Exciter
Administrator
Een stukje historie van Skoda
Škoda is één van de oudste automerken. De oprichters Laurin en Klement besloten in 1894 samen een firma in Mladá Boleslav te stichten met als primair doel het repareren en vervaardigen van rijwielen. Dit ging al snel over tot motorfietsen waarna de stap in 1901 naar hun eerste vierwielig motorvoertuig klein was. De eerste echte automobiel volgde in 1905. Vanaf dat moment werd Laurin & Klement ook actief in races. Zo zette het merk b.v. in 1908 het een recordsnelheid van 118,72 km/h. Teneinde de concurrentie het hoofd te kunnen bieden is halverwege de jaren twintig het merk Laurin & Klement opgegaan in het Škoda-concern, dat van oorsprong een fabriek van zwaar militair materieel en machines was. Vanaf dat moment heette de nieuw ontwikkelde auto’s Škoda.
Het nieuwe merk profiteerde van de goede reputatie, die in binnen- en buitenland was opgebouwd. Er bestond in die jaren een zeer lucratieve markt voor grote, luxueuze wagens. Tot 1928 werd een Škoda-model op een Hispano Suiza chassis gebouwd. (zelfs de Japanse Keizer kocht zo’n super Škoda.) Tot aan de tweede wereld oorlog was Škoda zeer succesvol in dit segment. In de laatste dagen van de tweede wereld oorlog werd de Škoda fabriek grotendeels verwoest. Dat men in de herfst al de eerste auto weer kon presenteren kwam doordat de ingenieurs tijdens de oorlog al een verbeterde versie van de Popular hadden ontwikkeld. Dat Škoda ook toen meteen succesvol was blijkt uit het feit dat Škoda in 1948 behoorde tot de top vijf van de best verkochte merken.
Het bouwen van simpele en relatief ruime modellen, waarbij de motor achterin was geplaatst, was dé trend in de jaren zestig. Škoda volgde deze trend in 1964 met de 1000MB. Helaas was de ontwikkeling een (te) lange, moeizame weg geweest waardoor hij al snel enigszins achterhaald was. Desondanks was de 1000MB een voorloper van een hele serie auto’s met de motor achterin. Net als Volkswagen hield Škoda lang aan deze bouwwijze vast. Na de in de kiem gesmoorde Praagse Lente werd ook bij Škoda de vrije ontwikkeling stopgezet dan wel sterk vertraagd. Een wrange constatering is het feit dat Škoda in 1974 een productierijpe, moderne auto klaar had staan. (motor voorin, aandrijving achter) Dat ontwerp werd door het Partijkader verkocht aan Fiat….
Het ging duidelijk bergafwaarts met Škoda. In 1984 werd de beroemde ontwerper Bertone in het geheim naar Mladá Boleslav gehaald.
De Favorit was in 1987 het resultaat. Alleen de Škoda rijders moesten even slikken want de prijs was maar liefst 40% hoger dan z’n voorganger. In 1991 werd Škoda, na ruim twee jaar onderhandelen, een definitief onderdeel van de Volkswagen groep. Als eerste werd er een begin gemaakt aan de opvolger van de Favorit, de Felicia. Deze verscheen in 1994 en zorgde voor wat brood op de plank bij Škoda. De grote ommekeer kwam in 1996 met de introductie van de Octavia, die zijn platform deelt met de toen eveneens nieuwe Audi A3. In 1998 volgde op basis van de hatchback versie een fraaie combi. Inmiddels is ook een 4x4 aan het gamma toegevoegd. Begin 2000 nam Škoda de Fabia in productie, een auto die wordt gebouwd op basis van het nieuwe A04 platform. Dit platform deelt Škoda met de Audi A2 en de nieuwe Volkswagen Polo. Deze reeks werd in 2001 uitgebreid met een combi en een sedan versie. Op de IAA in september jl. werd de
Škoda Superb geintroduceerd, het nieuwe topmodel van Škoda.
