uit een liter 98 dan uit een liter 95, zie bijvoorbeeld deze tests in Fifth Gear:

en

Bij de Skodaforum-meeting bij JD, een aantal jaren geleden, vonden de tuners het danook jammer dat er bij de auto die toen getuned werd, euro95 in de tank zat. Hun tuning zou meer opleveren op 98.

B.Stuurder

Forumguru
Heeft RON 98 ook niet een hogere calorische waarde? Volgens mij is het wel duurder, maar haal je ook meer km uit een liter.

Noord26

Forumguru

Een hoger octaangetal brandstof ontbrand langzamer, maar wel in totaal vollediger tov een brandstof met een lager octaangetal. Daardoor heb je wat meer voorontsteking nodig, en door het vollediger verbranden haal je er net wat meer energie uit. In basis is de calorische waarde gelijk bij benzine. Echter haal je er meer rendement uit bij een brandstof die vollediger verbrand.

Ik tuf rond op Blue One 95. Het is maar een term die brandstof business heb ik het idee. Afgesteld bij JD bleek het beter te presteren als BP 98..

Blue One 95 bevat 'natte' ethanol. Zo'n 15%.

Ben als eerste hiermee bij JD aangeklopt om het geheel te laten testen. En wat ze daar als resultaat gaven was zeer positief.

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Bijvoorbeeld omdat motoren geschikt voor RON91-95? Zeker voor de niet turbo-motoren, en oudere blokken die niet prestatie gericht zijn. Bijvoorbeeld voor de 1.4 16V blokken uit o.a. de Fabia I (maar ook andere modellen uit de Vaggroep) wordt aangegeven dat ze geschikt zijn voor benzine met een RON tussen 91 en 95, dat is dus echt iets anders dan 98. De VW-groep is over het algemeen nogal vooruitstrevend met motoren geschikt maken voor toekomstige brandstoffen, dus ik vermoed dat dit probleem bij andere fabrikanten nog groter is. Daarnaast is het grote verschil dat je bij mijn weten niet met een toevoeging de klopvastheid kunt verlagen (wel verhogen door bijvoorbeeld ethanol toe te voegen), dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de loodvrije benzine zoals die een jaar of 30 terug is geïntroduceerd, daar kon je loodvervanger toevoegen. In het voorbeeld van de loodvrije benzine, is het bij VW zo dat alleen de luchtgekoelde motoren niet geschikt waren voor loodvrije benzine, alle VW modellen vanaf de eerste Passat en Golf waren geschikt voor loodvrije benzine.
Geen enkel probleem om ook in je Fabia I 98 te gooien hoor. Wat je jezelf moet afvragen is of je motor er "beter" door gaat presteren en dat zal niet merkbaar zijn. Schade zal er zeker niet optreden aan je motor door die verhoging klopvastheid

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan