bandenspanning

Rosinfield

† In Memoriam
Op de binnenkant van de tankklep staat als bandenspanning vermeld 2.2 rondom bij lichte belasting en 2.3 voor en 3.0 achter bij 5 personen met bagage. Heb even gechecked wat er bij aflevering voor spanning op zit en dit blijkt 2.8 rondom. Had al het idee dat ze vrij hard waren, maar op zich vind ik het niet onprettig. Denk ook dat zelfde spanning rondom in mijn geval ok is, omdat in de bagageruimte slechts 35 kg hond zit en verder 2 personen voor en tussenin de bagage. Ben benieuwd naar ervaringen/voorkeuren van anderen op dit punt.
 

wimv

Actief lid
@Rosinfield: Ik heb ze rondom op 2.4 staan. Rij ook graag met wat hardere banden. Maar 2.8 lijkt me wel wat te hard (verkeerde slijtage ??). Kijk even naar de post van Wimus in "handige linkjes". Misschien dat je daar iets uit kunt halen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vond ergens het volgende, wat dan de hoge spanning verklaart.


Bij een te hoge spanning wordt de wegligging snel slechter.

Nieuwe auto's krijgen uit de fabriek een behoorlijk hoge spanning mee, zo'n 3,5 a 4,0 bar. Dit om te voorkomen dat er vlakke kanten aan de banden komen als zo'n auto lang onverkocht op een opslagterrein staat.


Denk dus dat ik ze ook maar op 2.4 rondom ga zetten, dat lijkt me prima.
 

FredV

Banned
0,1 à 0,2 boven de geadviseerde bandenspanning is geen enkel probleem en rijdt zelfs iets zuiniger. (wordt ook wel bij zuinig rijden geadviseerd).
Maar, altijd je banden meten als ze koud zijn!!!
Wel vreemd dat de garage de spannig te hoog heeft gelaten, daar betaal je tenslotte die hoge afleveringskosten voor.
Te hoge bandenspannig veroorzaakt slijtage in het midden van je bandenloopvlak en niet over het hele loopvlak. Te lagr spanning dus aan de zijkanten van het loopblak.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ok, maar wat ik me dan afvraag is het volgende. Bij zware belasting (5 personen +bagage) wordt achter 3.0 geadviseerd. Geldt dat slijten dan niet?

Ook bij m'n vorige auto merkte ik soms dat de banden bij een beurt ook fors hoger (0,4) waren gezet.
 

CaseyBasey

Actief lid
Bij zware belasting zakken de banden in en een hogere bandenspanning tilt de banden weer in z'n normale vorm.

*** edit ***

Bij te hoge spanning krijg je extra slijtage in het midden van het loopvlak, zoals FredV ook schrijft. Dat komt omdat de band bol gaat staan onder te hoge spanning. Wanneer de auto vervolgens extra belast wordt, zal de band z'n normale vorm gaan aannemen en zal het loopvlak weer breder worden.
 

corsaar

Senior Member
Banden Compressor

Ik ben van plan om een bandenpomp/compressor aan te schaffen.
Bij een winderig pompstation vind ik dat een heel gedoe.
Zijn er ook mensen die een persoonlijke ervaring hebben?
Wat is een goede compressor ?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb voor noodgevallen een voetpompje. Bij het Gulf station in Friesland hebben ze vind ik een prettig apparaat. Je stelt met + en - knop de gewenste spanning in en dan heb je 5 minuten. Als de band op de ingestelde spanning is, hoor je een piep. Kost 50 ct.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hij staat nu rondom op 2.4. Rijdt wel wat comfortabeler. Net nog even met mijn gamma-metertje gecontroleerd en dat gaf 2.5/2.6 aan, dus wsch was die 2.8 ook wat minder. Weet iemand iets over de betrouwbaarheid van dat soort metertjes? Neem aan dat dat ding bij de pomp de juiste waarde instelt.
 

MarcoO2

Forumguru
een simpel "gamma-dingetje" is niet echt betrouwbaar. Heb er zelf een bij de Halfords gekocht, van Michelin, zit ook gelijk een lampje in, dus je ziet wat je doet. Die is behoorlijk betrouwbaar, in ieder geval goed genoeg voor je bandenspanning. Gebruik ik altijd ff voordat ik het circuit opga.
 

Rosinfield

† In Memoriam
in zekere zin is hij nu dus wel redelijk betrouwbaar, omdat ik nu weet dat ik er ca 1.5 moet aftrekken. Maar ik ga toch maar een betere aanschaffen.
 
Bovenaan Onderaan