Bekleding reinigen

ertromp

Forumguru
Nog zo eentje waar bij ik me afvraag hoe doen al die enthousiasten het:
Een vlek in de stoffen bekleding reinigen. Gebruiken jullie de middelen van de autoshops of zijn er van die recepten uit grootmoeders tijd?
 

CDK

Forumguru
ik had laatst vlekken in de zwarte bekleding van de Polo van m'n vrouw, busje schuim van action, werkte super, was bang voor een hele grote vlek ipv 10 kleine, maar niets was minder waar :)

Groene zeep uit grootmoeders tijd is blijkbaar ook een goed middel....

Greetz Corné
 
Laatst bewerkt:

RayDelft

Forumguru
Ik ben daar nooit te kinderachtig in geweest toen ik stoffen bekleding had. (nu nog in de auto van mijn vrouw).
Gewoon flink nat soppen met een sopje van groene zeep. Is niet agressief. Ik deed dan de hele zitting zodat je geen vlekken krijgt. Gewoon aardig nat soppen. Je hebt in het ergste geval een natte kont, maar met mooi weer de ramen een dagje open en laten drogen helpt ook.
 

Pendragon

Forumguru
Ik doe hetzelfde als RayDelft. Nog nooit last gehad van vlekken. Kids op de achterbank zitten op een deken. Mochten ze iets knoeien dan komt het niet in de bank. Daarnaast ben ik heel streng, geen eten in de auto.
 

Cordoba

Forumguru
Het interieur uit een Ibiza dat nu in mijn Fabia staat, was bij aankoop behoorlijk vuil. In eerste instantie begonnen met schoonmaken met APC (All Purpose Cleaner, in ouderwets Nederlands, dus allesreiniger) van Poor Boy's omdat ik die toevallig had liggen. In eerste instantie verdund, later hardnekkige vlekken puur gesprayed, geborsteld en droogwrijven met een goedkope microvezeldoek (om ergste vocht op te nemen), later vanwege de nicotinegeur overgestapt op Autoglym Interiorshampoo, dat heeft een geurtje dat de nicotinelucht ook wat verdringt. Iets te veel reinigingsronden gedaan, dus op een gegeven moment zag ik na drogen witte vlekken verschijnen. Toen kwam ik op het idee, dat het wel eens een overmaat shampoo zou kunnen zijn, en met water de bekleding opnieuw ingespoten en drooggewreven, dat een aantal keren herhaald, en ook dat probleem was opgelost. Ik had het voordeel dat ik de klus in de mooie weken van juni/juli heb gedaan, dus volop in het zonnetje laten drogen, en buiten de auto, dus geen natte kont.

Allesreinigers voor het huishouden zou ik níet gebruiken, daar zitten soms behoorlijk agressieve stoffen in.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik heb een tapijtreiniger (van Karcher) met daarbij ook een smalle kop voor bekleding. Heb de bekleding van de Picanto van mijn vriendin daarmee schoongemaakt toen we die verkochten. Had schoonmaakmiddel gekregen, maar dat is inmiddels op.

Ben dus nog op zoek naar een middel dat goed werkt, iemand suggesties dus voor een (professioneel) middel voor zo'n apparaat? Wel graag iets wat ook impregneert, want de ervaring leert dat eenmaal gereinigde bekleding/tapijt daarna anders sneller weer vies wordt.

Overigens werkt het apparaat wel erg goed, wat die doet is water met reinigingsmiddel sproeien en direct met het vuil weer opzuigen. Er komt dan behoorlijk wat vuil mee. Wat ik wel heb gedaan is eerst 1 keer inspuiten met het reinigingsmiddel en dan pas bij de 2e keer de stofzuiger aanzetten, zodat het reinigingsmiddel even kan inwerken.
Door het stofzuigen wordt de bekleding verbazingwekkend droog, blijft net een beetje klammig. Hoewel je het beter eerst echt laat drogen, kan je erop zitten zonder een natte kont te krijgen.
 

EdK

Forumguru
Boels verhuurt tapijt reinigers maar verkoopt daar ook liter flessen met reiniger.
Misschien is dat wat je zoekt ?
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn er verschillende:
de APC van Poorboy's World is een goede en geurloos.
100712.jpg

Als je iets met een beschaafd geurtje wil kun je ook kiezen voor Autoglym Interiorshampoo

100124.jpg

Ik ken geen producten met impregnerende werking zoals je dat noemt.
 

Steve

Senior Member
Om stoffen bekleding te impregneren kun je beter kijken naar een losstaand product zoals de Fabric Guard van smartwax of chemical guys.
Deze worden gebruikt voor cabrio daken maar ook voor allerlei stoffen bekleding.
Dit maakt het vuil en water afstotend.
 

rampie

Senior Member
Ik zit met een aantal zwarte strepen op de bekleding van het dak. Wat kan ik hier best voor gebruiken om dit proper te krijgen? Alle tips welkom :)
 

EdK

Forumguru
Ossegalzeep.
Is een zachte zeepsoort die onze grootmoeders vroeger voor al dit soort dingen gebruikte.
 

smutzkanone

Forumguru
als gewone huis tuin en keuken zeep niet werk kun je een apc ( 1:10) proberen.
insprayen,even in laten trekken en weer uitvrijven.
een genoemde tapijtreiniger/extractor werk super,en daar zul je die strepen er waarschijnlijk wel mee uitkrijgen,maar dan moet je ook de hele hemel doen anders krijg je kleurverschil
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan