Bandenspanning

Cordoba

Forumguru
@Noord26 misschien die klote verwijderen, als het erfelijk is, dunt het dievengilde dan ook uit.:D

@Corné de Kluijver twaron is gewoon hetzelfde als aramide en kevlar (alleen andere producent, dus andere merknaam). Het effect van de vezel is sterk afhankelijk van welke richtingen de vezels liggen. Overigens helemaal vlak zal het oppervlak ook bij zo'n band niet blijven, maar een factor 10 (of iets meer) minder bolling zou mij niets verbazen, ook kevlar rekt een heel klein beetje.
 

CDK

Forumguru
@Cordoba, wat betreft de naam van het beestje, dat is correct, maar als je Googled op kevelar kom je niet op banden uit en bij Twaron wel ;)
 

Cordoba

Forumguru
Ik had dat spul al meer dan 30 jaar terug (letterlijk) in handen, en ken dus ook de geschiedenis wat beter dan de meeste mensen.


Edit: even de google test gedaan, en ik vond redelijk bovenaan in de lijst fietsbanden met kevlar.
 
Laatst bewerkt:
@rsinair, tenzij je met de beste band die er is op pad bent, Google maar eens op twaron gordel ;) die band is altijd recht, ook met te weinig en ook met te veel druk er in, @Noord26 weet waar ik het over heb ;) je zult ook wel een filmpje tegen komen dan en nee het is geen marketing truckje of mooi verhaal, maar realiteit :) altijd de benodigde grip is dan een een feit!


Mee eens dat je het uitbreekgedrag in een doordraaier al voelt aankomen, het overkomt je niet ineens. Anders wordt het wel degelijk als je iets tegenkomt wat een verstoring kan geven op je wegligging, zoals een kleine oneffenheid in het wegdek, als je dan niet alert bent, kun je verrast worden. PS ik rij Conti SportContact5.

In mijn post heb ik hopelijk niet de indruk gewekt dat ik vond dat door een paar tienden bar verschil mijn band 'bol' zou zijn gaan staan ofzo ? Dat is namelijk niet mijn idee. Echter denk ik wel dat de bandenspanning veel invloed heeft op hoe de band en de auto omgaat met die oneffenheden. De lagere bandenspanning zorgde bij mij kennelijk voor de tolerantie en 'zachtheid' om die ribbels op te vangen en grip te houden, waar de hogere bandenspanning net hard genoeg was om de band meer over die ribbels te laten stuiteren waardoor de achterkant iets opzij schoof. En ja, ik reed aardig richting de limiet omdat dit nou eenmaal leuk is en bij normaal gebruik zal het een non-issue zijn, maar de gemiddelde lease-rijder maakt zich waarschijnlijk ook minder druk om tienden bar's bandenspanningverschillen en rijgedrag.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan