Bandenspanning meter

Erwin

Lid
Mijn yeti, okt 2010, heeft al 2 maal onterecht aangegeven dat ik de bandenspanning moest checken. :722: Prima bandenspanning !

Hebben jullie deze melding weleens gehad? Je schrikt je rot, lekke band met dit weer.
 

EdK

Forumguru
en even de druk controleren en eventueel op druk brengen en dan de boel resetten ?
Of komt het dan toch nog terug ?
 

michelover

Forumguru
Ik heb hetzelfde gehad met mijn RS best schrikken bij 200+ als het alarm van de banden spanning af gaat. Bij de dealer hebben ze toe de software geupdate. Was een terugroep actie welke ze bij skoda niet belangrijk genoeg vonden om te melden. Moet wel zeggen dat ik er daarna geen problemen meer mee had. Zou de dealer eens bellen of dit nu misschien bij de Yeti ook speelt.
 

ppaddo

Lid
Bij mijn Octavia word ik ook helemaal gek van dit achterlijke lampje. Zodra de temperatuur maar een paar graden wisselt (en dat hebben we de laatste tijd best vaak gehad) springt dat ding aan. Resetten houdt hem een paar dagen/weken weg en dan verschijnt ie weer. De 15e moet de mijne voor een beurt, zal gelijk eens vragen of ze kunnen kijken voor een software update. Nu rij ik waarschijnlijk door als er echt wat aan de hand is!

Overigens zijn mijn banden een maatje groter dan standaard. Wellicht dat dat ook mee speelt.
 

Noord26

Forumguru
Dat ze een maatje groter zijn moet niets uit maken. Ik heb winterbanden in een maatje kleiner. Als ik ze gewisseld heb en op een vlakke ondergrond sta houd ik de knop even in en nog dan werkt het perfect.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb vijf jaar lang en ruim 190.000km in een O2 gereden die bandenspanningscontrole aan boord had.
Een aantal malen kreeg ik een waarschuwing:
-Toen de bandenspanning aangepast was bij een onderhoudsbeurt en de 'deskundigen' van de garage vergeten waren de stand te resetten. (terecht dus)
-Op de Autobahn, net toen ik een heel stuk tegen de 200km/h reed. Was ff schrikken, maar het bleek een langzaam leeglopende achterband te zijn. (terecht dus)
-Keer in Nederland, was met een voorband door een grote doorn gereden, had de band doorboord en veroorzaakte leeglopen. (terecht dus)

M.a.w. het funktioneerde prima! Wellicht dat bij de Yeti de software matige calibrering niet helemaal 100% was/is en na de update wel?

Oh ja, het functioneerde zowel met winterbanden als met zomerbanden, rond verschillende velgen.

ps: het bandenspanningscontrole systeem meet niet de absolute bandenspanning, maar verschillen! M.a.w. onderlinge verschillen t.o.v. de vastgelegde waardes (met dat knopje op het dashboard). Hiervoor worden de meetwaardes van de ABS sensoren gebruikt. Een zachtere of hardere band veroorzaakt een andere omtrek van de totale band en dat wordt gemeten...
 

Monteurtje

Forumguru
Bij de garage waar ik werk komen wel eens klanten met dat lampje. Dan zeggen ze dat die het al 2 week doet. Elke keer resetten. Vraag je of ze de bandenspanning gecontroleerd hebben. Nee, het ziet er wel goed uit. Auto is net 4 week oud kan toch geen lekke band hebben. Vervolgens controleren bij de banden. En ja hoor. Een band met nog maar 1 bar. En een dikke spijker.
Ik wil niet zeggen dat er altijd wat is. Maar controleer voor de zekerheid wel altijd even of de spanning goed is. Een te groot verschil in profieldiepte kan ook de oorzaak zijn.
 

hemi24

Forumguru
Ik sluit mij volledig aan bij het verhaal van Captain Hook, systeem werkt perfect, als het begint te jengelen is er ook iets aan de hand...

Maar als je het systeem natuurlijk niet goed inleert, mag je er ook niet van verwachten dat het adequaat reageert..!

Dus banden op spanning brengen (per as zelfde spanning) en dan voor je wegrijdt even het knopje 3 sec. ingedrukt houden om nieuw inleercyclus te starten.

Je Skoda is net een kind: als je 'm niet goed behandelt/opvoedt moet je je er zo nu en dan even aan ergeren... ;)
 
Bovenaan Onderaan