banden wissel is soms heel heel heel moeilijk

hemi24

Forumguru
heb af en toe ook het idee dat de dealer met je 'meedenkt' en de banden op een magere 2 bar zet.
Vooral niet te hard, want het verkopen van een setje banden is natuurlijk ook leuke handel!

In het verleden heb ik gemerkt dat vooral de Peugeot-dealer nooit van de bandenspanningsmeter af kan blijven!

Gelukkig heeft mijn huidige Skoda-dealer dat tot nu toe nog niet gedaan.
 

guitar_billy

Senior Member
die van mij denkt lief te zijn en ze keihard op te pompen. "omdat de meeste klanten niet naar de bandenspanning kijken. anders halen ze de volgende onderhoudsbeurt niet meer..." :crazy: :smiley29:

ik wissel en controleer al jaren zelf m'n banden. geen probleem.
 

hemi24

Forumguru
als de dealer de spanning al niet correct weet toe te passen, wat doen ze dan met bijvoorbeeld het aanhaalmoment van de LM-velgen, of de gooien ze met dezelfde redenatie ook een litertje olie meer (lees: teveel) in je motor?
90% van de bestuurders controleerd ook het oliepeil niet...
 

Captain Hook

Forumguru
Ik begrijp het niet...
Mensen geven toe dat het heel vervelend is als je bandenspanning fout is en/of een half leeg reservewiel wat je uiteraard bij nacht en ontij nodig hebt.
Maar zelf ff de moeite nemen om het maandelijks ff te controleren, is te veel moeite? :crazy:

Nog afgezien van het feit dat je een hoger risiko loopt op een klapband bij een te lage bandenspanning (want je banden worden veel warmer tijdens het rijden) en de toegenomen remweg c.q. slechter weggedrag.
Het is notabene je eigen veiligheid, die van je passagiers en je medeweggebruikers. :regels:
 

EdK

Forumguru
dat je het niet snapt Hook, joh als je je banden op spanning moet brengen dan moet eerst dat ventiel dopje los en dan moet je ze op spanning brengen en dan weer dat dopje vastzetten. en dat dus 4 keer rondom
En weet je wel wat voor smerige vingers je daarvan kunt krijgen !!??
Wel dat zal de reden wel zijn !!
 

corsaar

Senior Member
Op de uitvoering die ik binnenkort krijg zit een automatische
bandespannings meter. Ik weet niet wat ik me daar bij voor
moet stellen. Geen vieze vingers meer ?
 

EdK

Forumguru
tuurlijk wel , bandenspannings meter is alleen maar meten van de .....
Dus niet bijvullen van de banden met lucht
Zou het wel een bandenvulautomaat ofzoiets heten !

Dus gewoon zwarte vingers met remstof
 

corsaar

Senior Member
Nou leuk hoor. weer een illusie minder
De volgende auto dan maar met bandenvulautomaat.
Ga weer chagerijnig naar bed
 

Fabia II Sport

Actief lid
1 van mijn vorige auto's was ook een Leasewagen (niet van het merk Skoda) waar ik best zuinig en trots op was (Eerst auto van de baas).
De banden waren op en moesten bij Kwikfit in Nijmegen gewisseld worden.
Banden werden van de auto er afgehaald en KLATS op de lichtmetalen velg gedropt op de grond ... ik stond met open mond te kijken en KLATS de 2de velg.
Ik met stomheid verbaast ... doe eens normaal, je beschadig mijn velgen ... uhh het is toch een Leaseauto werd er gezegd.... Heb toen ook een officele klacht gedaan bij het filiaal en de lease maatschappij, en wat denk je nooit meer wat van gehoord.
 

van_der_P

Senior Member
Maar zelf ff de moeite nemen om het maandelijks ff te controleren, is te veel moeite? :crazy:
Als je ze zelf niet controleert kom je er dus pas achter als het te laat is. Daar heb je je inderdaad zelf mee.
Ik controleer als de auto voor onderhoud bij de garage geweest altijd het reservewiel op spanning.
Daarbij komt ook nog dat als ik de spanning van de banden controleer met een losse bandenspanningsmeter, en ze op juiste spanning breng, men ze bij de garage altijd harder pompt
 

cvegreen

Forumguru
Toen ik nog met mijn eigen wagen reed , keek ik heel regelmatig naar de bandenspanning van de banden onder mijn auto , maar het reserve wiel kwam maar eens in de X aantal maanden aan bandenspanning meten toe . Bij de meeste keren moest er zelfs niet eens iets veranderd worden aan de druk van het reserve wiel . Dat bleef bij al mijn wagens vrij constant . Mijn vrouw controleert dat eigenlijk nooit , daar ik bitter weinig met die auto rijd heb je als gevolg dat die banden bijna nooit gecontroleerd worden .
 
