Bekabeling / zekering koplamp hoogteverstelling

FabiaCombi05

Nieuw lid
Heeft iemand ervaring met defecte koplamp hoogteverstelling van een Fabia 1 (zowel links als rechts)?

Mijn auto:
Skoda Fabia 1 (2005) - Combi - Elegance - 1.2 htp

Bij de garage zijn er nieuwe stelmotortjes opgezet, echter zonder resultaat (uiteindelijk hebben ze de oude stelmotortjes terug gemonteerd, omdat het niet snel op te lossen was).

Het lijkt dus ergens in de bekabeling/ schakelaar / zekering te liggen.
Welke zekering moet ik hiervoor controleren?
Zijn er wellicht andere aandachtspunten om te controleren, die iemand al ervaren heeft?

Dit is al twee keer een aandachtspunt geweest bij de APK. Vandaar dat het nu echt gerepareerd moet worden.

Alvast bedankt.

0eebd806e1abb6196efb5a138f1e8130.jpg
41d386fee6ff89ecb0b13d7a8e00ffe1.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Schakelaar eruit halen en een versie zonder schakelaar monteren lost je probleem bij keuring op.

De oorzaak kan in an alles zitten wat geeft de software aan bij uitlezen en kan je ze wel met vcds bv aansturen?
 

Tees

Donateur
Is dit bij de F1 gestuurd door de ECU @Antera? Ik had verwacht dat dit nog een ouderwetse electrische schakeling zou zijn... De schakelaar weghalen is wel een erg lapmiddel, alleen maar om door de APK heen te komen...ik gebruik die hoogte verstelling wel geregeld, bijv als ik daar beladen ben wat lager afstellen. Vinnik wel zo aardig naar de medeweggebruiker.

Ik kan t van t weekend als ik tijd heb wel even nazoeken hoe de schakeling zit, ben ook wel benieuwd nu.

Edit: nu al even opgezocht, zie onderstaand stroomloopschema en de bijbehorende uitleg. Het gaat dus idd niet via de ECU zoals ik al vermoedde, maar rechtstreeks naar de stelmotoren. Werken allebei de koplampen niet? Want dan moet je 't zoeken in of de schakelaar zelf, of in die rood/blauwe draad die vanaf de schakelaar via een verzamelstekker en een kabellas naar beide stelmotoren loopt. Ik zet m'n geld alvast in op de schakelaar zelf. Even gaan meten dus!

S97-4096.jpg

Regelaar dashboard- en schakelaarverlichting, schakelaar lichtbundelhoogteverstelling, lichtbundelhoogteverstelling, zekeringhouder (geldt niet voor auto's met gasontladingslampen)
E20 - Regelaar dashboard- en schakelaarverlichting
E102 - Schakelaar lichtbundel-hoogteverstelling
L54 - Verlichtingslampje - stelwieltje voor lichtbundel-hoogteverstelling
T6d - Stekerverbinding, 6-polig, op regelaar verlichting en schakelaar lichtbundelhoogteverstelling
T10a - 10-polige steker, op koplamp links
T10b - 10-polige steker, op koplamp rechts
T11e - 11-polige steker, op schutbord links (groen)
V48 - Kantelmotor linker koplamp
V49 - Kantelmotor rechter koplamp
81 - Massalas, in kabelstreng achter dashboard
85 - Massalas -1-, in kabelstreng motorruimte links
A3 - Pluslas (58), in kabelstreng achter dashboard
A4 - Pluslas (58b), in kabelstreng achter dashboard
A9 - Pluslas (56b), in kabelstreng achter dashboard
A11 - Pluslas (58b), in kabelstreng achter dashboard
D96 - Kabellas (lichtbundel-hoogteverstelling), in kabelstreng motorruimte
D152 - Pluslas (56bL), in kabelstreng motorruimte links
D153 - Pluslas (56bR), in kabelstreng motorruimte rechts
 
Laatst bewerkt:

FabiaCombi05

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties!
Vooral het electrisch schema van Tees is precies wat ik zocht.
Binnenkort ga ik ermee aan de slag.
Zodra ik erachter ben wat de het probleem veroorzaakt, zal ik het hier weer posten.

