Batterij leeg - auto is iets meer dan een half jaar

Djgoldilock

Nieuw lid
enkele weken geleden wou ik s morgens starten en was de batterij leeg/plat.
Wegenhulp gebeld. Starter eraan auto draaide terug en laadde normaal op volgens hem.
Hij vroeg op voorhand al of de auto s nachts gesloten was. Blijkbaar kan die op 1 nacht dan ook de hele batterij leegtrekken door alle computers die erin steken.
Op zijn advies toch langs de garage gegaan voor een diagnose.
Daar is de auto uitgelezen en was de conclusie dat er teveel "wachtstroom" verbruikt werd. Er werd meteen gevraagd of ik een usb stick in de wagen had. Ja, die heb ik al van het begin insteken.
Volgens de garage moet iedere usb stick uitgetrokken worden bij het verlaten van de wagen. Dit zou de batterij kunnen laten leeglopen.

Iemand dit ook al meegemaakt? Uitleg lijkt mee een beetje onozel...

Waarom zijn er dan verschillende usb poorten in de auto...
 

Joh@n

Forumguru
Welke week is jouw auto ongeveer geproduceerd? En welk type/motor hebben we het hier over? Er zijn al meerdere mensen (onder wie ikzelf) met accuproblemen geweest namelijk...
 

gdisselkoen

Forumguru
Ik heb in de 12-volts aansluiting in het dashboard, naast de phonebox, altijd een adapter zitten om via USB de telefoon op te laden. In deze adapter zit een ledje dat altijd brand, en dus stroom verbruikt.
Verder is er een dashcam ingebouwd die altijd aan staat, maar deze wordt wel automatisch uitgeschakeld als de spanning in de accu te laag wordt.

Tot op heden nog geen problemen ondervonden met de accu.
 

Rallye

Forumguru
Een gewone USB-stick (geheugen, zo neem ik aan) trekt toch geen stroom? Bovendien gaat de USB qua stroom uit bij het uitzetten van de radio (tenminste bij mijn O3). Dan moet het helemaal afgelopen zijn.... Vreemd verhaal.
 

B.Stuurder

Forumguru
Weer zo'n kletsverhaal van een dealer. Ik kan wel een boek schrijven van wat ik hier al voorbij heb zien komen aan onzin verhalen van dealers om maar onder issues uit te komen. Nu dit weer: van een USB stick raakt je accu leeg.

Welke meerwaarde hebben dealers eigenlijk nog, behalve dat je een auto "live" kunt bekijken in de showroom? Advies bij aankoop is shit, hulp bij problemen is shit en informatie is veel eerder van internet te halen dan de dealer überhaupt kan bijhouden.
Niet alle dealers zijn zo, maar je moet de goede toch wel met een vergrootglas zoeken.
 

Djgoldilock

Nieuw lid
Volgens de garage is het niet de usb die stroom trekt maar het systeem wat de usb bestuurt... Vroeg me ook af waarom de usb actief zou moeten blijven als de auto gesloten wordt...

Volgend week heb ik een afspraak voor enkele andere updates, dan ga ik het nogmaals navragen en zeker de batterij laten doormeten. De week erna vertrekken we naar oostenrijk, dus wil ik dat de batterij in orde is (met 2 kleine kinderen op de achterbank)
 

Joh@n

Forumguru
@Djgoldilock merk je met een echt koude start dat hij ook moeilijker aanslaat/start? En rij je veel korte stukken of ook regelmatig langere? Bij mij kwam het aan het licht na een dag of 4 korte ritjes.
 

Djgoldilock

Nieuw lid
bij koude lijkt hij idd ook moeilijker te starten.
Ik rij meestal "kortere" stukken. Minuutje of 20 naar t werk.
 

Superbst

Senior Member
enkele weken geleden wou ik s morgens starten en was de batterij leeg/plat.
Wegenhulp gebeld. Starter eraan auto draaide terug en laadde normaal op volgens hem.
Hij vroeg op voorhand al of de auto s nachts gesloten was. Blijkbaar kan die op 1 nacht dan ook de hele batterij leegtrekken door alle computers die erin steken.
Op zijn advies toch langs de garage gegaan voor een diagnose.
Daar is de auto uitgelezen en was de conclusie dat er teveel "wachtstroom" verbruikt werd. Er werd meteen gevraagd of ik een usb stick in de wagen had. Ja, die heb ik al van het begin insteken.
Volgens de garage moet iedere usb stick uitgetrokken worden bij het verlaten van de wagen. Dit zou de batterij kunnen laten leeglopen.

Iemand dit ook al meegemaakt? Uitleg lijkt mee een beetje onozel...

Waarom zijn er dan verschillende usb poorten in de auto...
Wtf,... Bij mij zelfde verhaal/leeftijd/type... en andere stroomgerelateerde sh*t zoals de koplampen bij jou ook.

Geen garantie wegens zogezegd ook "iets" laten insteken, dus 310€ factuur voor de leasemaatschappij/mijn werkgever.

De USB poort gaat na 1 minuut uit, de sigarettenaansteker/12V echter blijft wel stroom leveren, dat kan ik beamen.

Triestig inderdaad!!! Om niet te zeggen gewoon wraakroepend: mensen gewoon afwimpelen/op kosten jagen voor iets wat duidelijk VAAK voorkomt!

Welk type/merk batterij heb jij? Ook zo'n Moll EFB van 70Ah?
 

