Back to Skoda!

ena

Forumguru
Hoi pipeloi vrienden en vriendinnen! Ik heb mij ingeschreven op dit forum en las direct dat het gewaardeerd wordt door de vrienden om zich even voor te stellen, dus bij deze... :)

Ik heb in 2000 voor een korte periode de eerste generatie Skoda Octavia gereden (1.9 TDI toen), en was zeer onder de indruk van deze krachtige en comfortabele wagen, die toen nog echt goedkoop was ook vergeleken met zijn neefjes van VW bvb.

Inmiddels heel wat auto's en merken verder, sta ik op het punt een Kodiaq te bestellen. Vier jaar geleden toen ik mijn huidige leasebak ging bestellen wilde ik eigenlijk heel graag de veelbelovende Kodiaq eens uitproberen, maar het bleef maar duren en kon zo lang niet wachten.

Inmiddels rijdt de Kodiaq ruim 3 jaar rond en vind ik het - ondanks de wat terughoudende, bijna saaie looks - een mooie, en lekker ruime auto. Voor mij zijn de zeven zetels een vereiste wegens gezegend met een heel stel (b)engels, en ik denk dat de Skoda het beste scoort qua ruimte op de derde zitrij, vergeleken met al zijn concurrenten. Ik heb het hier dan over de 5+2 concurrenten, de enige die het iets beter zullen doen zijn de "echte" 7-zitters zoals Ford Galaxy, Chrysler Voyager etc; of eventueel de hele grote SUV's zoals Volvo XC90, BMW X7 etc.

Geluk bij een ongeluk waarbij ons bedrijf beslist heeft om vanaf nu ipv leasebudget vrij te kiezen, over te gaan naar een paar vaste modellen en vaste opties; maakt het erg makkelijk om te kiezen. We werken nog enkel met VW en Skoda. Keuzes voor mij: Passat, Superb, Tiguan (Allspace voor 7-zits) of Kodiaq. Eventjes allebei de 7-zitters gaan testrijden en was direct een no-brainer voor om voor de Tsjech te gaan en de VW koud links te laten liggen.

Gezien de opties ook zeer beperkt zijn, is zelfs dat stukje niet moeilijk meer. Zelfs een euro aan bijkomende opties mag niet (ook niet zelf bijbetalen). Dus het gaat waarschijnlijk een Kodiaq Style diesel 150 pk DSG worden met pack Style GPS, Pack Style Comfort en een trekhaak (gaat hier om een Belgische bestelling). Over de kleur laat Skoda nog maar weinig keuze over naar mijn smaak... Wit vind ik niet slecht maar mijn vorige auto was al (parelmoer-)wit en ofschoon ik het wel een mooie kleur vond, zou ik het niet snel opnieuw kiezen. Zeker gezien ik niet het type ben dat ieder weekend de auto schrobt... Ik ben niet zo voor de felle kleuren zoals velvet-red en race-blue (ofschoon beiden zeker wel bijzonder zijn). Ik heb even getwijfeld tussen steel grey en business grey. Steel grey vind ik best mooi passen bij de iets stoerdere, stugge looks van de Kodiaq, maar ik denk dat het vooral mooi aftekent met de zwarte sport accenten. Gezien ik die niet ga hebben, denk ik dat ik maar safe speel en de (niet al te spannende) business grey kies.

Verder kan ik volgens mij alleen nog maar kiezen tussen de 18" velgen Elbrus, of 18" Triton. Zelf zou ik de Trinity hebben gekozen, maar die kost 110 euro extra en mag dus niet... :) Suggesties tussen Elbrus en Triton zijn trouwens welkom; ik weet niet goed hoe ze er in het echt uitzien en de foto's uit de configurator geven meestal geen goed beeld.

Sbohem!! (=byebye in Tsjechisch)
 

hemi24

Forumguru
Onderstaande foto zou de 18" Triton moeten zijn; persoonlijk vindt ik het een beetje "truttig" type velg...

1085723_6.jpg


maxresdefault.jpg
 

VAG-man

Forumguru
Welkom. Leuk voorstelrondje.

Maak je geen gebruik van een set winterbanden met bijbehorende velgen? Dan zou je misschien toch nog de Trinity velgen kunnen scoren.;)
Die gebruik je dan voor de zomerbanden.
 

ena

Forumguru
Dank aan alle verwelkomingen!

Welkom. Leuk voorstelrondje.

Maak je geen gebruik van een set winterbanden met bijbehorende velgen? Dan zou je misschien toch nog de Trinity velgen kunnen scoren.;)
Die gebruik je dan voor de zomerbanden.
Wel winterbanden, maar geen aparte set velgen...

Iets anders ivm kleur... Ik let er de laatste dagen natuurlijk op, en ik heb nog geen enkele Kodiaq in business grey gezien. Is deze kleur onbemind of is deze misschien niet altijd beschikbaar geweest...? Ik heb hem alleen in business grey gezien in de showroom, maar daar zien de kleuren er altijd anders uit dan in het echt met natuurlijke lichtinval...
 
Bovenaan Onderaan