Een lichtschakelaar dashboard deel, waarin géén hoogteverstelling zit, kom ik trouwens nergens tegen (als ik hier vluchtig op Google).
Als redmiddel (mocht de oplossingvan Tees niet lukken), zou dit een prima oplossing zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Onlangs hier ook gehad.
De vraag die je je moet stellen, wat werkt er niet.
Komt er geen stroom naar de motoren, of hapert er iets bij de motoren.
Bij ons was dat het laatste, en na enig freubelen de stelmotoren er uit gekregen.
Zonder aangesloten te zijn aan de koplamp deden ze hun werk zoals het hoort.
Dingetjes maar een opengemaakt en er bleek wat rotzooi in te zitten.
Dit zoveel mogelijk weggewerkt, een beetje vers glijmiddel er op gedaan, gemonteerd en ze werken weer zoals het hoort.
Vraag me niet hoe die rotzooi aan de binnenkant kon komen, kastje is redelijk gesloten.
Wel kan ik me voorstellen dat door die rotzooi er enige frictie ontstond en de verstelling te zwaar liep.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken ook maar 2 schakelaars voor de Fabia I: lichtschakelaar met alleen een hoogtestelwieltje voor de koplampen, en de andere versie waarbij er ook een dimwieltje voor het dashboard zit.

Regelwieltje weghalen, zal het APK probleem waarschijnlijk ook niet oplossen: alle Fabia's zijn van bouwjaren dat automatische of handmatige aanpassing van de hoogte van de lichtbundel verplicht zijn. Daarnaast staat het ook op de oude APK-formulieren, dus zal bij een serieuze controle direct boven water komen.

Wat de zekering betreft, volgens mij zijn dit 2 verschillende zekeringen voor links en rechts, als je het zekeringkaartje in de zekeringkast hebt, kun je dit terugvinden.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dan heb je wel een scherpe keurmeester hoor @Cordoba! Moet je wel heel erg 'geluk' hebben om er zo een te treffen! Ik vermoed dat de meesten zien dat er geen hoogteverstelling in zit en het daarbij laten.

Maar @FabiaCombi05, is het probleem ondertussen al verholpen?
 

FabiaCombi05

Nieuw lid
Ik ben nog niet tot de oplossing gekomen.
De zekeringen 6, 50 en 54 heb ik doorgemeten, deze zijn goed.
Stekkertjes losgehaald en opnieuw ingestoken (ivm eventueel slecht contact).
Schakelaar uit dashboard gehaald en bekeken.
Maar helaas nog zonder resultaat.

Beide stelmotoren (links en recht) lijken niet te werken.
Weet iemand of deze hoorbaar draaien, als je aan het wieltje draait vanaf de bestuurdersstoel met de deur open en motorkap open en de auto op contact hebt (motor uit)?
Ik heb de bekabeling nog niet doorgemeten ivm tijdgebrek.
f7ff851b1f436350fab5cbd50c50cf25.jpg
1350f1f808e95c3ac1c762227bb50295.jpg
c52df432af50d2aee006c1dd4b8dda2e.jpg
eaa528df94b5405499f5c199747a2a0d.jpg
61da242093f5e5b12cf2785f9c194ec5.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn Fabia I heb ik ze nooit gehoord, maar als ik voor een muur stond, kon ik wel de lichtbundels naar boven/beneden zien bewegen. Nu weet ik niet of het aan mijn oren ligt, of omdat ik ze volgens mij alleen met draaiende motor gecheckt heb. Maar ik kan dus niet uitsluiten dat je een geruisloos exemplaar hebt, dat wel werkt (als ie goed wordt aangestuurd).

Ik weet niet op welke spanning die stelmotortjes moeten draaien (kan bijv. best 5 V zijn i.p.v. de standaard 12 V van de auto), anders zou je een stelmotor even los kunnen koppelen en kijken wat ie doet als je handmatig even (aantal secondes) wat spanning op zet, dan moet je kunnen zien of de bundel zich versteld heeft.
 

FabiaCombi05

Nieuw lid
Opgelost!
Alle stekkers nogmaals losgemaakt en ingespoten met contactspray. Ook de zekering.
Ineens werkte de hoogteverstelling weer!



Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan