Banden met lage rolweerstand: verkeerde zuinigheid

Rallye

Forumguru
Vandaag de Autovisie van gisteren gelezen. Leuke test van de Fabia Combi Greenline. Die auto is moet goed voor het milieu zijn. Naast wat opmerkingen over de versnellingsbakverhoudingen, die ervoor zorgen dat je niet normaal een Nederlandse minirotonde afkomt, is er nog een belangrijk nadeel aan deze auto: door smalle de Dunlop SP 10-banden met lage rolweerstand staat hij echter vanaf 100 km/h liefst 5,7 meter later stil dan de gewone Fabia Combi!!

Nu heb ik over stille banden ook al eens de opmerking gemaakt dat je door die stilte mogelijk ergens anders iets in moet leveren (in: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=4208&highlight=destilleband.nl), maar voor "groene" banden geldt dat dus in verhevigde mate. Hoe goed voor het milieu is het dat je je auto door die kl*t*banden als het echt misgaat volkomen in elkaar rijdt? Om van je voorganger (whiplash??) maar te zwijgen?
 

cvegreen

Forumguru
door smalle de Dunlop SP 10-banden met lage rolweerstand staat hij echter vanaf 100 km/h liefst 5,7 meter later stil dan de gewone Fabia Combi!!

Toen ik dat las , dacht ik zo . Mmm , komt me bekent voor . Ja hoor ik naar buiten gaan kijken naar mijn black beauty en wat staat er daar in koeien van letters . DUNLOP SP10A . Maar mijn wagen is al van 2005 , hadden ze die banden er toen al op zitten dan ?
 

Timothee

Actief lid
Vandaag de Autovisie van gisteren gelezen. Leuke test van de Fabia Combi Greenline. Die auto is moet goed voor het milieu zijn. Naast wat opmerkingen over de versnellingsbakverhoudingen, die ervoor zorgen dat je niet normaal een Nederlandse minirotonde afkomt, is er nog een belangrijk nadeel aan deze auto: door smalle de Dunlop SP 10-banden met lage rolweerstand staat hij echter vanaf 100 km/h liefst 5,7 meter later stil dan de gewone Fabia Combi!!

Nu heb ik over stille banden ook al eens de opmerking gemaakt dat je door die stilte mogelijk ergens anders iets in moet leveren (in: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=4208&highlight=destilleband.nl), maar voor "groene" banden geldt dat dus in verhevigde mate. Hoe goed voor het milieu is het dat je je auto door die kl*t*banden als het echt misgaat volkomen in elkaar rijdt? Om van je voorganger (whiplash??) maar te zwijgen?

Onlangs stond overigens ook een artikel in Autovisie over de Michelin Energy X banden die standaard op de Peugeot 308 worden geleverd en nu voor meerdere modellen beschikbaar zijn. Die banden zijn zo geconstrueerd dat ze bij normale voorwaartse beweging minder weerstand bieden en dus zuiniger en stiller zijn en bij een remactie juist zodanig vervormen dat ze een kortere remweg opleveren! Dat hadden ze getest en het scheelde een paar meter.

Dat vond ik toch wel opzienbarend. Helaas kon ik toen ik vorige week bij de bandenboer was voor mijn zomerbanden helaas niet meer kiezen...nieuwe regel van de leasemaatschappij werd me gezegd. Ik had het wel willen proberen.
 

Gieliovd

Forumguru
Het lijkt een heel extreem bericht.

Ga alleen maar eens een normale bandentest opzoeken. Een wat goedkopere band of een duurdere band heeft ook een heel andere compound en zodanig een andere remweg. Dit kan eenvoudig hetzelfde of meer schelen.

Koop je een relatief zachte compound band dan heb je veel grip maar vaak meer herrie, frictie en ook meer slijtage.

Koop je een hardere band heb je vaak minder grip, afhankelijk van het profiel herrie, minder frictie en minder slijtage.

Dus ja, waar gaat men voor. Ik ben overwegend een prijskoper, maar pas nadat ik weet dat de kwaliteit goed is.
 

joergarms

Senior Member
banden blijven een hele moeilijke materie.
Ik lees de testen ook weleens, maar er zijn ook internationale sites, waar iedereen zijn verhaal over de band kwijt kan, dat zegt mij veel meer dan een anwb testje.
Ik koop wel altijd echte merken, die goed uit de testen komen.
Heb ooit Flamingo's gekocht en een keer Nankang, nooit meer!!!!!!
 

