Beeindigen Leasecontract

Vraagje,

is er wel eens iemand geweest die voortijdig zijn leasecontract heeft beeindigd"?

Wat brengt dat voor kosten met zich mee?

Voortijdige beëindiging van een leaseovereenkomst, door middel van betaling van een afkoopsom en overdracht van het leaseobject. De afkoopsom is gebaseerd op het verschil tussen de handelswaarde en de boekwaarde, vermeerderd met eventuele kosten en winstderving.
 

VEEJAY

Forumguru
hangt van je leaseauto contract af dus wat jij met je werkgever hebt 'afgesproken'. Vaak afhankelijk van resterende looptijd + eigen bijdrage. Sommige werkgevers bieden de mogelijkheid de auto aan een collega over te doen. Vaak wil een nieuwe werkgever wel het contract overnemen of afkopen.
 
In 2002 had ik mijn leaseauto +/- 11 maanden in bezit met 22000 km op de teller. Mijn werkgever ging failliet waarna ik geïnformeerd heb wat het overnemen van de auto zou kosten. Het ging om een Octavia combi op gas, nieuwprijs €24500,-- en de leasemaatschappij kwam met een offerte die € 1300,-- (!) hoger lag dan de aanschafwaarde begin 2002. Alleen maar door de boete clausule etc, auto had nog niet eens zijn eerst onderhoudsbeurt gehad. Op mijn vraag naar de leasemaatschappij als ik als particulier naar een garage zou stappen en zonder een auto in te ruilen deze voor ongeveer € 23000,-- zou meekrijgen hebben ze nooit antwoord gegeven.
 
Mm. dat klinkt dus niet echt interessant. Snap wel dat het niet interessant is anders gaat natuurlijk iedereen zijn wagen inruilen voor een nieuw model.

Maar ben even benieuwd wat de ervaringen hier zijn!
 

VEEJAY

Forumguru
De vraag ging toch niet over kopen? Dat is een optie die ik niet eens genoemd heb omdat het vaak niet loont zoals hierboven staat.

1e jaar is het vaak handelswaarde - boekwaarde, daarna niet meer.

Succes ermee
 
1e jaar, handelswaarde - boekwaarde , hoe kan ik dze achterhalen
en na het 1e jaar, wat gebeurt er dan?
 

piair1982

Forumguru
Wat heeft dit draadje hier met deze afdeling van het forum te maken? Niets met fabia...
@moderator topic verplaatsen??
 
wist niet waar ik het onder moest zetten, betreft een fabia in dit geval.
Misschien daarom maar hier!

MIsschien onder algemeen, zou ook kunnen!
 

VEEJAY

Forumguru
Je kunt dat gewoon bij de leasemaatschappij opvragen (zelf of via de wagenparkbeheerder)

Wat na het eerste jaar, dat heb ik al voor je gepost... Lees het nog eens rustig door.
 

RogerS

Forumguru
Voor de "spelregels" en kosten van het voortijdig beëindigen van het leasecontract zul je toch echt bij je werkgever moeten zijn. Die stelt de spelregels op!

Goed idee is om vooraf van deze "spelregels" op de hoogte te zijn en dan pas te beslissen of je een leaseauto wil hebben. Zeker als je aan actieve carrièreplanning doet. Persoonlijk heb ik ervan afgezien om een leaseauto bij mijn werkgever te nemen.
 
Ik 'denk' dat er 2 aparte dingen zijn

1. De boete clausule van je werkgever naar jou (is bij mij in het contract opgenomen)
2. De boete clausule van de leasemij naar je werkgever(is denk ik ook in het contract leasemij <--> werkgever opgenomen)

Wat de kosten zijn en hoe deze berekend is heb ik geen antwoord op.
 

LenK

Forumguru
Hoe het met werkgever <-> geregeld is heb je niks mee van doen.
Het gaat om het eigen contract werknemer <-> werkgeven.
Bij nieuwe baan inbrengen in de salarisbespreking. Net zoals studiekosten en andere langdurige verplichtingen die je met je baas hebt afgesproken.
 
Lees goed de regeling door van je werkgever, wellicht dat hij ook kosten met je verrekend bij voortijdige beeindiging,

Bij een voortijdige beeindiging zal meestal een boete regeling in werking treden, hoeveel dat bedraagt kan vaak alleen je werkgever opvragen, die is contractant.
 
Bovenaan Onderaan