Bekende problemen met Octavia II ? (En aankoop vragen)

Mers

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ben me aan het oriënteren voor een Octavia II (denk wel combi) benzine versie. Ik weet nog niet welke motor. 1.2 1.6 1.8 2.0 etc.

Zijn er voor of nadelen van een bepaalde motorblok? Of waar ik mee moet rekening houden of opletten bij het kijken van de motoren? Zodat ik dingen voor kan zijn en iets juist niet kopen.

Zijn er ook bepaalde kilometerstanden die problematischer kunnen zijn?

Ik heb wel gezocht maar ik kwam geen verzameltopic tegen met alle bekende O2 problemen opgesplitst naar algemeen en per motorblok.

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen zodat ik een juist model en auto vindt!

Groeten
 

peterhuppertz

Forumguru
Benzine wordt 1.2, 1.4, 1.8 of 2.0. De 1.6 is een diesel.

Ik weet van twee problemen waar je tegenaan kunt lopen:
- de nokkenasketting-problemen die bij de TSI-motoren horen
- specifiek voor de 1.8: problemen met de zuigers/olieschraapveren, leidend tot heel dure revisies.

Ik ben zelf (nog maar net drie weken in het bezit van een 1.8TSI uit 2012) geen ervaringsdeskundige, maar als je op die twee problemen zoekt, kom je een heel eind.
Dat gezegd hebbende: ik zou wel een fatsoenlijke garantie bedingen, maar me tegelijk ook niet te bang laten maken. Er zijn genoeg mensen die nergens last van hebben, zelfs met het 1.8TSI-blok.
 

s-line

Forumguru
Op de forums staan alleen maar de probleem gevallen over het algemeen. Er rijden er inderdaad veel rond zonder problemen, goed je ogen en oren de kost geven en misschien wat extra garantie bedingen. Al ik daar zelf over het algemeen niet te veel waarde aan hecht, (ze proberen er toch wel onderuit te komen) en zorg dat je altijd wat achter de hand hebt voor het geval je toch wel een onverwachte reparatie nodig hebt. Des noods laat je hem onafhankelijk ergens nakijken als je er zelf geen verstand van heb. Maar je kan nu eenmaal niet in een motor kijken. Succes en koop met verstand en niet met emotie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mers

Kempes

Forumguru
Glas van het derde remlicht wil nog wel eens barsten, let daar voor de aankoop even op. Verder is de carrosserie volgens mij vrijwel probleemloos.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mers

Duijzer

Donateur
Heb zelf 10 jaar een Octavia 2 combi 1.9 TDi gereden. Erg weinig problemen mee. De dingen die ik in 300.000 km vervangen heb vallen onder normale slijtage (banden, remmen, koppeling). Bij 240.000 de turbo vervangen, maar ook dat is voor mij een normale slijtage en leeftijd voor een turbo.
Ik zou wel even goed kijken naar het motorvermogen. Als je in Nederland blijft en geen aanhanger/caravan o.i.d. gaat trekken kom je met de kleinere motoren goed uit en rij je lekker zuinig. Wil je een caravan trekken en de bergen in, dan zou ik een zwaardere motor zoeken.
Kilometers is geen probleem voor de Octavia motoren, mits goed onderhoud is gedaan. Natuurlijk is het wel zo dat je bij een hoge kilometerstand moet rekenen op hogere onderhoudskosten, maar als het goed is vertaalt dat zich in de aankoopprijs. Tip: kijk niet alleen naar de goedkoopste, maar kijk ook eens hoeveel een zelfde auto met veel minder kilometers dan kost. Als dat een paar honderd euro scheelt kun je zelf een afweging maken.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Mijn 1.9 tdi
250k mee gereden,
Vv.
Koppeling,vliegwiel,condensor,raammechanise achterraam. Abs sensor. Dit is allemaal gebeurd vanaf 175000km

Welke elke 15000 km onderhoud gegeven.
Al met al eigenlijk niks dus:maakmegek:
 

Rofffel

Forumguru
De 1.9 Pompe Duse (PD90, PD110, PD130) zijn naar mening de sterkste blokken die VAG ooit geproduceerd heeft. Verschillende bekenden reden met 250+ pk en 5 ton op de teller.

