Band lek of toch wat anders?

Kensel

Forumguru
Hallo allemaal,

Heb sinds een tijdje een eigenaardig 'probleempje' bij mijn OII PFL.
Wanneer ik de banden heb opgepompt tot de juiste bandenspanning en ik de bandenspanningscontrole instel, gaat dit ongeveer een week goed.
Na deze periode gaat het lampje van de bandenspanningscontrole branden en deze gaat ook niet meer uit, terwijl er optisch niets te zien is.

Toen ik de banden opnieuw ging oppompen bleek er maar 1,3!!!! bar in te zitten... Niet echt handig.
De banden weer allemaal op de juiste spanning gebracht en de controlefunctie opnieuw ingesteld aangezien de vakantie eraan kwam.
Tijdens de vakantie (na een dag of 5/6) weer hetzelfde.
Nu is de band optisch niet leeg en hij loopt ook niet helemaal leeg, maar blijft op een zeer lage luchtinhoud hangen.
Ik kan dus nog wel gewoon zonder problemen met de auto rijden (ook volledig volgepakt tijdens/vanaf de vakantie en met 120). Ook is de band niet platter dan de anderen.

Ik heb geen stoepjes geraakt, ben nergens tegenaan gereden en kan ook niets vinden wat in de band/het ventiel zit.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn, of is dit gewoon een teken dat de band echt op is en deze z.s.m. vervangen moet worden. Wil eerst even jullie mening hebben voor ik een kostbaar bezoek aan de dealer ga brengen..
 

Erik_NL

Forumguru
't komt tegenwoordig vaker voor dat een ventiel voortijdig moet worden vervangen.
Bij onze Fabia beide achterbanden, binnen een tijdsbestek van twee weken. Ik dacht eerst aan vandalisme.
Vorig jaar de Passat, rechtsvoor, staat in afgesloten garage. Voorband motorfiets dito.

Bij iedere bandenwissel worden de ventielen vervangen. Bij mijn motorfiets betekent dat jaarlijks, de auto's hebben een langer interval vanwege wissel zomer<>winterwielen.
 

reeseend

Forumguru
Ik heb het van de winter gehad met een winterwiel. Ventiel was lek en de band liep langzaam leeg.
grote kans dat dit bij jou ook is.
 
Bij mijn vorige dealer (Mazda) was er de gewoonte om, als er nieuwe banden werden geleverd, direct ook de ventielen te vernieuwen.
Mijn huidige Skodadealer heeft die gewoonte niet.
 

darkprojectx

Forumguru
@Skodacor, dat is dan echt een hele slechte dealer of heb jij toevallig 24karaat gouden ventielen erin zitten?
Zelfs bij een kwikfit zetten ze er altijd nieuwe ventielen in, omdat het niets kost en je zeker weet dat daarvoor hetzelfde klusje niet nog een keer gedaan moet worden doordat het ventiel misschien lekt.
 

Ron_2

Senior Member
Er kan natuurlijk ook een spijkertje of zo inzitten, als een lagere spanning bereikt is, is er niet voldoende druk meer over om het gaatje open te duwen.
Bij een lek ventiel zou je denken dat hij uiteindelijk helemaal leeg loopt en dat een band spanning verliest als hij bijna op is heb ik nog nooit meegemaakt.
Ventiel controleren door na het oppompen met een vingertop wat speeksel er op te doen, als je er een vliesje op legt wordt er bij lekkage een belletje geblazen, als het ventiel lekt waar hij in de velg zit is dit misschien met een sopje op te sporen?
Een bandenboer heeft meestal wel een watertank om het hele wiel onder te dompelen.

Als je een spijkertje, schroefje o.i.d. ontdekt, laat het zitten, als je het weghaalt is je band in een keer leeg.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb hetzelfde probleem gehad, en uiteindelijk bleek er inderdaad een schroef in mijn band te zitten. Doordat de schroef er nog inzat, loopt de band maar langzaam leeg.

Nu is de band optisch niet leeg en hij loopt ook niet helemaal leeg, maar blijft op een zeer lage luchtinhoud hangen. Ik kan dus nog wel gewoon zonder problemen met de auto rijden (ook volledig volgepakt tijdens/vanaf de vakantie en met 120). Ook is de band niet platter dan de anderen.
Dat denk je, maar dat is levensgevaarlijk!!! Als jij één keer vol op de rem gaat met één band waarin slechts 1,3 bar zit, weet je niet wat er gebeurt. Ik spreek uit ervaring... dankzij bovengenoemde schroef stond in in een vrij haakse bocht ineens compleet achterstevoren. Gelukkig zonder gevolgen, maar toch... onderschat nooit het risico van een slechte band!!!
 

Ron_2

Senior Member
Ik kan het alleen maar met Marco eens zijn.

