Banden/Velgen vraagje van een leek

ramniv

Senior Member
Ik moet binnenkort voor mijn zomervelgen voor het eerst nieuwe banden bestellen. Er zaten Dunlop Sportmaxx RT onder. (heb hem gekocht op winterbanden). De maar die eronder zit/zat is 225/35/19.
- Ik ben wel benieuwd of ik gewoon blind dezelfde band moet bestellen, oude eigenaar was hier erg tevreden over. (en dat neem ik erg serieus)
- Verder ben ik benieuwd of ik 19 inch moet aanhouden of kan er ook een 18 inch op met een ander maat of is dit onmogelijk? (misschien een hele domme vraag?)
- En wanneer wisselen jullie naar zomerband?

Hoop vragen, maar aldoende leert men.
 

Antera

Donateur
Banden zijn persoonlijk en door er zelf mee te rijden weet je of het wat is. Zomerbanden liggen er nu nog steeds op aangezien de temperaturen niet onder de juiste waardes komen wanneer ik rijd. Geen winter heb je er weinig aan als ook de temperaturen niet onder de 5 graden komen.

Je kan zelf naar 17 inch indien gewenst. Het is maar net wat je wenst als kost het dan ook een setje extra wielen
 

HarrieSkoda

Forumguru
- Ik ben wel benieuwd of ik gewoon blind dezelfde band moet bestellen, oude eigenaar was hier erg tevreden over. (en dat neem ik erg serieus)

Ik zou nooit 'blind' hetzelfde doen als dat iemand anders heeft gedaan. Je hebt toch ook een eigen mening/ervaring met (bepaalde merk) banden neem ik aan? Daarbij kun je ANWB tests erop naslaan op het web, welke band als 'beste getest' is.

- Verder ben ik benieuwd of ik 19 inch moet aanhouden of kan er ook een 18 inch op met een ander maat of is dit onmogelijk? (misschien een hele domme vraag?)

Zoals gezegd; de velgmaat bepaalt welke bandenmaat (inch) je dient te gebruiken. In jou geval moet je met 19 inch velgen dus bijpassende 19 inch banden kiezen!
In breedte zou je wel af kunnen wijken, maar dan moet je ook afwijken in hoogte van de band... Lastig hé?

Hier een tabelletje waar je bandenmaten om kunt rekenen om zodoende te zien wat het minste afwijkt, want da's belangrijk!

https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

- En wanneer wisselen jullie naar zomerband?

Ik persoonlijk wissel van winter naar zomerbanden als alle pekel van de weg verdwenen is. Op die manier 'spaar' ik mijn zomerwielen. Daarbij is het in deze periode 's morgens- en 's avonds telkens nog onder de 7 graden, wat een omslagpunt is voor de voordelen van een winterband.

Het zou overigens ook niet het eerste jaar zijn dat er in maart nog sneeuw valt, of dat het vriest (en dus gestrooid wordt).
 

Canon-Eye

Forumguru
Je zou je om te beginnen kunnen afvragen of jouw autogebruik de extra moeite en kosten van het hebben en 2x per jaar wisselen van een winter- en zomerset rechtvaardigt:
  • JAZEKER als je een wintersportganger bent, of voor de noodzaak kunt staan (bv. vanwege je werk) dat je bij nacht en ontij moet kunnen uitrukken voordat er gestrooid is t.g.v. heel weinig verkeer op straat het strooien nog weinig effect heeft gehad;
  • NIET ECHT als bovenstaande omstandigheden zich niet voordoen en je in de winter Nederland hoegenaamd niet uitkomt, en al helemaal niet als je de vrijheid hebt om onder voor Nederland zeldzame extreme omstandigheden gewoon even de weg niet op te gaan.
Voor mij geldt sinds een jaar of wat het laatste, reden om na vele jaren van zomer/winterwissels (wel op de eigen oprit, want ik wilde wel graag zelf het moment kunnen kiezen zonder afhankelijk te zijn van een bandenboer) over te stappen of Michelin CrossClimates.
Inmiddels heb ik daar ook alweer een jaar of 4 ervaring mee en ze bevallen mij buitengewoon goed, in het bijzonder bij de in NL meest voorkomende "winterse" omstandigheden: gewoon kleddernat of hoogstens wat papsneeuwslurrie, veel erger dan dit wordt het zelden of nooit.
 

ramniv

Senior Member
Ga inderdaad wel op wintersport en heb twee setjes velgen dus op dit moment zie ik het voordeel van wisselen nog wel. In de toekomst denk ik hier misschien anders over
 
Ik heb zelf 18 inch met Michelin Pilot Sport 4, stil en veel grip. Deze cuppen niet bij mij, maar je kan natuurlijk ook de wielen elke 5000km wisselen om dat te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur
Ik heb zelf 18 inch met Michelin Pilot Sport 4s xl, stil en veel grip. Deze cuppen niet bij mij, maar je kan natuurlijk ook de wielen elke 5000km wisselen om dat te voorkomen.
:ot:18 inch Pilot Sport 4 is zonder de "S". De 4S is pas vanaf 19" te krijgen, is de opvolger van de Supersport.

Maar de PS4(S) is zeker een goede band als je het opzoekt en de ervaringen van de mensen hier leest.
 

haassie

Forumguru
Heb zelf vorig jaar vredestein ultrac satins eronder gezet nadat de continentals versleten waren. Prima band. Waren destijds de band met de laagste db’s. Afrolgeluid is erg afhankelijk van het soort asfalt waarop je rijdt...er zijn fluisterstille stukken maar bv in Duitsland maakt iedere band geluid....daarnaast denk ik dat een kleinere velg/band het comfort zal verhogen. Groot oogt mooi maar is vaak stugger en meer geluid!
 
Bovenaan Onderaan