Deze hoge kilometerstanden i.c.m. zware tuning zijn onvoorstelbaar in deze tijd, waarin de gerichte slijtage motorblokken na 3 ton niet meer rendabel laat zijn.
Het gepeupel wordt lekker dom gehouden en we doen er allemaal maar gewoon aan mee, we moeten tenslotte wel een auto hebben.
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
Excuus voor mijn onzinnige bijdrage over de diesel.
@Peter-036 , speciaal voor jou heb ik m iets meer in kindertaal geïnterpunctueerd :thinking: (en nee, das geen Nederlandisch en ja, dit is wel een geintje).
 

peterhuppertz

Forumguru
De 1.9 Pompe Duse (PD90, PD110, PD130) zijn naar mening de sterkste blokken die VAG ooit geproduceerd heeft. Verschillende bekenden reden met 250+ pk en 5 ton op de teller.

Deze hoge kilometerstanden i.c.m. zware tuning zijn onvoorstelbaar in deze tijd, waarin de gerichte slijtage motorblokken na 3 ton niet meer rendabel laat zijn.
Het gepeupel wordt lekker dom gehouden en we doen er allemaal maar gewoon aan mee, we moeten tenslotte wel een auto hebben.
Ik heb zelf vier jaar zo'n ding gereden. Het enige dat ik ervan kan zeggen is:
- die auto was bovendien ook achterlijk zuinig. Eén op twintig tussen twee tankbeurten was niks geks.
- de vijf ton heb ik er niet mee gehaald, maar het verrast me niet, op één component na: de turbo. Toen de mijne na een ton begon te fluiten zei de monteur " oh... een ton, da's niks geks."
 

hemi24

Forumguru
De 1.9 Pompe Duse (PD90, PD110, PD130) zijn naar mening de sterkste blokken die VAG ooit geproduceerd heeft. Verschillende bekenden reden met 250+ pk en 5 ton op de teller.

Deze hoge kilometerstanden i.c.m. zware tuning zijn onvoorstelbaar in deze tijd, waarin de gerichte slijtage motorblokken na 3 ton niet meer rendabel laat zijn.
Het gepeupel wordt lekker dom gehouden en we doen er allemaal maar gewoon aan mee, we moeten tenslotte wel een auto hebben.

Alle 3 niet in een O2 geleverd..!

De 90 en de 110 waren ook geen pompverstuivers, maar de ouderwetse TDI's met centrale brandstofpomp...

In de O2 is de 105pk versie geleverd geweest; wel een heerlijk blok! Heb er in 22 maand 122k mee afgelegd.

Grootste nadeel van de O2 is wel de gevoeligheid voor cuppen van de achterbanden!
 

peterhuppertz

Forumguru
Met de 110 was het inderdaad na de O1 afgelopen als ik me goed herinner. Het ding klonk bij koude motor wel ècht als een diesel... alsof iemand een hand knikkers in het carter had gegooid. En hij had ook echt wel 10 km nodig om de watertemperatuurnaald in beweging te krijgen. Qua Laufkultur was het overigens geen match voor de PSA-turbodiesels. Met name de 2.1TD was een verademing, en dat blok was ook nog eens achterlijk onverwoestbaar. Alleen bij lange na niet zo superzuinig.

de gevoeligheid voor cuppen van de achterbanden!
Primacy eronder... probleem opgelost. :)
 

Mers

Nieuw lid
Misschien ook de eerste post lezen? Ts vraagt naar benzinemotoren;).
@Rofffel lees je post nog eens door, en corrigeer 'm alstublieft, ik kan er zo geen touw aan vastknopen:D:lezen:;).

Schot in de roos. Ik kijk inderdaad voor een benzine.

Iemand zei 1.6 is diesel. Klopt, er is ook nog de 1.6 benzine (zonder turbo). MPI ofzo noemde ze die kwam ik ergens tegen?

Ik kom van een Passat Variant 2.0 TDI DSG. Maar omdat we binnenkort een 2e auto gaan kijken zullen we niet meer de kilometers gaan maken. Ik wilde al de vorige overstap maken naar de Octavia maar om een of andere reden niet van gekomen.

Is de 1.2 tsi betrouwbaar genoeg om veel km op de teller neer te kunnen zetten? Of is de 1.6 (zonder turbo) betrouwbaarder met hogere km standen.

Eerder werd genoemd de km stand. Nu is een lagere km stand fijner. Maar een jongere Octavia met wellicht meer opties maar toch hogere km stand is ook altijd aantrekkelijk. Maar goed niet meer wanneer de motoren het niet aankunnen. Stel ik koop rond 200.000 en op 300.000 moet ik hem wegdoen omdat het niet meer gaat is al eigenlijk zonde. Want dan is het beste om zolang mogelijk door te rijden. Afschrijving is er al helemaal vanaf...

