Bediening defect spiegels, elektr.raam en vergrendeling chauffeur zijde

Nederbelg

Nieuw lid
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een probleem met mijn wagen.
Misschien kunnen we dit hier oplossen.

Ik heb een Skoda Octavia stationwagen uit 2007, diesel. Op de papieren staat model 1U5154. Het zegt mij niet zoveel maar misschien jullie wel.
Elektrische ramen, spiegels en vergrendeling o.a. ingebouwd in de linker deur.

Nu had ik het volgende voor:

Op weg van mijn moeder naar huis sprong plotseling het raam mijn medepassagier open. (rechtsvoor)
Ik weer dicht gedaan, sprong weer open. Dit ging voor 5 minuten continue door en dan met tussenposen van 1 uur, 1/2 dag of twee dagen weer terug opnieuw.

In het begin kon ik dit corrigeren door het raam te dichten met de bediening aan mijn kant. Nu kan ik dit alleen nog maar aan de andere kant.

Wagen binnen gedaan en conclusie was dat één of meerdere computer (of sturingsrelais) defect was. Ze wisten nog niet welke.
Schijnbaar zit in elke deur zo'n "computertje" en centraal.
Kosten zouden 330€ of 550€ (één of beide vervangen).

Nu is mijn vraag of dit inderdaad zoveel geld kost en kan ik dit niet zelf vervangen?
Is het gewoon uittrekken en opnieuw insteken? en waar vindt ik deze wisselstukken?

Voor een wagen die 5 jaar oud is, zou dit in principe nog niet mogen en het is veel geld

Voor de rest ben ik zeer tevreden over Skoda in het algemeen.

Dave
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou het eerst eens uitlezen middels een laptop en VCDS......
Waarschijnlijk een vochtprobleem in de linkerdeur, de module zit aan de raammotor.
Haal de portierbekleding maar los (handleiding in het download centrum) en maak de stekker schoon en droog......
 

Nederbelg

Nieuw lid
Dat hebben ze me vermeld en de conclusie was dat deze vervangen moet worden.

En even op bovenstaande terug komen, de auto moest binnen voor een tussentijdse onderhoud.
Ik heb gevraagd of ze er naar konden zien en dat ze me een belletje konden geven als de kosten te hoog waren.
Ze belden natuurlijk en ik schrok van de bedragen.
Toen maar even laten weten dat het nog niet gerepareerd hoeft te worden.
Zo'n module kan ik vinden waar?


Dave
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou er eerst eens even naar kijken, met name de stekker is een zwak punt, vervangen kun je altijd nog.
De doorvoer van portier naar de A stijl zit ook een stekker, kijk deze ook even na.(zwarte rubbertule lostrekken van de A stijl)
Of je koopt een compleet mechaniek met dezelfde nrs. op de sloop. (onderdelenlijn.nl)
 

Nederbelg

Nieuw lid
Ik zal eens tijd vrij maken om de deur paneel eens los te schroeven en de onderdelen na te zien en te fotograveren.
Dezelfde nummers zeg je? staan die op alle onderdelen van Skoda?

Dave
 

Nederbelg

Nieuw lid
Zo dit weekend de deurbekleding eens losgehaald en eens alles bekeken.
Zo te zien is de stekker droog al zit er aan de binnenkant van de deur aan de scharnierzijde wel wat condens.
Daar waar de enigste opening is.

Ik heb de module losgehaald en ik zie er toch geen aanslag of vocht in.
Is het nummer 104411-302 van de module? Dan ga ik eens zoeken.

Bytheway wat anders (ik wordt er moedeloos van) Nu brandt het lampje van "deur open".
Welke deur vraag ik me af en hoe controleer je dat?
En kan dit ook door dit module blokje komen?
Ik krijg de wagen niet meer op slot met de afstandsbediening wel open. rara wie het weet.

Dave

Skoda001.jpg Skoda002.jpg Skoda003.jpg Skoda004.jpg Skoda005.jpg
 

Ronnie

Forumguru
Je hebt geen mogelijkheid om de storing met een laptop en VCDS uit te lezen? Dit vereenvoudigd het storingzoeken aanmerkelijk.... Ook wordt in VCDS het juiste onderdeelnr. aangegeven, het door jou vermelde nr. is niet juist.
Het lamje "deur open"wordt ook aangestuurd vanaf deze module, eveneens de AB van de sleutel. Wanneer de microschwich in de CV module in het portierslot "open" blijft aangeven volgens de module werk de AB dus niet omdat immers alle deuren dan niet gesloten zijn. Er zit dus wel degelijk een fout in je raammodule, Met VCDS zou je kunnen kijken welke codering er in zit en of het nog de juiste is. Eventueel dan de storing wissen en opnieuw coderen. Anders stuur me even een PM dan heb ik nog wel een andere mogelijkheid misschien.
 

Nederbelg

Nieuw lid
Even tussen door mensen,

Weten jullie welk zekeringnummer de elektrische ramen zijn?
In afwachting wil ik deze even afsluiten.
Maar ik zie nergens in mijn boekje deze vermeld staan en heb net enkele uitgetrokken maar zonder succes.

Dave
 

Ronnie

Forumguru
zekering
23-SC23Portierregelapparaat bestuurders- en bijrijderszijde - ruitbediening 30A
32-SC32Portierregelapparaat, linksachter en rechtsachter - ruitbediening 20A
34-SC34Centraal regelapparaat voor comfortelektronica, portierregelapparaat links- en rechtsachter - ruitbediening 20A

 

Nederbelg

Nieuw lid
Bij deze wil ik nog even Ronnie bedanken met de hulp die hij mij geboden heeft.
Probleem is nu bekend, en gaat binnenkort opgelost worden.

Grt dave
 
Bovenaan Onderaan