Balanceren? ja. Maar uitlijnen na 4 nieuwe banden?

fanSkoda-VW

Donateur
Vraagje want op dit gebied heb ik geen kennis.
Auto = VW-T-Roc Sport 1.5 DSG
Ik heb de afgesleten Firestone 215-55-R17 4-seizoensbanden onderweg in Duitsland laten vervangen door Goodyear 4 seasons gen -3 XL 98W 215-55-R17V4SG3XL. Pfffffffff wàt een code.
Eén was stuk gereden en de andere was ook niet fris meer, dus dan maar ff slikken en alles meteen nieuw.

De banden zijn al 2 x gebalanceerd maar echt lekker zoals de Firestone rijdt het nog niet.
Dat de banden gevuld zijn met stikstof zal geen verschil maken, denk ik.
Nu wil ik mijn eigen garage (geen VAG, maar EX-VAG) de banden nogmaals laten balanceren maar zij zeggen meteen dat uitlijnen van de voorwielen dan ook nodig is.

Is dat zo, of is dat geldklopperij? Graag jullie advies.

Dank & Grtsssssssssssssssss
 

Canon-Eye

Forumguru
echt lekker [...] rijdt het nog niet
Wat mankeert er dan aan? Trillingen, geluid, of iets anders?

Als balanceren van de losse wielen geen verbetering geeft, zou je ze misschien eens bij een specialist moeten laten (na)balanceren in gemonteerde toestand, zoals dat vroeger werd gedaan toen de balanceerapparaten nog niet waren uitgevonden: wiel voor wiel vrij van de grond krikken en met een rolapparaat op toeren brengen en dan met een stroboscooplamp bekijken.
Ik weet alleen niet of er nog veel bandenmonteurs in leven zijn die dit vak beheersen... :)
 

gehaktbal

Forumguru
Uitlijnen zou ik zelf alleen doen als je stuur scheef staat en/of de gedemonteerde banden scheef afgesleten zijn, of als na montage van nieuwe banden, je auto nog steeds zoekerig is op de snelweg.
Andere reden voor uitlijnen zou ik niet weten.

Wat betreft trillen en balanceren:
Dat wordt nog gedaan. Dat heet finish balanceren. De vraag is een beetje welke garage/bandenbedrijf dit serieus neemt en ook de juiste mensen kent met zo'n finish balanceerapparaat.

Heb het ooit bij een andere auto laten uitvoeren en het haalde echt de laatste vibraties weg.

Voordeel: je heft er ook de onbalans uit bijvoorbeeld de aandrijfas mee op.
Nadeel: Als je je wiel demonteert, moet je die in theorie terug monteren zoals die van de naaf af kwam. Als je hem gedraaid er op zet werk je het finish balanceren weer tegen.

 

fanSkoda-VW

Donateur
Dank voor jullie reacties.
De oude banden waren niet ongelijk afgesleten. Het stuur trilt niet.
Maar bij sommige snelheden is er meer trilling aanwezig die er bij andere snelheden niet is.
Dus uitlijnen lijkt dan geen noodzaak. Te hard opgepompt?

Heel, heeeeel lang gelden heb ik bij AMBI garageapparatuur gewerkt. En die hadden toen een apparaat dat zette je tegen je wiel aan voor de aandrijving. In het wiel werd in de velg met een klemband de balanceerunit geklemd. Daarin zaten 2 armen die je tijdens het balanceren kon in- of uit draaien d.m.v. 4 ringen tijden het draaien v h wiel .
Old School zeker, maar het werkte wel, op het mechanische display las je de plek en het gewicht af. Op internet kan ik het niet eens meer vinden, tja niks elektronisch maar puur mechanisch.

Maar een garage in regio Amsterdam die dat doet? Waar vind ik die.

Grtssssssss
 

hemi24

Forumguru
Trillingen lijken me komen door onjuist uitbalanceren en/of hoogteslag in de banden.

Als er géén aanleiding is voor uitlijnen, zoals scheef trekken van de wagen of ongelijke slijtage van de banden: AFBLIJVEN!!!

Er lopen op dit gebied téveel mensen rond die alleen maar geld willen verdienen en daarbij meestal meer fout doen dan ze goed doen…
 

PizzaPieter

Forumguru
Hoogteslag is ook waar ik aan dacht. Wáár denkt je dat de trilling vandaan komt en waar voel je het. Niet in het stuur, geef je aan. In de stoel?
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ja, meer in de stoel voel ik het.
Ik zal ook de bandenspanning controleren, mss te hard?
Nu een rit als passagier achterin gezeten. Op slechte bestrating is dat niet echt comfortabel.

Grtssss
 

styx

Nieuw lid
Allereerst denk ik dat XL banden niet bij een t-roc passen, veel te stijf en mogelijk verklaart dat een deel van de verminderde comfort. XL staat voor extra load en voor grote SUV's, transporters etc prima maar niet voor een compact suv van 1400kg

Als het bij variabele snelheden trillt is een hoogteslag aanneemelijker, een goede bandenboer kan dit meten en de band op de velg draaien (hoogste punt band op laagste punt velg) aangezien velgen zelden helemaal 100% perfect rond zijn.

Was mij mij ook zo, na draaien niet helemaal weg maar wel beter.
 

Kanerr

Forumguru
Ik denk ook dat de hardheid van de banden in combinatie met een hoge zit auto/stuggere vering ervoor zorgt dat je wat meer oncomfortabel rijdt. Bandenspanning kan je zeker proberen, dat kan heel veel oplossen!

Beetje irrelevant maar ik had met mijn BMW dat hij heel erg aan het 'zoeken' was op de snelweg, dus veel zwabberen en dweilen terwijl hij juist heel strak hoort te rijden. Ik deed op mijn 18" breedset velgen altijd rond de 2.8bar lucht in de banden maar blijkbaar heeft mijn bandencentrale de banden op 2.5bar gezet. En dat heb ik dus heel erg gemerkt.

TLDR; bandenspanning kan bij sommige banden/velgen/auto combinaties erg veel uitmaken :)
 

PizzaPieter

Forumguru
Op mijn Leon ST lagen en liggen nog steeds XL banden. Ik kan me voorstellen dat ze iets minder comfortabel zijn (iets minder veren), maar dat wil niet zeggen dat je trillend in je auto hoeft te zitten op een glad wegdek, XL is overigens wel bedoeld voor o.a. personenauto's en SUV's; niet alleen die van zichzelf zwaar zijn, maar ook vaak zwaarder beladen worden (stationcar met veel spullen, vaak personen mee, aanhanger/caravan mee) én voor auto met veel vermogen.
 

Tees

Donateur
XL is ook merkafhankelijk...uiteindelijk gaat het om de loadindex en soms vinden fabrikanten dat een loadindex voor die maat band zwaarder is dan normaal en dan zetten ze er XL achter. Eigenlijk zegt t niet veel bijzonders. Snelheidsindex en loadindex zijn belangrijkere waarden.
 
Bovenaan Onderaan