Bandendruk-advies omrekenen bij buiten-standaard banden

jadatis

Nieuw lid
Ik had mij op dit forum geregistreed om te reageren op een vraag over bandendruk. Duurde even voor ik er weer op dit forum kwam, daarom kreeg ik een berichtje daarover. Heb zelf geen skoda, in grijs verleden een een 105 gehad.

Daarom hier maar als eigen onderwerp, omdat het voor meer handig kan zijn

Als er andere banden op de auto gezet zijn met andere specificaties, zoals grotere velgen met plattere banden, dan kloppen de adviesdrukken op de stikker niet meer. Ook zijn er, die zich afvragen hoever ze kunnen spelen met de bandendruk voor beter of comfortabeler rijgedrag.

Sinds 2007 houdt ik me bezig met het uit en omrekenen van bandendruk met gebruikmaking van de formule, die de auto-fabrikanten zelf ook gebruikt hebben om de adviesdrukken te bepalen. Komt uit het Standards Manual van het ETRTO ( European tire& rimm technical organisation)
Maar ook de amerikaanse RTA zal deze formule gebruiken.

Heb me speciaal Excell aangeleerd om diverse formulieren te maken voor bandendruk te bepalen.
Laatste is een formulier om dus de bandendruk om te rekenen bij buitenstandaard banden . Deze is ook te gebruiken om te zien of je nog andere waarden verantwoord kunt gebruiken bij je originele banden, of natuurlijk je buiten-standaard banden.
De drive om dit te maken is dat bij een bandenspecialist er vaak met vuistregels en ervarings-gegevens gewerkt wordt, maar ook vaak het bekende natte vingerwerk. Dat moet in dit computer-tijdperk toch beter kunnen.

http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.live.com/browse.aspx/.Public/Adviesdruk omrekenen

In deze map altijd de nieuwste versie pakken, en er staan ook voorbeelden in. En van daar uit kun je verder navigeren op mijn openbare map van hotmail, naar bijvoorbeeld "het grote serieuse bandendruk en aslastenspel", waarmee zelf de gewichten op de assen en banden bepaald kan worden, of "bandendruk voor aanhangers( caravans)".

Welke gegevens heb je nodig voor het omrekenformulier.

van de auto:
1. De maximaal toelaatbare aslasten voor en achter, te vinden op een metaal-achtig plaatje onder de motorkap of in een van de deurstijlen.
2. De maximum snelheid van de auto, in de handleiding of eventueel in te schatten.
3. als de wielvlucht meer dan 2 graden is die wielvlucht. Dit komt maar zelden voor, dus meestal niet nodig. Bij sportauto's worden vooral de achterwielen wel een niet zo |-| maar zo /-\ geplaatst voor beter bochten-werk.
4: en voor het terug rekenen van de normaal gewichten de adviesdrukken van de bij de auto horende banden, van de stikker ergens op de auto ( bestuurderdeur binnenrand, tankklepje, handschoenenvakje)

Sommige fabrikanten geven maar een adviesdruk, dan is die voor maximaal gebruik. Te herkennen bij motor voorin aan hogere adviesdruk achter. Soms ook die voor vakantiegebruik, waardoor de verwarring kan onstaan dat er een voor normaal gebruik is. Dan is het eerste deel onbruikbaar en zal je die , als je die wilt weten, zelf moeten bepalen door de assen te wegen met de belading waarvoor je het wilt weten .
Of leeg en dan het "GSB&AS"er op los laten. Dan de eindgewichten invullen bij "eigen invoer".

Van de banden: In dit voorbeeld de dikgedrukte delen zijn belangrijk 195/65 R 15 91 T
1. de maximaal toelaatbare load , op de bandwang in Kg,LBS of de Load index. in voorbeeld de 91 wat in formulier geselecteerd kan worden en voor 615 kg max. draagvermogen staat.
2. de Letter die staat voor de maximum snelheid van de band. In dit voorbeeld de T. Is dit ZR dan zullen de gegevens bij de fabrikant opgevraagd moeten worden.
3. De bandsoort, voor de referentiedruk, die in de formules gebruikt wordt. Staat er at 250kPa op dan is dat de referentiedruk, dus niet de maximum druk die er soms opstaat. Deze is later in sommige landen verplicht gesteld en is van weinig betekenis.

Wordt zelfs soms niet volgens de algemene afspraken aangegeven. "at 250kPa max press" is fout en is dus de referentiedruk voor gewone autoband, waar voor toeslag voor snelheid en wielvlucht nog boven gegaan mag worden. Onderverdeling gemaakt in formulier, waar uit te selecteren is : gewone autoband , Reinforced( XL Extra load) , C-band, uitzonderingen (zelf invullen), en de /80 serie in gewoon en reinforced, die een iets afwijkende referentiedruk hebben.

Heb je die gegevens verzameld, dan kun je met het formulier de drukken bepalen voor tot 160km/u en maximum snelheid en voor normaal, maximaal, en vakantiegebruik met trekhaaklast.
Dan blijkt vaak dat op de stikker die voor normaal en vakantiegebruik tot maximale snelheid staan. Zelf kun je dan naar eigen inzicht voor een van de andere adviesdrukken kiezen. Ook is een eigen invoer mogelijk, bjvoorbeeld als er alleen maar de bestuurder in zit, of juist mensen met zwaar overgewicht ( voor-as hogere druk), Maar houdt altijd rekening met een reserve, voor als er die ene keer wel meer in gaat.

Stoei maar eens met mijn Excell-formulier, en laat het weten als je het gebruikt heb, en wat de ervaringen er mee zijn.
Er is zo stiekem aardig wat tijd in gaan zitten, en ik wil graag weten of ik het niet voor de kat zijn viool gemaakt heb.
 

MarcoO2

Forumguru
Zo dan! Goed bezig geweest.... dat wil ik wel geloven, dat daar wat tijd in is gaan zitten! Ik zal er binnenkort eens naar kijken, ben wel benieuwd! Enne, alsnog welkom op dit forum!
 
Bovenaan Onderaan