Bandenplakset SII Greenline

Gelukkige maandag allemaal,

Om maar direct met de deur in huis te vallen: wat zijn de ervaringen hier met een bandenplakset.
Ik weet dat ze dat bij de GL steken om gewicht te besparen maar ik vertrouw dat kitje toch niet echt. Ik heb nog niet dikwijls een lekke band gehad, maar je zal het zien.... de volgende lekke band is waarschijnlijk een die je niet dicht krijgt met wat lijm.

Ik heb net een set winterbanden op velg aangeschaft (met krik) en heb dan maar één zomerband in de koffer gelegd.

Ik voel me in ieder geval al een stuk geruster :xyxthumbs:

Nu vraag ik me wel af wat het gewicht van het reservewiel gaat zijn op het verbruikt.....

mvg,

Tim
 

MennoW

Forumguru
Verschil in verbruik ga jij niet merken met of zonder reservewiel.
Reparatie (meuk) is alleen om je thuis te krijgen met een klein spijkertje in de band o.i.d. Daarna kun je de band ook gelijk weg flikkeren en blijft een partij zooi op je velg achter om schoon te maken.
Gewoon een krik, sleutel en band in de bak. Eventueel velg op de sloop halen. 5x112 past op de meeste vag auto's
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad. En het kan aardig goedkoop, want je hoeft alleen maar het kriksetje (krik, sleutel, kunststof inlay en een spanbandje) a 49.50 te kopen. Als reservewiel kun je nl. gewoon een winterwiel (of, in de winter, een zomerwiel, achterin leggen.
Wel even checken of je zomerwiel achterin past, want sommige brede zomerwielen passen niet in sommige kofferbakconfiguraties.
 

hemi24

Forumguru
Nu vraag ik me wel af wat het gewicht van het reservewiel gaat zijn op het verbruikt.....

Tenzij je het reservewiel op het dak gemonteerd hebt: weinig tot nauwelijks merkbaar.
Haal voor de grap maar eens alle zooi uit de auto die je links en rechts wegstopt achter/in de diverse opbergvakken, heb je zo weer een reservewiel aan gewicht bijelkaar gespaard...
 
Het verbruik door het hogere gewicht in de koffebak zal verwaarloosbaar zijn. Ik denk dat je eerder merkt dat je verbruik toeneemt door je winterbanden. Sinds ik ruim 2 weken geleden winterbanden (Conti WinterContact TS850) heb laten monteren zie ik het verbruik van de SIIC toenemen. Ook al is de winterband testwinnaar bij de ANWB en scoort de band goed op verbruik, helaas merk ik een toename in verbruik.
 
Bedankt voor de antwoorden. Die "zooi" in de bakjes links en rechts lijkt idd zo veel te wegen als een reservewiel :)

Sinds ik ruim 2 weken geleden winterbanden (Conti WinterContact TS850)

Ik heb dezelfde winterbanden. Nog geen verschil in verbruik gemerkt.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad. En het kan aardig goedkoop, want je hoeft alleen maar het kriksetje (krik, sleutel, kunststof inlay en een spanbandje) a 49.50 te kopen. Als reservewiel kun je nl. gewoon een winterwiel (of, in de winter, een zomerwiel, achterin leggen.
Wel even checken of je zomerwiel achterin past, want sommige brede zomerwielen passen niet in sommige kofferbakconfiguraties.

Je kunt ook nog kriksetje uit een sloopauto halen, dan zul je nog goedkoper uit zijn.
 

paulDS

Nieuw lid
Ik ben in het bezit van een SuperbII Greenline en zit dus ook zonder reservewiel. Ondertussen heb ik al 2 maal (op 115.000 km) een lekke band gehad en heb me telkens uitstekend uit de slag kunnen trekken met de bandenreparatiekit die meegeleverd werd. De eerste keer ging het gewoon verbazend goed.
De tweede keer was de perforatie wel groter en heb ik na ca 5km te hebben gereden de band opnieuw op druk moeten brengen. na 10 km nog eens gechecked, was wel nog wat lucht uit maar spanning was nog OK. Wel hing er aan de binnenzijde van de wielkast een flink pak witte latex, maar deze is zeer gemakkelijk en eenvoudig er af te halen. De band bleef verder op spanning. Enkele dagen later ben ik naar de bandencentrale geweest om de band definitief te laten herstellen. Hoewel ik exact de plek van de perforatie kon aanduiden kon er niets gevonden worden. De band is dan maar opnieuw gemonteerd (profieldiepte nog >6mm) en zit er nu al 5000 km onder, geen enkel probleem en totaal geen verlies op de bandenspanning. Wel vertelde de monteur mij dat hij wist dat het bandenherstelproduct van Continental (wat in de Superb zit) bekend staat als het beste product op de markt. Bij de VAG dealer kost het ca.30€ -zonder Btw dacht ik. Volgende keer eens gaan informeren bij die bandencentrale.
Er is wel één groot nadeel aan de bandenreparatiekit: de fles met de Latex zou je eigenlijk om de 2 jaar moeten vernieuwen. Lijkt een beetje ver gezocht, maar ik heb wel ondervonden dat het product dikvloeibaar wordt als het ouder is, maar het ging nog wel vlot doorheen het ventielslangetje (het ventieltje moet je wel verwijderen, een reserve ventieltje zit in het pakket, evenals een sleuteltje om het in en uit te draaien)
Het belangrijkste voordeel van de bandenreparatieset is volgens mij niet de "verbruiksvermindering door gewichtsbesparing" (wie gelooft die mensen nog? :D maar wel het vrijkomen van een niet te onderschatten extra bergruimte onder de kofferruimte. Komt telkens goed van pas als de wagen wordt volgestouwd voor de vakantie.:laugh:
 

Michel

Forumguru
Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zag/zie het niet zitten om zonder reservewiel en met alleen zo'n spuitbus rond te rijden.

Mijn dealer was erg flexibel: ik moest een reservewielkit bestellen (kosten: 45 Euro) waarbij dadelijk bij de aflevering van mijn Superb het reservewiel uit mijn huidige Octavia als "nieuw" reservewiel voor mijn Superb wordt ingezet. Die band is toch niet eerder gebruikt. De spuitbus en compressor in mijn Superb verhuizen dan weer naar de Octavia.
 

paulDS

Nieuw lid
Voor alle duidelijkheid : De bandenreparatiekit van Continental kan je niet zomaar vergelijken met een "spuitbus" die je bij de auto-onderdelenboer kan kopen.
Dat is echt appelen met peren vergelijken.
Zo'n spuitbus zou ik nog niet voor mijn fiets durven gebruiken !
 
Bovenaan Onderaan