Bandenspanningscontrole systeem

SNARFB

Senior Member
Tijdens mijn vakantierit heb ik de bandenspanning verhoogd/verlaagd omdat het totale gewicht van de auto dit eiste. Normaal moet je dan het syteem kalibreren op de nieuwe bandenspanning (in mijn geval via de Columbus). Dit heb ik expres even niet gedaan om te kijken of het controlesysteem dit zou opmerken. Het viel me op dat het vrij lang duurt voordat de melding zich aandient. Ik denk na ongeveer een uur rijden. Iemand hier ervaring mee?
 

Frank C

Forumguru
Heb ook ivm vakantie de bandespanning verhoogd en wel de kalibratie (via Columbus) gedaan. Kreeg na paar uur de melding dat de spanning bij 2 banden (linker kant) afweek. Terwijl nameten liet zien dat de banden links en rechts dezelfde spanning hebben. Onnauwkeurig systeem, software bug?

Kreeg je melding voor alle vier de banden?
 

SNARFB

Senior Member
Nee, twee banden. Op het plaatje in de Columbus kreeg ik alleen de linker kant te zien. En inderdaad pas na een paar uur. Wel raar dat hij bij jouw met een melding komt terwijl je wel de kalibratie hebt uitgevoerd.
 

Rick

Senior Member
Dat het even duurt lijkt me logisch. De auto moet, zeker bij relatief kleine veranderingen in omloopsnelheid van de wielen tov elkaar, veel km's maken om te onderzoeken of er verschillen zijn. Bij een lekke band (waar het systeem uiteindelijk voor is) zal het plotselinge verschil in omloopsnelheid veel groter zijn en de melding dus sneller.
 

Frank C

Forumguru
Nee, twee banden. Op het plaatje in de Columbus kreeg ik alleen de linker kant te zien. En inderdaad pas na een paar uur. Wel raar dat hij bij jouw met een melding komt terwijl je wel de kalibratie hebt uitgevoerd.

Heb na melding de kalibratie gedaan. Vervolgens geen melding meer gehad. Na vakantie wat spanning van de achterbanden gehaald en weer kalibratie. Sofar so good.
 

Antera

Donateur
Systeem is niet onnauwkeurig. Het gaat idd uit van de afrolomtrek via de abs sensoren. Als je de auto scheef belast met een te grote belasting kan dit afwijkingen geven in de afrolomtrek en kan het idd even duren voor het systeem dit meld. Het systeem gaat niet uit van de banden namelijk.
 

Frank

Forumguru
Wat je zou moeten testen is dit: 2.8 of 3 bar rondom, calibreren. Daarna 1 band op 1.8 en (voorzichtig) gaan rijden. Zou geen uur mogen duren
 

om1

Senior Member
Let er wel op da na het indrukken van de calibratieknop het een tijdje duurt voordat het systeem werkelijk gekalibreerd is. Daar kunnen best wat kilometers overheen gaan.
 

Frank C

Forumguru
Wat je zou moeten testen is dit: 2.8 of 3 bar rondom, calibreren. Daarna 1 band op 1.8 en (voorzichtig) gaan rijden. Zou geen uur mogen duren

Dat zou je inderdaad niet mogen verwachten. Waarschijnlijk merk je het zelf wel maar systeem zou je juist snel moeten waarschuwen bij lekke of leeglopende band.
 

Antera

Donateur
Inderdaad moet de auto na calibratie de nodige km ters afleggen om de gegevens vast te leggen en vanaf dan werkt het systeem idd pas weer. Niet meteen nadat je de straat bent uit gereden. Hoeveel je ervoor moet rijden weet ik niet maar misschien wel te.vinden in het boekje?
 

Frank C

Forumguru
Dit las ik in instructie boekje:

Het controlelampje brandt als een van de volgende situaties zich voordoet:
De bandenspanning is te laag.
De structuur van de band is beschadigd.
De wagen is eenzijdig beladen.
De wielen van één as zijn zwaarder belast (bijvoorbeeld bij het rijden met een
aanhangwagen of bij bergop of bergaf rijden).
Sneeuwkettingen zijn gemonteerd.
Het reservewiel is gemonteerd.
Een wiel per as is vervangen.

En

VOORZICHTIG
De bandenspanningscontrole vervangt de regelmatige bandenspanningscontrole
niet, omdat het systeem een gelijkmatig drukverlies niet kan herkennen.

Het systeem kan bij een zeer snel teruglopende bandenspanning niet waarschuwen,
bijvoorbeeld bij een klapband. In zo'n geval proberen de wagen voorzichtig
zonder heftige stuurbewegingen en zonder al te sterk afremmen tot stilstand
te brengen.

Het is noodzakelijk elke 10.000 km of 1x per jaar de basisafstelling uit te voeren
om zo een correcte werking van de bandenspanningscontrole te garanderen.
 
Bovenaan Onderaan