Beetje pech met mijne S2

Na een maand en 2 weken mijne S2 te hebben, heb ik pech gehad dat hij op een dag niet meer wou starten.
Garage gebeld en gekomen kijken. Moest onmiddelijk naar de garage en hebben ze gezegd da mijn batterij kapot was die was volledig plat. Daarboven op ook nog een voledige nieuwe computer systeem moeten zetten.
Maandag was hij terug inorde.
Maar sinds gisteren vind ik dat hij bij neutraal of de kopeling ingedrukt altijd rond de 1000rpm zit, is da normaal? Of scheelt er iets en als ik hem start is het ook normaal da het iets langer duurt voor hij start? Het is een 1.6crtdi.

Begin toch wa moet te zakken over de auto
 

Gysman

Actief lid
1000 toeren kan, heeft te maken met het feit dat de auto nog niet warm is, na verloop van wat tijd zullen de toeren wat zakken. Wat het langer starten betreft: tja, het betreft een diesel, en die moet voorgloeien. Als je wacht tot de meters die uitslaan bij het op contact en weer terug op 0 staan, en je start dan, dan is er geen enkel probleem. Dus: op contact zetten, even wachten en dan starten.
 
ok bedankt al voor de info over de rpm.
maar bij het starten, laat ik altijd de wijzers gaan tot ze op nul staan en dan start ik de auto pas. altijd zo gedaan en nu laatste 3 dagen al ondertussen heeft hij langer nodig om te starten.
 

hemi24

Forumguru
waarom letten op de wijzers?

>lampje met gloeispiraal uit: sleutel om!

Al het echt koud wordt zul je merken dat de 1.6 TDI zelfs wel 1.300 toeren wil aannemen direct na het starten. Dit wordt stapje voor stapje terug geregeld tot ca. 650 omw/min bij een motor op bedrijfstemperatuur.

langer moeten starten voordat de motor aanslaat heeft waarschijnlijk te maken met de gemeten brandstofdruk aan de commonrail.
 
Voorgloeien boven 5°C is sowieso niet meer nodig met direct ingespoten dieselmotoren. Kijk maar eens in je handleiding.
Starten zou toch quasi ogenblikkelijk moeten gebeuren, anders heb je een probleem. Ook het start-stop systeem op je 1.6crtdi zal niet goed werken als je motor niet vlot start.
 
Bovenaan Onderaan