Zo laat Škoda zien dat een Tsjechische autofabrikant stormen kan overleven en zelfs voorop kan gaan in de strijd om de automobilist van de 21e eeuw.
bron: Skoda Nederland
Škoda is één van de oudste automerken. De oprichters Laurin en Klement besloten in 1894 samen een firma in Mladá Boleslav te stichten met als primair doel het repareren en vervaardigen van rijwielen. Dit ging al snel over tot motorfietsen waarna de stap in 1901 naar hun eerste vierwielig motorvoertuig klein was. De eerste echte automobiel volgde in 1905. Vanaf dat moment werd Laurin & Klement ook actief in races. Zo zette het merk b.v. in 1908 het een recordsnelheid van 118,72 km/h. Teneinde de concurrentie het hoofd te kunnen bieden is halverwege de jaren twintig het merk Laurin & Klement opgegaan in het Škoda-concern, dat van oorsprong een fabriek van zwaar militair materieel en machines was. Vanaf dat moment heette de nieuw ontwikkelde auto’s Škoda.
Het nieuwe merk profiteerde van de goede reputatie, die in binnen- en buitenland was opgebouwd. Er bestond in die jaren een zeer lucratieve markt voor grote, luxueuze wagens. Tot 1928 werd een Škoda-model op een Hispano Suiza chassis gebouwd. (zelfs de Japanse Keizer kocht zo’n super Škoda.) Tot aan de tweede wereld oorlog was Škoda zeer succesvol in dit segment. In de laatste dagen van de tweede wereld oorlog werd de Škoda fabriek grotendeels verwoest. Dat men in de herfst al de eerste auto weer kon presenteren kwam doordat de ingenieurs tijdens de oorlog al een verbeterde versie van de Popular hadden ontwikkeld. Dat Škoda ook toen meteen succesvol was blijkt uit het feit dat Škoda in 1948 behoorde tot de top vijf van de best verkochte merken.
Het bouwen van simpele en relatief ruime modellen, waarbij de motor achterin was geplaatst, was dé trend in de jaren zestig. Škoda volgde deze trend in 1964 met de 1000MB. Helaas was de ontwikkeling een (te) lange, moeizame weg geweest waardoor hij al snel enigszins achterhaald was. Desondanks was de 1000MB een voorloper van een hele serie auto’s met de motor achterin. Net als Volkswagen hield Škoda lang aan deze bouwwijze vast. Na de in de kiem gesmoorde Praagse Lente werd ook bij Škoda de vrije ontwikkeling stopgezet dan wel sterk vertraagd. Een wrange constatering is het feit dat Škoda in 1974 een productierijpe, moderne auto klaar had staan. (motor voorin, aandrijving achter) Dat ontwerp werd door het Partijkader verkocht aan Fiat….
Het ging duidelijk bergafwaarts met Škoda. In 1984 werd de beroemde ontwerper Bertone in het geheim naar Mladá Boleslav gehaald.
De Favorit was in 1987 het resultaat. Alleen de Škoda rijders moesten even slikken want de prijs was maar liefst 40% hoger dan z’n voorganger. In 1991 werd Škoda, na ruim twee jaar onderhandelen, een definitief onderdeel van de Volkswagen groep. Als eerste werd er een begin gemaakt aan de opvolger van de Favorit, de Felicia. Deze verscheen in 1994 en zorgde voor wat brood op de plank bij Škoda. De grote ommekeer kwam in 1996 met de introductie van de Octavia, die zijn platform deelt met de toen eveneens nieuwe Audi A3. In 1998 volgde op basis van de hatchback versie een fraaie combi. Inmiddels is ook een 4x4 aan het gamma toegevoegd. Begin 2000 nam Škoda de Fabia in productie, een auto die wordt gebouwd op basis van het nieuwe A04 platform. Dit platform deelt Škoda met de Audi A2 en de nieuwe Volkswagen Polo. Deze reeks werd in 2001 uitgebreid met een combi en een sedan versie. Op de IAA in september jl. werd de
Škoda Superb geintroduceerd, het nieuwe topmodel van Škoda.
Zo laat Škoda zien dat een Tsjechische autofabrikant stormen kan overleven en zelfs voorop kan gaan in de strijd om de automobilist van de 21e eeuw.
bron: Skoda Nederland