Maar eerlijk gezegd heb ik nog niet gerekend tussen octavia benzine vs diesel.

Heeft iemand gebruikers verbruik voor 1.2 TSI van 1.6 TDI aan de pomp?
 

peterhuppertz

Forumguru
Iemand zei 1.6 is diesel. Klopt, er is ook nog de 1.6 benzine (zonder turbo)
Die iemand was ik, en ik zat ernaast... ik zie dat de O2 pre-FL ook nog met de 1.6 geleverd is. Mea maxima culpa.

Als je niet meer zoveel kilometers maakt, is een diesel eigenlijk zonde. Het hangt er ook vanaf hoe lang je ritten zijn... als je, zoals ik, 20 km van je werk af zit, is diesel eigenlijk gewoon een beroerd idee... zeker met de winterse temperaturen die we net gehad hebben, ben je dan twee derde van de rit aan het wachten voor je blok op werktemperatuur is, en dat vinden diesels niet fijn.

Dan het sommetje:
Ik pak gemakshalve even een 1.4 benzine en een tweeliter diesel. Voor die 1.4TSI lijkt me 1:13 realistisch, in de diesel moet 1 op 16 haalbaar zijn. Daar gaan we dan... ik gok op een omslagpunt van 20k per jaar, dan is een besparing van 300 liter brandstof, en diesel is zo'n 30 cent goedkoper... dus... een besparing van € 856 per jaar. Maar voor dat verschil betaal je dan wel 780 euro aan wegenbelasting. Dus dat is inderdaad close.

Dan ga ik even hardop nadenken.
Het dieselblok zal naar verwachting langer meegaan dan de benzinetor. Maar daar staat tegenover dat de diesel het enige verschil is tussen de twee auto's. De andere slijtagedelen zijn hetzelfde. Da's op zich geen probleem... alles is vervangbaar, maar je moet er maar net zin in hebben. Voor iemand die niet zelf sleutelt (als ik met een steeksleutel naar een auto wijs, ontploft de auto proactief, om zichzelf het leed te besparen) is een auto eerder "op" dan voor iemand die er geen been in ziet om het ding zo af en toe es uit elkaar te trekken.

En omdat een diesel (nu nog wel) duurder in aanschaf is dan een benzine-auto, speelt ook dat nog een rol in je overweging, natuurlijk.

Lastig, allemaal. Ik hoop dat je wat stof tot nadenken hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mers

Mers

Nieuw lid
Tja mijn werk was vroeger ook 20 km en nu 8 km. Maar in het weekend is de motor zelden koud. Alhoewel ook korte ritjes, maar vaak op pad dus ook warm. Eens 2 a 3 weken een lange rit van 150 km heen + terug. Maar dat is 85% snelweg en dat tuft ook prima met 1.2/1.4 TSI en nét zo zuinig.

Zijn die 1.4 TSI niet zuiniger by the way?

Overigens ga ik wel in alle gevallen uit van een handbak. De DSG heb ik geen zin meer in. Een vorige Passat na 315.000 schakelde hij niet meer naar wens (geen idee waarom hoor) en deze bij 253.000. Ik heb daar dan wel het gevoel, het zit er niet op dus kan het ook niet stuk. Tuurlijk, een handbak kan ook stuk. Alles kan stuk...

Ik ben inderdaad ook geen doe het zelf'er of dingen zelf aanpak. Altijd afhankelijk van forumleden :D of garagebedrijven al dan niet hopen op bevriende garagisten om niet alles het maximale te willen rekenen. Dus ja daar reken ik ook op.

Maar goed, mijn enigste zorg in alles is, dat ik straks (achteraf) puntje bij paaltje het beste niks had hoeven te doen en mijn huidige Passat gewoon nog een paar jaar moest doorrijden... Dat is het zure!
 

Mers

Nieuw lid
Is het wel reëel om te zeggen dat onderhoud en de kosten daarvan ik niet hoef te vergelijken? Omdat je het bij allebei auto’s hebt en niet de een veel meer dan de andere? En het zich niet zo lekker laat uitrekenen? Anders dan een schatting maken op jaarbasis en delen door 12.

Ik ben niet op zoek naar wat kost een auto mij nou in totaal (alhoewel interessant om te weten) maar puur het verschil tussen de benzine en diesel.

