bandenslijtage SC2

the godfather

Nieuw lid
exstreme bandenslijtage onder normale rijomstandigheden.
16.000km en bandenprofiel +/-3.5 mm.
Banden conti sporttrack2 225 r18"Y92
 

Bakkertje

Forumguru
Eeuhm, ja en wat is nu je vraag / opmerking?

Het tempo waarin je banden slijten is volgens mij 100% afhankelijk van je rijstijl, dus hard optrekken en hard door de bochten maakt dat ze hard slijten..
Mijn schoonouders rijden al 90 dkm op 1 set banden (wel afgewisseld met winterbanden). Ikzelf doe zo'n 45 dkm met een set met een gemiddelde rijstijl.

3,5 mm dan ben je volgens mij ongeveer op de helft, dus je zou er zo'n 32 dkm mee kunnen doen..?
 

TDI_DSG

Senior Member
@the godfather: Het viel mij ook al op. Ik heb dezelfde banden als jij hebt en ik ben na 20.000 km ook al de helft kwijt. De slijtage is dus iets minder hard als bij jou, maar nog steeds hard. Ik rijd erg veel op de snelweg en ben geen echte 'bochtenpikker' of 'racer'. Bij mijn vorige octavia had ik 17 inch continental 225 breed en daar deed ik 60000 km met een set voorbanden. Bij de garage zeiden ze dat dat heel erg netjes was. Mijn rijstijl is in de Superb voor mijn idee alleen maar rustiger geworden en de bandenslijtage gaat harder. Rara hoe kan dit. Bovendien vond ik het vreemd dat zowel voor (de aangedreven wielen) als achter even hard slijt. Dat heb ik nog nooit gehad met een auto....
 

Gerrit Vinkers

Nieuw lid
Hallo, op mijn Sii waren Pirelli 225/45R17 Pzero gemonteerd en daarnaast een setje Michelin Alpin winterbanden. Nu zijn de Pirelli vervangen door Goodyears. De Pirelli banden heb ik ca 70K mee gereden waarna ze een restprofiel hadden van 2 a 2,5 mm. Wel moet ik zeggen dat de bandne bereden zijn op een spanning van 3 bar voor en 3,4 achter. dit is een aantal tienden boven de advies spanning bij volle belasting. Deze hogere spanning zorgt voor minder rolweerstand, en daardoor ook minder warmteontwikkeling en slijtage. Mijn advies is dan ook generel om de adviesspanning met ca 0,2 bar te verhogen en hierdoor meer km met de bandne te kunnen rijden. een nadeel is dat het comfort van de bandne minder is, maar ja daar hebben we schokbrekers voor.
Een sneel slijtage van banden is vaak in relatie te brengen met een te lage bandspanning, controleer deze regelmatig.
 

hemi24

Forumguru
Wel moet ik zeggen dat de bandne bereden zijn op een spanning van 3 bar voor en 3,4 achter.

Met die spanning weet ik zeker dat het profiel alleen in het midden is verdwenen!

Spanning bij licht belaste S2 met 225/45R17: (V) 2.2; (A) 2.4;
Spanning zwaar belaste S2 met 225/45R17: (V) 2.4; (A) 3.1;
 

michelover

Forumguru
Ik heb wel geen combi maar mijn conti's ook 225/45 R18 hebben na 18000km gemiddeld nog 6,5mm profiel.
En ik ben niet van het rustige rijden.
Slijtage is overigens aan de voortrein iets groter dan achter. (0,2mm)
 

van_der_P

Senior Member
3,5 mm dan ben je volgens mij ongeveer op de helft, dus je zou er zo'n 32 dkm mee kunnen doen..?

Als de banden van mijn Skoda minder profieldiepte hebben dan 3 a 3.5 mm worden ze vervangen.
Op een nat wegdek is je remweg met nog maar een profieldiepte van 3 a 3.5 mm het dubbellen van nieuwe banden.
 

the godfather

Nieuw lid
Ondanks een rustiger rijstijl toch een grotere slijtage.
Auto door dealer onderzocht en 1 kleine afwijking gevonden.
Maar alle 4 de banden slijten even hard.
Importeur had nog nooit van deze klacht gehoord en steekt zijn struisvogelnek in het bekende zand.
Gelukkig komt de dealer met een coulance regeling.
Die weet wel hoe het hoort.
Dus geen conti sporttrack meer.
 

turboturbo

Forumguru
Ik pomp mijn banden ook vrij hard op (2,7 bar minimaal, na een tijdje pomp ik weer bij vanaf ong. 2,4 naar 2,8) Maar ik krijg niet de indruk dat dit goed is voor de banden. Je rijdt wel een stuk zuiniger. Ik heb tijdelijk en set leenvelgen om mijn eigen velgen op te knappen. Ik merkte bij het eraf halen en ze naar de schuur rollen dat 2 banden een heel ietsje bol stonden (maat 195/50) Dat lijkt me geen goede ontwikkeling.
 

the godfather

Nieuw lid
Dealer geeft een coulance regeling waarbij als ik naar bv. een kwikfit ga goedkoper uit ben .
Dus op internet maar en set velgen en banden gevonden die zelfs €200,= goedkoper zijn dan de coulance regeling.
Toch een geluk bij een ongeluk.
Nu dus ook een set velgen voor toekomstige winterbanden.
Dealer is hierdoor weer een klant kwijt.
 

the godfather

Nieuw lid
Als nog nieuw set banden en velgen geplaatst( marktplaats) second opinie gevraagd bij ander uitlijnstation. Hierbij waren nog steeds afwijkingen van onderstel. Voorwielen scheef tov elkaar en achterwiel niet meer te stellen. Ondanks controle door dealer. Wielen staan niet goed onder auto. Dus weer terug naar dealer en wederom gaat dealer kijken naar uitlijning.
Wordt vervolgd.
 
Bovenaan Onderaan