Overigens: je vraag of het een teken is "dat de band écht op is" wekt de indruk dat je al het gevoel hebt dat je banden aan vervanging toe zijn.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ook bij mij hetzelfde verschijnsel als bij de topic starter, en het was toch een spijker, zelfs een flinke jongen. Toch verloor de band maar ongeveer 0.2 bar per week, ik weet niet of dat ook stopte, zover heb ik het niet laten komen. Hij kon gelukkig door bandenboer gerepareerd worden. Verder ook geheel met Marco eens, niet mee door blijven rijden, maar zo snel mogelijk (laten) oplossen.
 

Kensel

Forumguru
Dat denk je, maar dat is levensgevaarlijk!!! Als jij één keer vol op de rem gaat met één band waarin slechts 1,3 bar zit, weet je niet wat er gebeurt. Ik spreek uit ervaring... dankzij bovengenoemde schroef stond in in een vrij haakse bocht ineens compleet achterstevoren. Gelukkig zonder gevolgen, maar toch... onderschat nooit het risico van een slechte band!!!

Uiteraard zorg ik ervoor dat ik, zodra het lampje gaat branden, zo snel mogelijk stop bij een tankstation om de band(en) weer op te pompen. Rijdt ook een stuk fijner zonder die kerstverlichting voor je neus. En inderdaad is het onveilig om ermee door te rijden.

@Ron_2: De banden (achter) zijn inderdaad ook aan vervanging toe, deze worden met de beurt meegenomen welke over zo'n twee weken wordt uitgevoerd.
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn punt is juist dat het daarvoor al onveilig is - want ook voordat het lampje gaat branden is je druk(verdeling) niet in orde. Gewoon zo snel mogelijk laten repareren die band.
 

Kensel

Forumguru
Snap ik..
Gisterenavond afspraak geprobeerd eerder te plannen maar dat kon niet bij de garage..
 

Chatslet

Forumguru
Inderdaad zo snel mogelijk wat aan laten doen en voorzichtig rijden. Bij voorkeur zelfs het reserve wiel er onder. Ik heb zo'n geintje ook een keer aan de hand gehad. Links voor een schroef in me band, liep langzaam leeg. Maar ja iedere ochtend even oppompen dan gaat wel wel, kwam volgende maand wel... Totdat ik ineens met 120 op de snelweg een klapband had. Ik kan je vertellen dat 120 dan ineens wel heel erg hard is. De auto trok direct naar links, sturen en gasgeven hielp niet meer en van remmen werd het erger. Uiteindelijk heb ik de auto gecontrolleerd tot stilstand weten te krijgen door hem rustig uit te laten rollen. Met een gangetje of 60-70 raakte ik de middenvangrail, grote vonkenregen, en zijramen knalden er uit waarna de auto uiteindelijk stil stond. Politie, brandweer, Ambulance, sleepdiensten, het hele circus was bineens binnen no time ter plaatse. Mijn geluk was dat er niet echt een middenberm was met gras anders was de auto zeker over de kop gegaan oid. Nu kwam ik er gelukkig alleen maar met wat blauwe plekken van af.
De auto (Ford Sierra) is nog steeds op de sloop te bewonderen. Schade is echt bizar, de hele zijkant ligt aan puin. Het blik van het linker voorscherm en linker voorportier is zelfs gescheurd.
 

Fabia

† In Memoriam
Heel slim van je om gewoon uit te laten rollen ipv boven op de rem te gaan staan. Nu heb je nog wat controle over de wagen.
 
Ik heb ook eens een leegloper gehad.
Bij mij was de velg aangetast door strooizout, na een grondige poets beurt was het verholpen.
 

Kensel

Forumguru
Vandaag telefoontje van de garage. Wegens omstandigheden afspraak naar later moment moeten zetten, garage is twee weken gesloten.. Nu 7 september naar de garage (met 2 nieuwe banden). Tot die tijd gewoon gelijk oppompen zodra lampje van bandenspanningscontrole gaat branden.. In ieder geval bedankt voor zover allemaal (ook voor de waarschuwingen..)
 

Rallye

Forumguru
Waarom ga je voor banden overigens naar de garage (ik vat dit op als dealer). Mijn ervaring is dat deze, vooral qua prijs, maar wellicht ook qua expertise, een specialist absoluut niet bij kan benen. Bij mijn winterbanden scheelde het € 65. Per band.
 

Ron_2

Senior Member
Je rijdt er al veel te lang mee, en nu komen er nog een paar weken bij?
Ik kan niet zeggen dat ik dat erg verstandig vind en zou zelf vandaag al bij een bandenboer staan, je kunt wel trouw zijn aan je garage, maar aangezien zij het nu uitstellen vind ik het, uit het oogpunt van veiligheid, te verdedigen dat je het elders laat uitvoeren.
 
Bovenaan Onderaan