Mn huidige auto heeft nog wat liefde nodig en onderhoud, dus dat kost me geld. Maar een “nieuwe” 2e hands gaat ook gegarandeerd in het begin geld kosten. En op den duur ook.

Maar omdat de Passat voor de rest niet echt op is, gooi ik ook geld weg om nu in te ruilen. Afschrijving van laatste 2 jaar is bij wijze van net zo als komende jaren. Nu verlies ik niets meer.

Dus wordt nog even rekenen... maar lijkt erop dat ik komende tijd geen autoruil doe. Maar goed. Moet ook nog verder zoeken, verder rekenen en nog nagaan hoeveel de Passat me nog aan het onderhoud gaat kosten (de paar dingen die nu moeten gebeuren).
 

peterhuppertz

Forumguru
Zijn die 1.4 TSI niet zuiniger by the way?

Volgens het boekje wel, maar dat hangt ernstig af van de zwaarte van je rechtervoet en wat voor routes je ermee rijdt.
Om je een idee te geven:
Ik rij sinds drie weken in een 1.8TSI DSG. Volgens de specs moet ik dus 1 op 15,2 rijden. Nou rij ik als een oud wijf, maar ik zit de laatste drie weken op gemiddeld 1 op 14,3, en ik ben ervan overtuigd dat er nu een hele bak forumleden over me heen gaat vallen met "dakennie, douw je dat ding vooruit of zo?" ;)

Op Spritmonitor is, voor de 1.4TSI met DSG (da's de zuinigste) het gemiddelde 7,02 liter op 100 km. Da's 1:14, dus inderdaad ietsjes zuiniger. Voor de 2.0 diesel is het 6.52 l/100km, dus het verschil is veel kleiner dan ik dacht. De 1.6 knabbelt daar nog bijna een litertje vanaf, maar het verschil is dus kleiner dan ik dacht... wat betekent dat het omslagpunt toch eerder 30k is dan 20k.

mijn huidige Passat gewoon nog een paar jaar moest doorrijden

Als je met die auto ook je woon/werkverkeer gaat doen van 8 km vice-versa, dan is het antwoord simpel: wegdoen die diesel; dat wordt een drama voor die auto, die wordt gewoon niet warm, en dat is ook slecht voor het gemiddeld verbruik. Ik rijd nu qua woonwerk, met de O2 1.8TSI, zuiniger (1 op 14) dan hiervoor met de diesel (toegegeven, dat was niet de zuinigste), terwijl diezelfde diesel op snelwegkilometers (en snelwegsnelheden) duidelijk zuiniger was dan de Škoda. En ook als ik in Duitsland eens een vierringenauto op z'n plek wilde zetten met mijn double chevron ("feel the authority of 550 Newtonmeters, you ignorant, four-ringed peasant!"* :D) bleef het verbruik nog alleszins binnen de perken. Ik heb één keer de Škoda de sporen gegeven, maar die verbruikt bij 170 toch echt meer dan de diesel bij 200+. Maar op die ritjes van 20 kilometer, met de thermometer die zijn ijsmuts en oorwarmers opdeed? Ha. 1 op 12 gemiddeld... dat zal je leren, kreng! :maakmegek:

Maar belangrijker: die korte ritjes zijn helemaal niet goed voor een dieselblok.

*) dat was wat mijn Engelse vriend uitriep toen toen we onderweg waren naar Leipzig, en een A6 net even te lang op de linkerbaan bleef hangen, om vervolgens achtergelaten te worden alsof 'ie stilstond. Ha.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mers

peterhuppertz

Forumguru
Voor mij was overigens de belangrijkste reden om de stap te nemen dat de Škoda me per maand 110 euro minder kost aan wegenbelasting. Omdat er bij de C5 een aantal dingen aankwamen (remschijven, blokken), leek me dit een goed moment om te heroverwegen. Ik kreeg er nu nog een aardig bedrag voor terug, waardoor ik niet heel veel hoefde bij te betalen voor een auto die toch 4 jaar jonger is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mers

64rhfx

Senior Member
Ik heb een 2.0 Fsi, 275K mee gereden en nauwelijks olieverbruik. Ik gebruik Valvoline Maxlife olie. Brandstofverbruik gemiddeld 1 op 14,5. Alleen de distributieketting die de nokkenassen met elkaar verbindt moest vervagen worden. Dat scheelde enorm in geluid.
Verder raammechanisme bestuurderszijde defect, dat was het. Dus mag niet klagen gelukkig.
 
Bovenaan Onderaan