Banden spanning

Royd

Nieuw lid
Ik kan mijn bandenspanning opslaan, maar nergens zien wat de banden spanning is.

Mijn skoda app geeft overal groen, behalve bij bandenspanning. Die is grijs.

Ik dacht eigenlijk dat ik daar een storing had, maar vandaag bij de dealer gecontroleerd dat het bij andere skoda's ook zo werkt. Bij jullie ook?

Beetje vreemd...
 

frisok

Senior Member
Volgens mij slaat het systeem geen bandenspanning op. Het systeem gebruikt de sensoren van het ABS en ESP systeem om vast te stellen wat de draaisnelheid per wiel is. Als de druk lager wordt bij 1 wiel, dan wordt de radius kleiner, en gaat het wiel sneller draaien t.o.v. de andere wielen.

Of heb je een nieuwer systeem dat de werkelijke druk in het wiel meet? Met een druksensor en zender in het ventiel o.i.d.?
 
Ah handige visuele uitleg zo.
Nu heeft mijn o3 tot nu toe 2x er naast gezeten en de opdracht tot controleren gegeven.. uiteraard was er niks aan de hand ;)

Edit;
Het systeem zou eigenlijk nog slimmer kunnen dattie ook aan zou geven welk wiel er dan aandacht behoeft. Als je zo ziet dat er natuurlijk 4 sensoren zijn welke input geven maar dit word jammer genoeg niet zo getoond op de columbus..
 

frisok

Senior Member
Bij mijn O3C uit 2013 met Columbus werkt dat exact zoals je beschrijft in je edit. Ik zie welke band zachter wordt. Visueel zelfs. Lucht erbij, reset en weer rijden. Als na een week bij hetzelfde wiel een nieuwe melding komt, dan zit er soms een spijkertje in of het ventiel is een beetje lek.
 
Laatst bewerkt:

Royd

Nieuw lid
Slim systeem, bedankt voor de reacties!

Dat verklaart misschien ook (enigszins)waarom de bandenspanning grijs blijft in de mijn Skoda app, terwijl alle andere sensoren op groen staan.

Dan nog maar eens de banden op de juiste spanning brengen en deze waarden opslaan in het columbus systeem.
 

Schep

Forumguru
Het systeem zou eigenlijk nog slimmer kunnen dattie ook aan zou geven welk wiel er dan aandacht behoeft.
Dat doet ie ook bij mijn Superb uit 2016.

Wees je er wel van bewust dat de goedkope versie van dit systeem zo werkt, en dat hebben wij op onze Skoda's.
De duurdere variant heeft sensoren in elk wiel, die daadwerkelijk de druk meten.
Ik meen dat de Passat GTE van mijn collega wel 4 echte sensoren heeft, die ziet op zijn connected app dan ook hoeveel bar er in zijn banden zit.

Ik heb dit op een vorige auto gehad. Maar ja, toen zo'n sensor stuk ging was ik wel €140,- per sensor verder ...
En dat was een Amerikaan, dus het was niet de vraag óf het stuk ging, maar wanneer (en dat was 3 dagen voordat ik mijn nieuwe auto ging ophalen :D)
 

Canon-Eye

Forumguru
De duurdere variant heeft sensoren in elk wiel
Dat is zéker een (aanmerkelijk) duurdere variant, zoals je bv. zult merken bij aanschaf van een tweede setje velgen voor de winterbanden: nóg vier van die ventielen...

Ik ben eigenlijk wel blij met de simpele versie: nu waarschuwt de auto me ook zonder die dure ventielen toch in een behoorlijk vroeg stadium, er is dan meestal nog niks te zien maar door even te meten is snel duidelijk waar het probleem zit.
Ik kan me nog goed herinneren dat je pas wat merkte als er een band duidelijk zichtbaar met uitgedijde wangen stond - en dan moest nog maar toevallig je oog erop vallen. Door de parkeersituatie thuis en op het werk konden er best meerdere dagen voorbijgaan zonder dat ik de rechterkant van de auto zag...
 

Van Hoften

Forumguru
Het systeem op de S3 werkt dan wel minder 'mooi' dan een echt TPMS, maar het heeft me al twee keer geholpen om aan te geven dat er iets mis is met één van de wielen. In beide gevallen een schroef in de band waardoor de lucht er heeeeel langzaam uit liep. Aangezien ik niet iedere week onder de auto lig om het loopvlak te controleren, wist ik toch bij welk wiel er gezocht moest worden. TPMS is een leuke gadget, maar bij nieuwe banden of een setje winterbanden extra is het een dure grap met ruim € 100 per sensor/ wiel als extra. Ik vind het dus prima zoals het is.
 

andrehj

Forumguru
Bovendien, voor weinigrijders (die een jaar of 5, 6 met een setje banden doen) verdubbelt (!) het de kosten van een bandenwissel, omdat tegen die tijd de sensoren ook vervangen moeten worden.
Inderdaad, geef mij maar het systeem van de S2 en S3.
 
Werkt voor mij prima hoor, dit systeem. Twee keer per jaar krijg je systeemcheck cadeau bij de wissel met zomer/winterbanden. Na een kilometer of 10 merkt hij dat de afrolomtrek bij alle 4 de banden marginaal verschilt en geeft hij dan melding op alle wielen. Verder gelukkig nog niet nodig gehad
 
Bovenaan Onderaan