Velgen met winterbanden

Ik kan via marktplaats 4 winterbanden met Alu-velgen kopen,

velgen zijn 17inch et55 5x112

is et55 een goede keus voor de Yeti 4x4 ?
 

hemi24

Forumguru
Even kijken in het instructieboekje onder het hoofdstuk sneeuwkettingen.
Volgens mij is voor de Yeti met 17" een ET-waarde van 45mm gangbaar.

Of anders even kijken: http://skoda.de/download.php?id=200

Overige aandachtspunten: type wielbouten (incl. lengte) en diameter centreerring
 

Okkie2

Nieuw lid
Bekend verhaal. Afgelopen oktober werden bij mijn spiksplinternieuwe octavia direct de winterbanden gemonteerd (profile).
Terwijl mijn vrouw door het raampje stond te kijken viel 1 van de velgen op de grond. Monteur kijkt om zich heen, wrijft even over de velg,haalt een collega erbij. Die loopt naar mijn vrouw en vertelt: "Wist u dat uw velg beschadigd is? Waarschijnlijk een stoepje geraakt...". Wij kunnen het laten repareren, kost ongeveer 80 euro...
Mijn vrouw protesteert, belt mij. ikzelf ben toen telefonisch iets minder vriendelijk tegen de manager geweest. Resultaat: op hun kosten gerepareerd, en ik 2 weken op een reservewiel gereden. (die ik gelukkig als optie erbij had genomen :-))
Je snapt dat wij bij het omleggen van de zomerbanden erbovenop hebben gezeten...

De banden waren op en moesten bij Kwikfit in Nijmegen gewisseld worden.
Banden werden van de auto er afgehaald en KLATS op de lichtmetalen velg gedropt op de grond ... ik stond met open mond te kijken en KLATS de 2de velg.
Ik met stomheid verbaast ... doe eens normaal, je beschadig mijn velgen ... uhh het is toch een Leaseauto werd er gezegd.... Heb toen ook een officele klacht gedaan bij het filiaal en de lease maatschappij, en wat denk je nooit meer wat van gehoord.
 

andrehj

Forumguru
Overige aandachtspunten: type wielbouten (incl. lengte) en diameter centreerring

Vergeet het type bouten niet: De meeste aftermarket velgen hebben bouten met een conische zitting, terwijl de standaard VAG bouten een bolvormige zitten hebben.
De kans is dus groot dat je bij andere velgen ook andere bouten nodig hebt, anders gaan de bouten je velgen beschadigen. Bovendien leiden verkeerde bouten tot lokale overbelasting van je velg, wat ook niet echt veilig is.
 

Wasmachineman

Forumguru
Monteur kijkt om zich heen, wrijft even over de velg,haalt een collega erbij. Die loopt naar mijn vrouw en vertelt: "Wist u dat uw velg beschadigd is? Waarschijnlijk een stoepje geraakt...". Wij kunnen het laten repareren, kost ongeveer 80 euro...

Asociaal ! 't Zal je maar gebeuren. Ik houd het ook maar in de gaten volgende keer bij Euromaster.
 

hemi24

Forumguru
@andrehj: bedankt voor de uiteenzetting; dat is inderdaad wat ik bedoelde met het type wielbouten...

Durf te wedden dat de meeste fastfitters hier niet eens op letten, laat staan de lengte van de wielbouten, wat ernstige beschadigingen tot gevolg kan hebben bij trommelremmen!
 
Bedankt voor de informatie over de wielbouten hier heb ik wat aan !
nog een vraagje passen er onder de yeti ook 18inch velgen?
 

hemi24

Forumguru
Passen wel, of er een toelating/goedkeuring voor 18" velgen onder een Yeti is, is weer een heel ander verhaal...

Als de bandbreedte gelijk is aan de 16 of 17" en de afrolomtrek ook overeenkomt, zou het theoretisch geen probleem moeten opleveren.\
Je moet natuurlijk wel een beetje van hobbelen houden! (anderen noemen het sprotief ;) )
 
Bovenaan Onderaan