Rallye

Forumguru
Volgens de garage is het niet de usb die stroom trekt maar het systeem wat de usb bestuurt... Vroeg me ook af waarom de usb actief zou moeten blijven als de auto gesloten wordt...

Volgend week heb ik een afspraak voor enkele andere updates, dan ga ik het nogmaals navragen en zeker de batterij laten doormeten. De week erna vertrekken we naar oostenrijk, dus wil ik dat de batterij in orde is (met 2 kleine kinderen op de achterbank)

Het systeem is toch de radio? Die gaat na een half uur uit, gisteren nog gemerkt tijdens het autowassen. Bij mij zit er altijd een USB-stick in. Nooit problemen.....
 
Hier ook dit weekend de wagen gestart met beide zetelverwarmingen reeds op max, en met spiegelverwarming aan.
Auto had buiten geslapen in temperaturen rond het vriespunt.
Kreeg hem ook iets moeilijker gestart.
 

Horkje

Forumguru
Hier ook dit weekend de wagen gestart met beide zetelverwarmingen reeds op max, en met spiegelverwarming aan.
Auto had buiten geslapen in temperaturen rond het vriespunt.
Kreeg hem ook iets moeilijker gestart.


Bij de nieuwe S3 gaat de stoelverwarming uit als je de auto uit zet. Logisch natuurlijk maar bij starten zou je dan verwachten dat de stoelverwarming weer aan staat/gaat. Dat is dus niet het geval. Je moet dus iedere keer de stoelverwarming weer aanzetten. Heb er geen moeite mee maar wellicht is dit een bewuste keuze van Skoda dit (nu) zo te doen. Dat zegt dan misschien wel wat.....
 

Reggiereg

Nieuw lid
@Horkje Dat is niet helemaal waar, want als ik mijn contact uitzet (met de stoelverwarming aan) en binnen een half uur weer start, staat de stoelverwarming in dezelfde stand als voordat het contact uitgezet werd.
 

Joh@n

Forumguru
@Reggiereg en @Horkje ik kan me herinneren dat de tijd standaard 10 minuten is. Indien ik te lang in de AH loop vergeet hij het, anders niet. Dus een half uur is het (bij mij) zeker niet. Het is ook aanpasbaar met VCDS overigens.
 

oco1979

Forumguru
Eens men licht opgestoken in audi garage,moest daar een audi afzetten.
Die hebben nog niet gehoord van EFB batterijen in audi.
Gebruiken uitsluitend AGM, moet geld kosten bij audi he ;).

De EFB is er gekomen om de kostprijs van de AGM wat te verlagen.
Zou in theorie bijna dezelfde eigenschappen hebben......:pieker:
Met start/stopsysteem moet er wel een AGM/EFB inzitten en ook al de rest van het systeem moet ook gevoed worden.

Zeg altijd tegen klanten dat je vroeger na het starten een batterij kon uitnemen en de wagen bleef draaien en andere systemen waren redelijk te gebruiken.
Alternator kom het redelijk aan om "alles" zo wat te voeden.
Nu is dat niet meer mogelijk, batterij is een soort buffer en niet alleen maar om te starten.

Daarmee dat garage's meestal zeggen dat er verlies op zit die de klant zelf veroorzaakt.
Wat in sommige gevallen kan kloppen maar dan in andere gevallen weer niet,maar dan nog moeilijk doen.
Kweet nu uit eigen ervaring dat ze bij iveco moeilijk doen om batterij in garantie,daar in tegen andere componenten die defect gaan totaal geen probleem van maken.
Deze is zelf in onderhoudscontract.
Waarom zo moeilijk doen over een batterij is mij een raadsel.
Dus zo dat eventueel van andere merken ook gerust kunnen zijn.
 

oco1979

Forumguru
theoretische verschil tussen een EFB en AGM van Moll

upload_2018-1-18_14-14-10.png

Moll EFB Start-Stop
MOLL batteries in EFB technology combine the advantages and robustness of the classic lead acid battery with excellent performance at high currents and more than triple the cyclic lifetime of a normal battery.EFB batteries are ideal for application in vehicles with Start-Stop/Micro Hybrid technology and vehicles with many electric consumers. The good thermic stability makes this battery type the favorite for the installation in the engine compartment, but also for usage in areas with hot climate.

  • Optimaal voor Start-Stop toepassingen
  • De nieuwe ontwikkelde loodzuur accu
  • Meer dan 2 keer de levensduur tov standaard batterij
  • Hoge thermische stabiliteit (voor plaatsing in de motorruimte)
  • Voor voertuigen met veel electrische verbruikers
  • Optimale bescherming tegen lekken
Moll AGM
MOLL batteries in AGM technology meet the highest requirements in Start-Stop/Micro Hybrid applications. Their cutting-edge technology give AGM batteries a cyclic lifetime that is even longer than that of EFB batteries (more than three times of a classic battery!). It is also of advantage in vehicles where the battery is especially challenged by many electric consumers with high current demand (park heating, comfortable infotainment, windshield heating, or usage as stationary battery in industrial applications). As the acid is entirely absorbed by a glass mat, MOLL’s AGM battery is absolutely leakage-proof in all installation places and even when the box is damaged.

  • De AGM Start-Stop Batterij voor de hoogste vereisten.
  • Levensduur meer dan 3 keer tov een standaard batterij.
  • Extreme prestaties.
  • Voor voertuigen met electrische verbruikers.
 
Bovenaan Onderaan