joeryjanssens

Nieuw lid
Ik rijd een Skoda Octavia Scout 2.0tdi (184pk) van september 2016. Mijn originele velgen met zomerbanden waren goed gebalanceerd, geen trillingen.
Sinds vorige week nieuwe velgen met de winterbanden. Banden zijn gebalanceerd bij Vulco in Wommelgem (bij Antwerpen).
Ik heb altijd angst om een bandenwissel te laten doen ivm het balanceren. Elke keer opnieuw bij grote bandencentrales zoals Donckers, Vulco, ... heb ik na het balanceren steeds trillingen. Ik begrijp dit niet: zijn deze centrales dan niet bekwaam? Als je dan teruggaat, wordt het aangepast. Soms moet je meerdere keren teruggaan. Zien ze dit dan niet wanneer de banden op het toestel gezet worden?

Heeft er iemand ervaring met garage, tuner, ... waar hij/zij banden laat wisselen/balanceren? Ik zou nu eens willen meemaken dat het vanaf de eerste keer in orde is. Ik heb een beetje mijn buik vol van de grote bandencentrales... Waar gaan jullie dan (in de buurt van Antwerpen)?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Slag in het wiel?
Lood niet goed vast geplakt?

Kan verschillende redenen hebben. Het kan dus wel, als het na meerdere malen teruggaan wél goed is....;)
 

Frnsvdw

Senior Member
Ik rijd een Skoda Octavia Scout 2.0tdi (184pk) van september 2016. Mijn originele velgen met zomerbanden waren goed gebalanceerd, geen trillingen.
Sinds vorige week nieuwe velgen met de winterbanden. Banden zijn gebalanceerd bij Vulco in Wommelgem (bij Antwerpen).
Ik heb altijd angst om een bandenwissel te laten doen ivm het balanceren. Elke keer opnieuw bij grote bandencentrales zoals Donckers, Vulco, ... heb ik na het balanceren steeds trillingen. Ik begrijp dit niet: zijn deze centrales dan niet bekwaam? Als je dan teruggaat, wordt het aangepast. Soms moet je meerdere keren teruggaan. Zien ze dit dan niet wanneer de banden op het toestel gezet worden?

Heeft er iemand ervaring met garage, tuner, ... waar hij/zij banden laat wisselen/balanceren? Ik zou nu eens willen meemaken dat het vanaf de eerste keer in orde is. Ik heb een beetje mijn buik vol van de grote bandencentrales... Waar gaan jullie dan (in de buurt van Antwerpen)?
Je kun ook vragen om de wielen op de auto te balanceren.
Dit doet/kan niet elke bedrijf.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Wielen op de auto te balanceren, hoe werkt dit dan?

Ik denk dat je uitlijnen bedoelt.

Maar als je zomerwielen goed zijn, en de winterwielen niet, weet je waar je het probleem ligt.

Niet naar het probleem toe corrigeren.
 

Frnsvdw

Senior Member
Wielen op de auto te balanceren, hoe werkt dit dan?

Ik denk dat je uitlijnen bedoelt.

Maar als je zomerwielen goed zijn, en de winterwielen niet, weet je waar je het probleem ligt.

Niet naar het probleem toe corrigeren.
Dit is een los aparaat die ze tegen de band aan zetten en die het wiel laat draaien en zo kunnen zien of er onbalans is.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@HarrieSkoda Je hebt apparaten waarop je de band plaatst en op dat apparaat wordt de band met velg gebalanceerd.
En daarna onder de auto geschroefd.
Op de auto balanceren betekent dat het reeds op de auto gemonteerde wiel wordt uitgebalanceerd.
Dus inclusief de eventueel uit balans zijnde schijven, as, etc. De onbalans in de aandrijflijn/rem gedeelte.

Ik denk dat de plaatjes op deze link het laten zien. Ze noemen het 'finish balanceerden".

De link:

https://www.google.com/imgres?imgurl=https://www.focusclub.nl/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fimg.youtube.com%2Fvi%2FzFdEOZT57Jw%2F0.jpg&hash=498e1da24b2ceeeada1881362919b8ba&imgrefurl=https://www.focusclub.nl/index.php?threads/trillend-stuur-producteigenschap.95816/&docid=4oh91Z-B8fvwJM&tbnid=ntvTd4m14CYlPM:&vet=10ahUKEwjLrsufsezlAhXPDOwKHZE2CsUQMwh9KAAwAA..i&w=480&h=360&bih=830&biw=1079&q=banden balanceren op de auto&ved=0ahUKEwjLrsufsezlAhXPDOwKHZE2CsUQMwh9KAAwAA&iact=mrc&uact=8

 

joeryjanssens

Nieuw lid
@fanSkoda : finish balanceerden of de wagen balanceren: heb je adressen waar ze dat doen? Niet te ver van Belgische grens of in België?
Heb je hier ervaring mee? Er werd me eens verteld dat eigenlijk niet (meer) gedaan wordt omdat dit de velg zou beschadigen? Men kan me natuurlijk alles wijs maken...
 

fanSkoda-VW

Donateur
Helaas, ik heb geen adressen voor je.
En banden beschadigen? Alleen bij onhandig personeel,
Wat ik van vroeger nog weet is dat er een ring in de velg geklemd werd, en net als bij de oude Solex een aandrijfwiel tegen de band werd gehouden waardoor deze ging draaien.
In de ring zaten 2 wieltjes die je kon afremmen waardoor gewichtjes verschoven en je zo een exacte plek en gewicht kon aflezen.
Uit de oude doos, maar het moet -mss moderner- nog bestaan. Ik zal eens zoeken, en als ik wat aantref het je laten weten.

grts

p.s. Misschien kan de VAB u behulpzaam zijn?
 

joeryjanssens

Nieuw lid
@fanSkoda : ik vond via uw link GG-autoservice in Zeeland (niet ver van Goes); dat is voor mij amper een uurtje rijden. Een andere Greve Banden voorbij Rotterdam (1,5u rijden), die afstand heb ik er voor over. Het is om gek van te worden...
Ik kan mijn 184pk niet benutten... vorige week nog naar Duitsland geweest...zo vervelend en frustrerend! Bedankt voor de tips.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Allez, die Ollanders toch..:tegek:.
Ik mis Vlaanderen zeer. En wens u alle succes.

En ik ga er van uit dat het in een band zit, niet in een (draag-)arm of zo. Ook dat zou nog kunnen.

grtss
 

Huibert

Forumguru
Zou in deze situatie nooit voor balanceren op de auto kiezen, het is duidelijk dat het probleem in de winterwielen zit want met de zomer combinatie is het goed. Komt bij dat wanneer je op de auto balanceert je voor het volgende winterseizoen de velgen exact dezelfde manier moet monteren anders begint het circus van balanceren weer opnieuw.
 

joeryjanssens

Nieuw lid
@Huibert Ik heb met de zomerbanden hetzelfde probleem gehad. Na balanceren (7x) en test rijden is het uiteindelijk voor 99% eruit geraakt. Met die ene % kan ik leven.
Met de winterbanden (en met nieuwe velgen, juist gekocht) begint de ellende opnieuw.
Ik ga het balanceren op de wagen toch eens proberen.

Ik wil gerust dit elk seizoen opnieuw doen. Ik rijd 35000km per jaar en doe dat graag op een comfortabele manier...
 
Bovenaan Onderaan