Bekleding reinigen - tip op maat

PizzaPieter

Forumguru
@Cordoba kun jij mij een huis-tuin-keuken advies hoe ik het beste dergelijke vlekkenkan verwijderen?

Ik vermoed dat het komt van vieze boodschappentassen (lege flesjes etc), want vlekken zitten overal, behalve op bestuurdersstoel.

Ik lees e.e.a. over nat-droog zuiger (die ga ik huren), APC en schoon spoelwater, maar kun je me misschien adviseren of ik het diep of oppervlakkig moet reinigen en welk materiaal het beste kan gebruiken?

Alvast bedankt!

bf71f4c24967d811185ebadb80425154.jpg
e0bc429cb829b0c2025f6d20b8a37c87.jpg
 

Jpturtle

Forumguru
Al enige tijd geleden een druivenvlek die al even op de bijrijdersstoel zat schoon gemaakt met een middeltje voor een stoffen bank. Als sneeuw voor de zon en zonder al teveel moeite.
 

Cordoba

Forumguru
@PizzaPieter Een paar maanden terug een Cordoba onder handen genomen, en daar zagen de schoonste zittingen er zo uit, en daar zijn de vlekken bijna allemaal verdwenen.

Mijn methode bij een dergelijke klus:
- eerst de bekleding normaal stofzuigen, zodat alle losse vuil er af is
- vervolgens het oppervlak insprayen met een verdunde reiniger (ik gebruik hier al jaren de Autoglym interior shampoo voor). De natgemaakte stof moet vochtig voelen, niet kleddernat.
- de reiniger inwerken met een niet al te harde borstel (bij voorkeur elke plek in verschillende richtingen borstelen, dat kan door rondjes te maken tijdens het borstelen, of gewoon in een paar verschillende richtingen te borstelen, door de verschillende richtingen bereik je beter alle kanten van de vezel)
- je kunt dan óf eerst het ergste vuile water wegzuigen, en vervolgens opnieuw vochtig maken met gewoon water en eventueel nog licht borstelen, en dan zo droog mogelijk zuigen.
- Als het resultaat nog onvoldoende schoon is opnieuw (een beetje) reiniger insprayen, borstelen, schoon water sprayen en droogzuigen, eventueel alleen water sprayen en geen reiniger.
- het is belangrijk dat je niet teveel reiniger gebruikt en voldoende met water naspoelt, om zo ook alle sop uit de bekleding te krijgen. Als je onvoldoende schoon water gebruikt, krijg je vlekken van de shampoo in de bekleding (die vlekken kun je verwijderen door na te spoelen met water en droogzuigen)

Een extractor (wordt meestal verhuurt onder de naam tapijtreiniger) kan ook zelf sprayen, maar vaak spuiten die vrij grof en erg veel, waardoor het heel nat wordt. De reiniger die daar vaak bij geleverd wordt, zou ik niet gebruiken: die is vaak erg agressief en fors aan de prijs. Een waterstofzuiger is niet geschikt voor zo'n klus, die haalt bijna geen water uit de bekleding. Let er op bij het huren van een apparaat dat er ook een klein mondstuk (voor auto's ) bij zit, anders kun je veel plekken gewoon niet goed bereiken in een auto. Ik doe dergelijke klussen altijd als er een redelijk sterk zonnetje is: door de auto gewoon in de zon te parkeren en de ramen op een kiertje (ca. 2 cm) te openen, loopt de temperatuur in de auto flink op, terwijl door de wind de vochtige lucht er wel uitgeblazen wordt. Als een stoel goed drooggezogen is met een extractor, voelt ie met de hand bijna helemaal droog aan, ga je er op zitten, voel je dat ie toch licht vochtig is (je kunt dan voor een ritje eventueel even een handdoek op de stoel leggen).

In het topic van mijn Fabia I kun je volgens mij ook foto's vinden van de reiniging het Ibiza interieur dat ik op de sloop heb gehaald om in de Fabia te zetten.

Er zijn meerdere goede interieurreinigers, maar die van Autoglym is in elk geval goed en goedkoop. Eventueel kun je na reiniging nog een beschermende laag op de stoelbekleding zetten, bijvoorbeeld Stain Guard, of Fabric Guard van het merk 303.


(trouwens opvallend dat ik geen melding kreeg dat ik getagd was)
 

PizzaPieter

Forumguru
Hey @Cordoba ,

Dankjewel weer voor je heerlijke uitgebreide instructie.

Een borstel heb ik niet een 'niet al te harde' is redelijk interpretabel. Moet ik denken aan een afwasborstel? Schoonpoetsborstel?

Als ik Autoglym ga scoren, dan mss meteen de Cordoba-special scoren.

Heb je een goed advies?

Gr Pieter
 

Cordoba

Forumguru
Misschien heeft je vrouw een borstel om de vloer of de badkamer te schrobben? Een niet al te harde nagelborstel (brede gedeelte gebruiken) kan eventueel ook. Borstel mag best iets stugge haren hebben, maar moet niet keihard/stug zijn.

