Bandenkeuze voor Seat Leon ST 5F / 225-40-18

PizzaPieter

Donateur
Goeiemorgen,

Mijn schoonpa heeft de auto vandaag voor onderhoud en ik vermoed dat de banden binnenkort vervangen mogen worden. Uit voorzorg ben ik al even aan het inlezen en kijken etc etc voor nieuwe all-seasons, maar nu vroeg ik mij dus af....

Toen ik de auto kreeg zaten er XL banden onder. Toen ik ze vervangen heb, heb ik dat gewoon blind wéér gedaan, maar is dat voor mijn auto niet een beetje onzinnig?
Ik kom 1x per jaar in Duitsland waar ik dan over ca 7km even 200kmu kan rijden en de rest van het jaar ben ik een brave burger die zich aan de snelheid houd.

Tees

Donateur
XL banden heeft niet zoveel te maken met snelheid, maar met het draagvermogen. Het geeft meestal alleen aan dat een band voor een hogere loadindex dan normaal voor die bandenmaat geschikt is, maar tis een arbitraire aanduiding van de fabrikant zelf.
En idd, dat is voor een Seat Leon nogal overkill. Qua bandenspecificaties is t vrij simpel: maat (die weet je al), de minimale loadindex kan je berekenen door het maximaal toelaatbaar gewicht te delen door 4, en de minimale snelheidsindex moet boven de topsnelheid liggen.

Over het algemeen zijn de voorgeschreven bandenspecificaties al erg ruim gerekend wat betreft load- en snelheidsindex. Ik ben er geen fan van om nog hoger te gaan zitten dan dat, dan krijg je alleen maar stijvere en zwaardere banden, zonder dat dat ergens voor nodig is.

PizzaPieter

Donateur
Hi, ik begreep dat XL bedoeld was in eerste instantie voor het gewicht, maar óók voor 'sportieve' auto's (en ik bedoel niet een Twingo met striping) of eigenlijk auto's met grote vermogens.
Maar goed, dat terzijde, ik heb het idee dat dat voor mijn auto overkill is en het rijcomfort bij normaal rijden beter zou zijn met niet-XL banden.
Ik zie alleen dat er een boel banden al standaard XL zijn :(

Tees

Donateur
XL is in principe bedoeld voor (en staat voor) Extra Load. Maar een stijvere wang/hiel maakt natuurlijk ook dat de band als geheel stijver wordt, en dus wat sportiever rijgedrag aankan. Dus het kan goed zijn dat deze banden ook geliefd zijn onder sportievere bestuurders of autos met een hoog vermogen. Maar volgens mij val jij onder geen van deze categorieën, en dus lijkt een normale band mij voldoende.

Ik had overigens ook het probleem dat de zwaardere banden beter verkrijgbaar zijn (en soms zelfs goedkoper) dan de normale banden. Maar met een beetje zoeken zijn die normale banden vast ook nog wel te vinden.

PizzaPieter

Donateur
Dank allemaal.

Gelukkig hoeft de koppeling niet vervangen te worden, maar de banden rondom wel.

Nu dus gaan oriënteren welke dan. Ik hoorde hier op t forum lyrische geluiden over Michelin CrossClimate 2 en ook de Goodyear Vector 4season Gen3 hoorde ik ergens.

Mensen ervaring op een 5F?

hemi24

Forumguru
Optie 3: Vredestein Quatrac Pro :thumbsup:

Zitten hier onder de Golf in de maat 225/40R18; eronder laten zetten bij aanschaf en nog geen moment spijt van gehad!

Voor de Scala zitten denken aan de Kleber Quadraxer 3 (scoort goed op laag geluidsniveau); een beetje de poor man’s CrossClimate… :maakmegek:
Kleber is 100% dochter van Michelin.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Die testen willen nog wel eens alle kanten uitgaan, dus daar vertrouw ik niet blind op. E.e.a. hangt sterk af van hoe de combinatie band-voertuig uitvalt, en van de geteste bandenmaat en de manier van testen. Toen ik me er opnieuw in ging verdiepen (toen de IJsvogel voorzien moest worden van nieuw rubber), kwam ik tot de conclusie dat de Michelin CC in bijna elke test hoog eindigde. Voor sommige andere merken was t beeld meer gemengd. Dus heb ik, ook vanwege de al positieve ervaringen die ik ermee had, CCs eronder gelegd

PizzaPieter

Donateur
Jaja, ik ook, dit was een Engelse test met 19".

Uit meerdere testen kwam dat CC heel goed was als er veel sneeuw was. O.a. Pirelli komt heel goed uit bij regen.

EdK

Forumguru
Ben momenteel nog me fabrieks banden aan t oprijden, maar 100% zeker dat er dan weer Vredesteins 4 seizoens banden onder komen.
Bij vorige 2 wagens zeer goed bevallen, goede grip met alle weersomstandigheden en vond ze ook relatief stil.
Bedrijfswagen heb ik Conti gehad, Bridgestone (beide 4 seizoen) en nu ook Vredesteins !
En voor mij bij beide wagens de fijnste 4 seizoensband ...

Bovenaan Onderaan