Desperado

Forumguru
Ik koop ook altijd toch het wat bekendere rubber, maar wel altijd in de aanbieding.Ik heb ooit Gislaved gehad en dat neem ik nooit weer.Ik let niet echt op de eigenschappen, maar wel op het uiterlijk.Het oog wil ook wat en aangezien ik slechts 10.000 km per jaar rij is met wat meer lawaai enz. best te leven.
 

cvegreen

Forumguru
wij zijn hier zowat liefhebber van Michelin banden . Ik kan een uniroyal ook wel vinden . Op mijn wagen zaten die Dunlop bandjes eronder, ik laat ze eronder tot ze aan vervanging toe zijn maar het was wel ff schrikken als ik dat bericht las dat ze een heel veel langere remweg hadden dat een andere band. ik vind 5,7 meter nu niet bepaald weinig. Maar ja ik hou afstand en anticipeer , denk dat ik daar ook al een heel eind mee kom.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb momenteel ook Dunlops, de originele nog, weet niet welk type dat zijn, maar die gaan er sowieso niet nog een keertje onder.
Zit toch meer aan een mooie Michelin te denken of Vredestein.
Het uiterlijk van de band speelt voor mij niet echt, heb ook geen LM velgen, de eigenschappen zijn voor mij het belangrijkst.
 

van_der_P

Senior Member
Ieder band van welk merk dan ook verslijt tijdens het gebruik. Hoelang blijft een band nieuw ?
De waarden die opgegeven worden gaan uit van nieuwe banden.
Wat is het verschil tussen een nieuwe Dunlop SP 10, en een half versleten band van een ander goed merk. Van de degen die achter je rijdt.
Op welke manier rijd je auto als je telkens die 5.7 meter extra die een ander merk sneller stil staat nodig hebt ?
Ik ben er van overtuigt dat er anno 2008 geen slechte banden worden gemaakt.
Het belangrijkste is ook hier weer de verantwoordelijkheid van de piloot achter het stuur. Al het andere zijn 'maar' hulpmiddellen.
 

Fabia

† In Memoriam
IK heb Pirelli P6000 er onder liggen en die bevallen me goed. Waarschijnlijk worden het weer Pirelli bij vervangen.
 

joergarms

Senior Member
Ieder band van welk merk dan ook verslijt tijdens het gebruik. Hoelang blijft een band nieuw ?
De waarden die opgegeven worden gaan uit van nieuwe banden.
Wat is het verschil tussen een nieuwe Dunlop SP 10, en een half versleten band van een ander goed merk. Van de degen die achter je rijdt.
Op welke manier rijd je auto als je telkens die 5.7 meter extra die een ander merk sneller stil staat nodig hebt ?
Ik ben er van overtuigt dat er anno 2008 geen slechte banden worden gemaakt.
Het belangrijkste is ook hier weer de verantwoordelijkheid van de piloot achter het stuur. Al het andere zijn 'maar' hulpmiddellen.

Dat er anno 2008 geen slechte banden gemaakt worden moet ik helaas toch echt tegenspreken. Er zijn bij recente winterbandtesten een paar banden naar boven gekomen die bedroevend slecht presteerden, sterker nog, zomerbanden van Amerken presteerden zelfs nog beter in de winteromstandigheden.
Natuurlijk veranderen de kwaliteiten van de band door de slijtage, maar ik vind een band die in de recensies er goed uitkomt qua remmen/ waterafvoer e.d. toch betrouwbaarder dan het bandje uit taiwan dat toevallig goedkoper is en minder hard slijt.
Liever iets meer geld aan banden kwijt dan de hele auto en misschien nog meer in elkaar rijden.
 

van_der_P

Senior Member
Dat is zo. Maar het is vaak alle waar naar zijn geld. Wat wil je ? Aan een band van een paar tientjes kun je niet dezelfde eisen stellen dan aan een band van bijna 100 euro.
Maar die keuze nogmaals die maak je zelf.
En zeker in de bandenwereld heeft het ook met imago te maken
Er zijn ook mensen die halen een band op de sloop, wat koop je dan ?
En ik bedoel ook te zeggen als je als bedrijf een slechte band verkoopt, je dat klanten kost.
Van de andere kant zul je ook aantrekkelijk geprijste banden in je assortiment moeten hebben.
En zijn wij in Europa wat dat aangaat niet verwent ?
Je kunt een Dacia MCV ook niet vergelijken met een Audi A4 Avant.

Als ik aan nieuwe banden toe ben, koop ik ook banden die een goede naam hebben
 
Bovenaan Onderaan