Ik zie dat er wat foto's uit het topic verdwenen zijn maar hier linkje, en ik dacht vanaf post #62 zie je de foto's zoals ik ze heb gehaald. Ik zal kijken of ik de oude foto's die ontbreken nog snel kan vinden (oude laptop).
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@Cordoba

Dat komt bij mij ook al eens voor, word soms getagd maar heb ook al gemerkt dat dit heel occasioneel niet gepaard gaat met een melding.
 

EdK

Forumguru
En lege flessen horen in de kofferbak, ook bij de Seat !:koffie:
Maar ik weet in algemeen de vlekken met ossegal zeep sopje te reinigen
Is een zeep die ook vriendelijk is voor je stoffen...
 

Cordoba

Forumguru
Als je geen geschikte borstel hebt, dan gewoon bij een winkel die huishoudspullen verkoopt wat scoren (bijv. Blokker, Hema). Om te sprayen, kun je een pompsprayer gebruiken of een plantenspuit.

iu
iu
 

EdK

Forumguru
Ehhh oké, wel je stoel wat bevochtigen met deze keer water en dan het blokje zeep wat nat maken en hierna wrijven over de slechte plekken.
Maar ook deze zeep heeft een FM, google maar eens op deze zeep..
Dan eigenlijk verder het stappenplan met borstel (zacht) zoals cordoba al heeft verteld
 

Highway

Forumguru
Ik gebruik voor het interieur een extractor /tapijt reiniger. Reiniger van Valet Pro. Gaat prima.

Voor alcantara gebruik ik wel speciale reiniger, die kan je nogal snel beschadigen.

Het klopt dat een tapijt reiniger best veel water spuit, maar zuigt het ook weer snel op. Zo spoel je het stof wel goed uit. Daarna een keer eroverheen gaan zonder water te sproeien, en het stof is daarna alleen vochtig.

Water wat eruit gezogen wordt, is vaak erg vies al leek het stof vrij schoon vooraf.
 

Cordoba

Forumguru
Die van Valet Pro lees ik ook veel goede ervaringen over @Highway. Alcantara zou ik geen speciale reiniger durven gebruiken, een aantal jaren terug van meerdere mensen met schade aan hun alcantara na gebruik van een speciaal product voor alcantara van Sonax. Vervolgens is een bijna nieuwe Audi naar Sonax gegaan, voor nader onderzoek en een test, met als gevolg dat Sonax nog meer schade maakte en vervolgens weigerde om ook maar enige schadevergoeding te betalen. Alcantara reinig ik alleen met lauw water en een doek of zachte borstel.

Ik heb een eigen extractor, dus ik weet hoe het werkt en hoeveel vuil je verwijdert. De hoeveelheid shampoo bij sprayen met de extractor die op een plek komt vindt ik teveel, waardoor je daarna snel droogvlekken krijgt, en dan heb ik een extractor met een schoon water tank en een tank voor water met reinigingsmiddel, en kan ik door een draaiknop de verhouding veranderen tussen de hoeveelheid vloeistof uit beide schone tanks, en dan nog soms te veel shampoo bij sproeien met de extractor.
 

nicknameless

Forumguru
Als de stoelen echt goed schoon moeten worden, dan kun je het beste een extractor huren.
Als reinigingsmiddel gebruik ik de Kenotek Textile Cleaner in een sprayflacon. Op de bekleding spuiten, even laten inwerken en dan met de extractor opzuigen.

9db299f4-c6a3-476b-9f00-e798fd8a8d62.jpg 3b211f7b-22c6-477e-89b9-49835b09511e.jpg ad37209f-2896-4b6d-9836-5c512d3e8bd3.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Zelfs als je denkt dat het wel meevalt, vind je vaak dergelijk vuil water in de vuil water tank, en regelmatig nog wel een stapje erger.
 

Highway

Forumguru
@Cordoba De speciale reiniger die ik gebruik, is speciaal voor Alcantara en ik heb hier geen problemen mee. Het verhaal van Sonax ken ik ja. Die reiniger gebruik ik ook niet.

Mijn extractor (Numatic George) moet ik het reiniging vloeistof zelf mengen met het water. Gaat prima en voor mij makkelijk om de juiste hoeveelheden te mengen. Ik heb gelukkig geen problemen met vlekken gehad, maar moet ook zeggen dat ik altijd na de reiniging even de stoel spoel met schoon water, en een keer extra overheen ga zonder sproeien, om zoveel mogelijk vocht te verwijderen.

Het is soms behoorlijk schrikken van hoeveel vuil uit een stoel kan komen. Ook stoelen die nog redelijk schoon leken te zijn, toch vies water. En stoelen die op het oog vies zijn - is het water bijna zwart.
 

Cordoba

Forumguru
@Highway het mengen is ook niet het probleem, het voordeel van mijn apparaat is dat ik op 'schone' delen dus veel minder reinigingsmiddel kan gebruiken, verder maakt het niet zoveel uit. Wat ik veel belangrijker vindt is de hoge zuigkracht (en het grote motorvermogen van 1900 Watt), bij nieuwe apparaten mag het motorvermogen niet meer zo hoog zijn.
 
Bovenaan Onderaan