Banden maat

Status
Niet open voor verdere reacties.

mwes

Nieuw lid
Vraag:
Wat is de maximale bandenmaat wat op een 15 inch en 16 inch velg past onder een fabia combi zonder dat de band gaat aanlopen.
En dan bedoel ik de hoogte van de band.(liever een dikke dan een dunne band)

<font color="blue"> </font>
yeah.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Huh, hoogte van de band?

Ik mag aannemen dat je gewoon een kloppende km-teller en snelheidsmeter wilt houden, dus knutselen met de hoogte van je band is sterk af te raden.

Als je gewoon dezelfde omtrek houdt, dan wordt de band vanzelf steeds 'dunner' naarmate je de velg groter maakt - niks aan te doen.

Dus als je nu 14" hebt met 185/60 R14, dan ga je voor 15" naar 195/50 R15 en voor 16" naar 205/40 R16.

Als je er dikkere/hogere banden onder zet, bijvoorbeeld Octavia-banden in de maat 205/55 R16, dan is de diameter van je band maar liefst 10% groter geworden. Er klopt dan niks meer van je km-stand en snelheidsindicatie.
 

Jpoers

Lid
en trekt vervolgens ook 10% langzamer op!

niet voor niets rijden die 'getunde' golfjes van vroeger met hele kleine velgjes rond, trokken ze teminste nog een beetje op.
 

mwes

Nieuw lid
<font color="blue"> </font> De standaard maat is 15 inch met band 195/50 = diamater 47,9 cm.
of 16 inch met band 195/45 = diamater 49,3 cm !

Zou je dan ook bv een 15inch met band 195/60 kunnen plaatsen. de diameter is dan 38,1+11,7 = 49,8 cm.
Het verschil met de 16 inch velg+band is maar 2%.
Of wordt hier een rekenfout gemaakt ??
regels.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Met dit rekentooltje gaat 't allemaal wat makkelijker:

http://www.tyresave.co.uk/tyresize.html

Ik kan je gedachtengang niet echt volgen. Als je van 15" naar 16" gaat, is het logischer om naar 205/40 R16 te gaan, dus ook breder.

Maar goed, het verschil tussen 195/45 R16 en 195/60 R15 is geen 2%, maar 5,37%, zoals je ziet. Gaat dus niet lukken.

Je bent overigens de eerste die ik tegenkom, die juist een dikkere wang wil...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan