Banden zijn minder breed dan maat aangeeft

1983jeroen

Forumguru
Net de winterbanden weer onder de nieuwe Octavia gezet.
De originele wielen hebben maat 225/45R17 en liggen naast een setje dat ik recent heb gekocht in de maat 225/40R18
Nu is de stapel met de 17inch wielen een paar cm lager dan de 18inch.
Hier zitten 2 Michelin en 2 Continental banden op.
Op de 18Inch zitten nu nog Maxis banden.

De Maxis banden meet ik ook echt op 225, maar de andere zijn ca. 21cm breed.
Is dit gebruikelijk dat de maat afwijkt?
 

gehaktbal

Forumguru
Het kan zijn dat de velgen zelf een andere breedte hebben. Als je dan opstapelt kun je inderdaad een andere hoogte zien.

Je zou eigenlijk eens moeten kijken naar de J-waarde. Die staat binnenin je velg.
 

Tees

Donateur
De breedte van de velg moet toch niet echt veel uitmaken? De profielbreedte zou minimaal moeten verschillen met een smallere velg, dat hoort de wang voor het overgrote deel op moeten te vangen.

De opgestapelde hoogte is ook niet representatief, want dan komt de velgbreedte wél om de hoek kijken, want hoe ver de wang uitstaat bepaalt dan hoe hoog de bandenstapel is.

Ik denk vooral dat er een bepaalde tolerante is in wat de profielbreedte van een bepaalde maat mag zijn. Al vind ik 210 ipv 225 wel veel afwijking :pieker:
 

1983jeroen

Forumguru
Vond het ook gek omdat het dus 2 merken zijn die allebei de 225 lang niet halen.
Zal eens kijken of mijn winterbanden wel 205 breed zijn ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Moet je voor een goede vergelijking niet gewoon de breedte van het loopvlak opmeten? Die verandert immers niet door de band om een andere velg te leggen, bolle of minder bolle zijwangen, of door de aan- of afwezigheid van een velgrandbeschermer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Net de banden weer eens uit het schap gehaald voor de wissel binnenkort.
Zie hier het verschil.
Allemaal 225 breed volgens opdruk...

IMG_20240321_103620170_HDR.jpg
 

gehaktbal

Forumguru
Velgbreedte. Check even hoeveel J (breedte) en welke ET-waarde (hoe ver het hart naar binnen of buiten staat) er aan de binnenkant van de velg staat. Dat zal verschillend zijn.
 

gehaktbal

Forumguru
Durf ik je niet te zeggen. Er zit marge in, een goede banden/velgenboer zal dit weten. Maar het is in elk geval de verklaring dat je stapel in zijn geheel hoger is dan de andere.
 

Tees

Donateur
8J is perfect met 225 banden, 7J met 225 is wel t maximum.
7J en 8J scheelt 1 inch in de velgbreedte, dus 25.4 mm.
 

Okkie2017

Actief lid
8J ET44 voor de 18 inch
7J ET49 voor de originele 17 inch.

Gaat dat problemen geven met 18 inch?
Ik heb sinds kort 19x8,5j ET45 op een O3 FL 1.4 combi.

Mijn velgen komen in vergelijking met de 18x8 ET44, 12mm meer naar buiten.
Ik heb 235/35/19 banden. Deze lopen (alleen achter en i.c.m. 3cm verlaging) minimaal aan maar alleen bij diep inveren. Voor jouw velgen met 225 banden lijkt me dat je geen problemen hebt.
7b418f1471e33a03f65ce7a4297410c6.jpg
 

1983jeroen

Forumguru
Gisteren de 18 inch 8J ET44 gemonteerd met 225/40R18 banden.
Ze steken een stuk verder naar buiten dan de 16 inch winterbanden, maar niet buiten de koets.
De winterbanden staat voor mooi ook wel erg ver naar binnen. Die zijn ET50 en 205 breed (J waarde niet naar gekeken)

Wat ik wel merk is dat de auto een stuk zwaarder stuurt. Op snelheid geen probleem, maar in de woonwijk is het verschil best groot.
Bandenspanning heb ik aangehouden zoals in het tankklepje staat.

Nu werkt het ook niet mee dat ik de afgelopen 3 weken met een Octavia IV heb gereden en gisteren alleen even 50Km van de schadehersteller naar werk ben gereden en daar de wissel heb gedaan. De O3 voelt sowieso anders aan dan de IV dus wellicht stuurde die al lichter dan de O3 standaard doet.
 
Bovenaan Onderaan