Bediening elektrisch raam passagierszijde

Wil.B

Lid
Sinds een tijdje ben ik trotse eigenaar van een Skoda Octavia Combi uit 2012. Voor de volledigheid; ik heb de Ambition Business uitvoering.

Alles aan de auto werkt prima behalve de bediening voor het elektrisch raam voor de passagier vanuit de bestuurder. Ik heb alleen elektrische ramen voor en heb dan ook aan de bestuurderszijde voor beide ramen een bediening zitten. De lampjes op allebei de knopjes brand echter reageert het raam van de passagier niet. Als je het raam bedient via de knop van de passagierszijde zelf doet hij het wel.

Ik heb via het display in de auto de bedieningsmogelijkheden zoals "uit", "bestuurder" en "alle" allemaal uitgeprobeerd maar dit werkt helaas niet. Ook als ik de bediening op "uit" zet dan ik toch het raam naar beneden laten komen.

Zelf zat ik te denken aan een defecte zekering of iets dergelijks maar geen idee waar ik moet beginnen met zoeken.

Wie kan mij advies geven over dit probleem.
 

Wil.B

Lid
Bedankt voor je reactie.

Dat klinkt voor mij nogal moeilijk om te doen. Kan ik dit zelf uitlezen? Zoja, hoe? Zonee, kan dit alleen bij de autogarage?
 

Wil.B

Lid
@adjego heeft de auto uitgelezen en tegelijkertijd wat aanpassingen gedaan.

Er waren geen foutmeldingen wat betreft de modules voor de aansturing van de ramen. Echter ben ik er erachter gekomen dat het passagiersraam niet volledig sluit op de automatische stand. Hij blijft op ongeveer 3 punten "hangen" en dat lijken iedere keer dezelfde te zijn.

Dus kort samengevat:
- Aanpassingen via maxidot werken niet / worden niet doorgevoerd mbt raam. Overige instellingen wel.

- Het raam aan de bestuurderszijde gaat wel "automatisch" omhoog maar omlaag werkt dit niet.

- Het raam van de passagier is niet te bedienen via de bestuurderszijde.

- Het raam van de passagier blijft bij "automatische" bediening iedere keer op 3 dezelfde punten hangen.

Het lijkt met dat er iets niet helemaal goed gaat in de bediening aan de bestuurszijde?
 

motomarz

Senior Member
Dat het raam blijft hangen gebeurt wel als de rubbers (en het raam zelf) vies zijn.
Blijkbaar is de motor dan niet sterk genoeg om door te duwen.
Maar dat verklaart de andere problemen nog niet.
 

Cordoba

Forumguru
Voor het passagiersraam dat niet reageert op de knop aan bestuurderszijde: mogelijk dat de knop zelf of de stekkerverbinding bij de knop niet in orde is, dit komt vaker voor bij verschillende Vagmodellen. Ik zou de schakelaars in het bestuurdersportier even uitbouwen, om te kijken of je daar iets kunt vinden.

Wat betreft de punten waar het raam blijft hangen bij bediening vanaf passagiersdeur: je kunt kijken of een grondige schoonmaakbeurt (ook in/onder de randen) verbetering geeft, en eventueel wat WD40 in de raamgeleiders spuiten. Helpt dit niet, dat is dit waarschijnlijk een voorbode van een raammechanisme wat vervangen moet worden (mogelijk beschadigde staalkabel).
 

Wil.B

Lid
Eerst maar eens opnieuw inleren kan ook al helpen...

Hoe leer ik de ramen opnieuw in ?

Voor het passagiersraam dat niet reageert op de knop aan bestuurderszijde: mogelijk dat de knop zelf of de stekkerverbinding bij de knop niet in orde is, dit komt vaker voor bij verschillende Vagmodellen. Ik zou de schakelaars in het bestuurdersportier even uitbouwen, om te kijken of je daar iets kunt vinden.

Wat betreft de punten waar het raam blijft hangen bij bediening vanaf passagiersdeur: je kunt kijken of een grondige schoonmaakbeurt (ook in/onder de randen) verbetering geeft, en eventueel wat WD40 in de raamgeleiders spuiten. Helpt dit niet, dat is dit waarschijnlijk een voorbode van een raammechanisme wat vervangen moet worden (mogelijk beschadigde staalkabel).

Bedankt voor deze praktische tip
 
Bovenaan Onderaan